علت و روش تسکین گرفتگی عضلات پا

علل دیگر گرفتگی عضلات پا کاهش میزان کلسیم در بدن نیز یکی از علل گرفتگی عضلات پا محسوب می‌شود. با این حال کمبود پتاسیم و منیزیم نیز در گرفتگی عضلات نقش دارند

علت و روش تسکین گرفتگی عضلات پا
گاهی اوقات علت گرفتگی عضلات پا همان ورزش بیش‌ازاندازه است. آسیب به عضلات پا در اثر استفاده بیش‌ازاندازه از آن‌ها باعث گرفتگی عضلات می‌شود.
طبق گفته سایت Mayo Clinic، زمانی که بیش‌ازحد معمول ورزش می‌کنید، بدن دچار کمبود آب می‌شود. این امر نیز منجر به گرفتگی عضلات خواهد شد. کافی است آب ازدست‌رفته بدن را تأمین کنید تا گرفتگی عضلات پا تسکین یابد.
با این حال ممکن است در طول روز نیز به دلیل عدم مصرف مایعات کافی، بدن دچار کمبود آب شود.

علل دیگر گرفتگی عضلات پا
کاهش میزان کلسیم در بدن نیز یکی از علل گرفتگی عضلات پا محسوب می‌شود. با این حال کمبود پتاسیم و منیزیم نیز در گرفتگی عضلات نقش دارند. کاهش این مواد معدنی ممکن است در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود.
به عنوان مثال، سطح کلسیم، پتاسیم و منیزیم بدن افرادی که داروهای ادرارآور و فشارخون مصرف می‌کنند ممکن است کاهش یابد. این داروها سطح مواد معدنی بدن را کاهش می‌دهند.
علاوه بر این علت گرفتگی عضلات پا ممکن است بسیار جدی‌تر باشد. طبق آمار حدود سی هزار نفر در آمریکا دچار بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS هستند. حدود پنج هزار و ششصد نفر هر سال به این تعداد اضافه می‌شود. گرفتگی عضلات پا ممکن است یکی از علائم این بیماری باشد.
همچنین طبق گفته مؤسسه ملی اختلالات عصبی و سکته، درد عضلانی، گرفتگی در پاها و انگشتان پا نیز جزو علائم بیماری پارکینسون هستند.
تحقیقات نشان داده‌اند گرفتگی عضلات پا ممکن است نشانه‌های اولیه ازکارافتادگی کلیه‌ها باشد. زمانی که کلیه‌ها به درستی کار نکنند، مواد زائد خون فیلتر نمی‌شود. در نتیجه بیماری به نام اورمی که مسمومیت ناشی از ازدیاد اوره در خون است، به وجود می‌آید.
گاهی اوقات علت گرفتگی عضلات پا معلوم نیست. اگر این گرفتگی‌ها به طور منظم اتفاق می‌افتند یا نشانه‌های دیگری به همراه دارند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

روش‌هایی برای تسکین گرفتگی عضلات پا
روش‌های درمانی مختلفی برای از بین بردن علت گرفتگی عضلات پا وجود دارد؛ اما باید آگاهانه یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید.
یکی از روش‌های درمانی رایج که پزشکان برای تسکین گرفتگی عضلات پا استفاده می‌کنند، مصرف کینین است؛ یک ماده شیمیایی که خواص درمانی دارد. با این حال، کینین یک سری عوارض جانبی جدی دارد. این ماده تنها بایستی برای درمان بیماری مالاریا به کار رود.
همچنین استفاده از مسکن‌های ماهیچه، مسدودکننده‌های کانال‌های کلسیم و عوامل کرختی نیز توصیه می‌شود. مصرف دیازپام و نافتی‌دروفوریل نیز ممکن است مؤثر واقع شود؛ اما بیشتر توصیه می‌شود افرادی که دچار گرفتگی عضلات پا شده‌اند، ویتامین‌های ب‌کمپلکس مصرف کنند.
بیشتر گرفتگی‌های عضلات شب‌ها بروز می‌کنند. گاهی بیرون آمدن از رختخواب و قدم زدن به مدت دو الی سه دقیقه می‌تواند درد ناشی از گرفتگی عضلات را از بین ببرد.
گاهی نیز می‌توان با استفاده از ماساژ با پماد اکالیپتوس و گرمایی که ماساژ ایجاد می‌کند، درد را تسکین داد.
برخی افراد نیز یک تمرین کششی انجام می‌دهند. برای انجام این تمرین دست‌های خود را کنار پاها بگذارید و انگشتان دست را به صورت فنجان در زیر انگشتان پا قرار دهید. سپس به آرامی پاها را به سمت ساق پاها بکشید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان