این مواد مغذی مختص مغز تنها در گوشت، ماهی و تخم‌مرغ وجود دارد

۱. ویتامین ب ۱۲ معروف‌ترین ویتامینی که توسط بدن تولید نمی‌شود و تنها از مواد غذایی به‌دست‌آمده از حیوانات تأمین می‌شود، ویتامین ب ۱۲ است

این مواد مغذی مختص مغز تنها در گوشت، ماهی و تخم‌مرغ وجود دارد
مغز انسان یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های بدن است و نسبت به وزن خود، بیشترین انرژی را مصرف می‌کند. در ادامه 5 ماده مغذی ضروری برای مغز معرفی خواهیم کرد که تنها در مواد غذایی به‌دست‌آمده از حیوانات وجود دارد.

1. ویتامین ب 12
معروف‌ترین ویتامینی که توسط بدن تولید نمی‌شود و تنها از مواد غذایی به‌دست‌آمده از حیوانات تأمین می‌شود، ویتامین ب 12 است. ویتامین ب 12 یک ویتامین محلول در آب است که در تمام عملکردهای سلول‌های بدن نقش دارد. این ویتامین نقش مهمی در تولید خون و عملکرد مغز دارد. کمبود ویتامین ب 12 منجر به کم‌خونی، عملکرد ضعیف مغز، علائم اختلالات ذهنی و کوچک شدن مغز می‌شود.
تنها منبع غذایی مناسب برای تأمین ویتامین ب 12، گوشت، ماهی و تخم‌مرغ است. اگر گیاهخوار هستید، حتماً از مکمل‌های این ویتامین یا غذاهایی استفاده کنید که با ویتامین ب 12 غنی شده‌اند.

2. کراتین
افراد ورزشکار، بدن‌سازان و علاقه‌مندان به باشگاه کراتین را می‌شناسند. کراتین معروف‌ترین مکمل ساخت ماهیچه در جهان است. کراتین انرژی را در جایی ذخیره می‌کند که بتواند به سرعت آدنوزین تری فسفات را داخل سلول‌ها به جریان بیندازد. کراتین به هنگام ورزش که میزان زیادی انرژی به سرعت مصرف می‌شود، به افراد قدرت می‌دهد تا مدت بیشتری ورزش کنند. بیشتر کراتین در ماهیچه‌های اسکلتی ذخیره می‌شود؛ اما در مغز نیز کراتین وجود دارد تا انرژی فعالیت‌های مغزی تأمین شود.

3. ویتامین دی 3
مطمئناً نام ویتامین دی را شنیده‌اید. ویتامین دی از طریق کلسترول موجود در پوست و به هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید تولید می‌شود. دو نوع ویتامین دی اصلی وجود دارد؛ ویتامین دی 2 و ویتامین دی 3. ویتامین دی 2 از طریق گیاهان و دی 3 از طریق حیوانات تأمین می‌شود. ویتامین دی 3 بسیار مؤثرتر از ویتامین دی 2 است. روغن کبد ماهی کاد یک منبع عالی برای تأمین ویتامین دی 3 است. ماهی‌های روغنی نیز جزو منابع این ویتامین محسوب می‌شوند. کمبود ویتامین دی با بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و سرطان ارتباط دارد. فشارخون پایین نیز با بسیاری از اختلالت مغزی مانند بیماری خودایمنی ام‌اس، افسردگی و ضعف ذهنی ارتباط دارد. اگر به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرید، از منابع غذایی ویتامین دی 3 یا مکمل این ویتامین استفاده کنید.

4. کارنوسین
کارنوسین یک ماده مغذی بسیار مهم است که احتمالاً نام آن را نشنیده‌اید. پیشوند کارنو کلمه‌ای لاتین به معنای گوشت است. این ماده در بافت‌های حیوانات وجود دارد. این ماده با فرآیندهای مختلف زوال‌آفرین در بدن مقابله می‌کند. کارنوسین یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که از بروز فرآیند گلیکاسیون در اثر افزایش سطح قند خون جلوگیری می‌کند. سطح کارنوسین افرادی که دچار اختلالات مغزی مختلف هستند، مانند پارکینسون و آلزایمر بسیار پایین است. بسیاری از محققان معتقدند مواد غذایی به‌دست‌آمده از حیوانات به دلیل برخورداری از میزان زیادی کارنوسین، از پیر شدن مغز و بدن جلوگیری می‌کنند.

5. دوکوساهگزائنوئیک اسید یا دی‌اچ‌ای
تمام افرادی که به تغذیه خود اهمیت می‌دهند از اهمیت اسیدهای چرب امگا 3 خبر دارند. بدن انسان نمی‌تواند امگا 3 تولید کند، در نتیجه بایستی از طریق رژیم غذایی امگا 3 را تأمین کنید. دو نوع فعال از امگا 3 در بدن وجود دارد؛ ای‌پی‌‌ای (EPA) و دی‌اچ‌ای (DHA). دی‌اچ‌ای مهم‌ترین نوع امگا 3 در مغز محسوب می‌شود و برای رشد عادی مغز ضروری است. بسیاری از افرادی که از مصرف مواد غذایی به‌دست‌آمده از حیوانات اجتناب می‌کنند، از روغن تخم کتان که منبع نوع گیاهی امگا 3 (ALA) محسوب می‌شود، استفاده می‌کنند. با این حال نوع گیاهی امگا 3 بایستی به دی‌اچ‌ای تبدیل شود تا مؤثر باشد. محققان متوجه شده‌اند فرآیند تبدیل نوع گیاهی امگا 3 به دی‌اچ‌ای در انسان‌ها مؤثر واقع نمی‌شود. بهترین منبع دی‌اچ‌ای ماهی‌های روغنی هستند. از منابع دیگر می‌توان به مواد غذایی به‌دست‌آمده از حیواناتی اشاره کرد که علف و چمن خورده‌اند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان