اولین بازیهای ویدیویی تاریخ در اوایل دهه 1960 عرضه شدند. زمانیکه پلتفورم اصلی این بازیها کامپیوترهایی بسیار بزرگ با صفحه نمایشهای وکتور بودند و خبری از تلویزیونهای آنالوگ نبود. در سال 1972 بود که جرقه ساخت اولین کنسول بازی در ذهن Ralph H. Bear زده شد و در سال 1972 اولین کنسول بازی تاریخ با نام Magnavox Odyssey وارد بازار شد که میتوانست به تلویزیون متصل شده و سپس توسط کاربر استفاده شود.
صنعت بازیسازی جهان کمکم به پیشروی خود ادامه داد و در ادامه شاهد عرضه کنسولهایی همچون آتاری، سگا جنسیس، پلیاستیشن بودیم. علیرغم معرفی کامپیوترهای شخصی به عنوان استانداردترین پلتفورم برای تجربه بازیهای ویدیویی، کنسولهای بازی مختلفی که طی زمانهای مختلف پا به بازار تجهیزات کامپیوتری جهان گذاشتند کم نبودند و از طرفی سهم بسزایی از فروش این بازار را نیز به خود اختصاص دادهاند.
در این مقاله به معرفی 20 کنسول بازیهای ویدیویی تاریخ میپردازیم تا علاوه بر آشنایی کمی با آنها، کمی به گذشته برگردیم و علل موفقیت هریک را بررسی کنیم. اگر از علاقهمندان به بازیهای ویدیویی و اطلاعات عمومی مربوط به آن هستید، تا پایان همراه ما باشید.
Wii U
- سازنده: نینتندو / Foxconn
- تاریخ عرضه: 18 نوامبر 2012
- میزان فروش جهانی: 13٫56 میلیون دستگاه
- رقبا: Playstation 4 و Xbox One
- عناوین مشهور: Mario Kart 8، Super Smash Bros، Splatoon، Super Mario Maker، Super Mario 3D World
کمپانی نینتندو در 18م نوامبر 2012 کنسول جدید خود با نام Wii U را راهی بازار جهانی کرد. بخاطر انتخاب اسم عجیب نینتندو، بسیاری از کاربران این کنسول جدید را با یک دستگاه اضافه برای کنسول Wii اشتباه گرفتند که با ارائه اطلاعات و ویدیوهای تبلیغاتی بیشترمشکلاتی از این قبیل در فضای اینترنت از بین رفت. فروش 13٫56 میلیون دستگاهیی Wii U نه تنها رقمی امیدوار کننده نیست، بلکه موجب شد این کنسول به عنوان کم فروشترین کنسول اصلی کمپانی نینتندو در تاریخ شناخته شود. نسخه سفید Wii U با قیمت 299 دلار و هشت گیگابایت حافظه داخلی عرضه شد، درحالیکه نسخهای مخصوص از کنسول به رنگ مشکی و با 32 گیگابایت حافظه داخلی عرضه شده بود که از از خصوصیات ویژه آن میتوان به نوار سنسور اضافه شده برروی کنسول اشاره کرد. همچون کنسول Wii، Wii U نیز یک کنسول پرقدرت از نظر جلوههای بصری و گرافیکی نبود اما اولین کنسول تاریخ کمپانی نینتندو بود که از کیفیت 1080p پشتیبانی کرد. طراحی سخت افزاری کنسول را کمپانیهای مختلفی همچون نینتندو، AMD، IBM و Renesas به عهده داشتند. Wii U از پردازنده کمپانی IBM که با قدرت 1٫24 گیگاهرتز تنظیم شده بود بهرهمند بود و از با یک رم دو گیگابایتی DDR3 چهارچوب اصلی سخت افزاری کنسول شکل گرفت. برای کارت گرافیک نیز کمپانی AMD چیپست Latte خود را با قدرت 550 MHz تنظیم و وارد سخت افزار کنسول کرد. از خصوصیات سخت افزاری Wii U که بگذریم، میتوان بزرگترین خصوصیت مثبت کنسول را گیمپد آن دانست. کنترلر تبلت مانند Wii U با صفحه نمایش 6٫2 اینچیِ تاچ اسکرین خود به همراه دو کنترلر آنالوگ، یک D-Pad و دکمههای متعدد جای گرفته برروی آن قطعا تجربه جدیدی را برای کاربران به ارمغان آورد. این گیم پد از حرکات بدن نیز پشتیبانی میکرد و سنسورهای دیگری برای تعامل بهتر با کنترلر در آن درنظر گرفته شده بود.
GameCube
- سازنده: نینتندو / Foxconn
- تاریخ عرضه: 14 سپتامبر 2001
- میزان فروش جهانی: 21٫74 میلیون دستگاه
- رقبا: Sega Dreamcast، Playstation 2، Xbox
- عناوین مشهور: Super Mario Sunshine، Super Smash Bros. Melee، The Legend of Zelda: The Wind Waker، Metroid Prime، Pikmin، Eternal Darkness، Resident Evil 4، Paper Mario: The Thousand-Year Door
نینتندو 14م سپتامبر 2001 کنسول Gamecube را در ژاپن و سپس سه روز پس از عرضه اولین کنسول مایکروسافت با نام Xbox یعنی در تاریخ 18م نوامبر 2001 کنسول Gamecube را در آمریکای شمالی عرضه کرد. ششمین نسل از کنسولهای عرضه شده توسط نینتندو برای اولین بار این کمپانی را وارد رقابتی بسیار سنگین با دو کمپانی سونی و مایکروسافت کرد، چرا که سه کنسول Gamecube، Playsatation 2 و Xbox با اختلاف زمانی کوتاهی وارد بازار شدند و هریک سهم بزرگی از بازار فروش را از آن خود کردند. در این میان Gamecube توانست به فروش 21٫74 میلیون دستگاهی دست پیدا کند که موفقیت مناسبی برای آن روزهای نینتندو محسوب میشد. برخلاف نام کنسول، با یک مکعب کامل روبهرو نبودیم و ابعاد مختلف هر وجه آن (5٫9 x 6.3 x 4.3) باعث بوجود آمدن یک مکعب ناهمسان شده بود. درحالیکه نینتندو Gamecube را با رنگبندی متنوعی وارد بازار کرد، اما تمرکز اصلی خط تولید آن برروی دو رنگ مشکی و نیلی پررنگ قرار داشت. سخت افزار کنسول شامل پردازنده PowerPc Gekko از کمپانی IBM با قدرت 486 MHz که میتوانست 1٫9 GFLOPS قدرت تولید کند میشد و برپایه معماری RISC بنا شده بود که نینتندو با این کار امیدوار بود بتواند سازندگان بیشتری را برای ساخت عناوین و بازیهای بیشتر برای این کنسول ترغیب کند. همچنین این سخت افزار از یک رم 43 مگابایتی و کارت گرافیک Flipper از کمپانی ATI بهرهمند بود که با قدرت 162 MHz مسئولیت پردازش تصاویر را برعهده داشت. با چنین سخت افزاری، Gamecube میتوانست خروجی تصویری با رزولیشن 640 x 480p را در اختیار کاربران قرار دهد. درحالیکه Gamecube اولین کنسول نینتندو محسوب میشد که از دیسکهای اپتیکال بصورت مستقیم و بدون نیاز به دیگر تجهیزات جانبی استفاده میکرد، این کمپانی برای عرضه دیسکهایی جدید با پاناسونیک قراردادی به ثبت رساند. این دیسکها میتوانستند تا سقف 1٫5 گیگابایت اطلاعات را در خود نگهداری کنند که در مقایسه با یک dvd که تا سقف 8٫5 گیگابایت اطلاعات را در خود ذخیره میکرد بسیار محدودتر بود. یکی از دلایلی که نینتندو این محدودیت را قبول کرد اما از dvdها برای عرضه بازیهای خود استفاده نکرد، حفظ امنیت محتوای خود بود و از طرفی بسیاری از سازندگان نیز با این محدودیت به مشکل برنخوردند و توانستند بازیهای خود را در قالب یک دیسک برای Gamecube عرضه کنند.
XBox
- سازنده: مایکروسافت
- تاریخ عرضه: 15 نوامبر 2001
- میزان فروش جهانی: 24 میلیون دستگاه
- رقبا: Sega Dreamcast، Playstation 2، Gamecube
- عناوین مشهور: Conker Live and Reloaded، Dead or Alive 3، Fable، Forza Motorsport، Halo: Combat Evolved، Halo 2، MechAssault، Ninja Gaiden، Panzer Dragoon Orta، Project Gotham Racing، Tom Clancy’s Splinter Cell
مایکروسافت اولین کنسول خود با نام Xbox را 15م نوامبر 2001 روانه بازار کرد. این کنسول 300 دلاری در میان دیگر کنسولهای نسل ششم وارد بازار شد و رقابت خود را با آنان آغاز کرد. Xbox را میتوان پس از آتاری Jaguar اولین کنسول بازی تمام آمریکایی دانست که عرضه شد. در زمان عرضه کنسول، بیشتر تمرکز مایکروسافت برروی بازیهای ویدیویی برای کامیپوترهای شخصی قرار داشت، یعنی زمانی که ویندوزهای کامپیوتر بازار جهانی را قبضه کرده بودند و موفقیتهای جهانی آن سود و شهرت فراوانی را نصیب مایکروسافت کرده بود. شاید تا پیش از عرضه کنسول Xbox، بتوان نزدیکترین فعالیت مایکروسافت در حوضه کنسولهای بازی را عرضه نسخهای سفارشی از ویندوز CE برای استفاده برروی کنسول Sega Dreamcast دانست که این سیستم عامل از Direct X نیز پشتیبانی میکرد. پس از اینکه مایکروسافت مشاهده کرد چگونه سونی بوسیله کنسول بازی خود در حال فاصله گرفتن از کامپیوترهای شخصی است و کاربران نیز ترجیح میدهند تا بجای نشستن پشت کامپیوترها و بازی کردن برروی مبل یا کاناپه خود دراز بکشند و برروی تلویزیونهایی با صفحه نمایش بزرگ بازی کنند، تصمیم گرفت تا اولین کنسول خانگی خود را طراحی کند. طرح اولیه مایکروسافت بوسیله مهندسان و با کنار هم قرار دادن قطعههای لپتابی از برند دل زده شد و درنهایت ختم به سیستم عاملی با معماری X86 کامپیوترهای شخصی شد که در آن زمان به نوع خود منحصر به فرد بود. این کنسول مجهز به یک پردازنده 32 بیتی اینتل Celeron/Pentium III هایبرید شد که قدرتی معادل 733MHz را ایجاد میکرد. همچنین رم 64 مگابایتی DDR SDRAM با قدرت 200MHz و کارت گرافیک مخصوص کمپانی انویدیا که براساس خط تولید کارت گرافیک Geforce 3 و با قدرت 233MHZ به سخت افزار کنسول اضافه شدند. کارت گرافیک نام برده از DirecX 8 پشتیبانی میکرد و میتوانست تا عملکردی با سرعت 7٫3 گیگافلاپس داشته باشد. درحالیکه این کنسول از مموری کارتهای 32 مگابایتی پشتیبانی میکرد، دارای 8 گیگابایت حافظه داخلی نیز بود. درحالیکه تمام منتقدین تایید کردهاند که Xbox کنسولی به مراتب قدرتمندتر از PlayStation 2 یا GameCube بود، تنها برخی از کمپانیهای سازنده بازی از این قدرت استفاده کردند و محصول نهایی خود را مطابق آن ساخته و عرضه کردند. اولین کنسول کمپانی مایکروسافت آمار نسبتا موفقی داشت و توانست در بازار جهانی 24 میلیون دستگاه به فروش برساند و از این حیث GameCube کمپانی نینتندو را شکست دهد. شاید در مقایسه با آمار فروش PS2، Xbox یک شکست بزرگ برای مایکروسافت تلقی شود، اما باعث شد تا اولین گام این کمپانی بزرگ در عرصه بازیهای ویدیویی ناموفق نباشد. البته فروش کنسول برخلاف تمام برنامهریزیها و تلاشهای مایکروسافت در برخی کشورها مانند ژاپن با مشکل روبهرو شد و به همین خاطر بیشتر فروش و محبوبیت Xbox درمیان کاربران اروپا و آمریکا شکل گرفت.
Xbox One
- سازنده: مایکروسافت
- تاریخ عرضه: 22 نوامبر 2013
- میزان فروش جهانی: 26 میلیون دستگاه
- رقبا: Nintendo Wii U، Playstation 4، Nintendo Switch، Playstation 4 Pro
- عناوین مشهور: Forza Horizon 2، Forza Horizon 3، Forza Motorsport 5، Forza Motorsport 6، Gears of War 4، Halo: The Master Chief Collection، Halo 5: Guardians،Inside، Minecraft، Ori and the Blind Forest، Sunset Overdrive
مایکروسافت با کنسول Xbox One در تاریخ 22 نوامبر 2013 وارد نسل هشتم کنسولهای بازیهای ویدیویی شد. قیمت این کنسول در زمان عرضه 500 دلار بود و مایکروسافت در تبلیغات خود بیان کرده بود که Xbox One یک پکیج کامل برای سرگرمی و تفریح تمام کاربران خواهد بود و به همراه آن نیز دستگاه کینکت را به فروش میرساند. در ابتدا کینکت قسمتی جدا نشدنی از کنسول محسوب میشد چرا که بصورت باندل به فروش رسیده و برای استفاده از کنسول نیاز داشتید تا دائما کینکت را به آن متصل کنید. اما پس از مدتی و اعتراضات کاربران و خریداران کنسول به سیاستهای مایکروسافت و از طرفی برای رقابت با سونی که پکیج Playstation 4 خود را با قیمتی معادل 400 دلار به بازار عرضه میکرد، مایکروسافت در تاریخ 9 ژوئن سال 2014 تصمیم گرفت تا کینکت را از جعبه کنسول خارج کند و تنها کنسول را با قیمت 400 دلار به فروش برساند. برخلاف Xbox 360، این بار Xbox One به ریشههای خود و طراحی X86 معروف مایکروسافت برگشت و به عنوان پردازنده اصلی از چیپست مخصوص کمپانی AMD از مدل Jaguar با دو ست از مجموعه چهار هستهای و قدرتی معادل 1٫75GHz استفاده کرد. کارت گرافیک سیستم نیز از محصولات کمپانی AMD و مدل Durango است که بر اساس مجموعه کارت گرافیکهای سری Radeon HD 7000 ساخته شده است. Durango دارای قدرتی معادل 853MHz بوده و میتواند عملکردی با سرعت 1٫3 ترافاپس داشته باشد. برای مموری سیستم، Xbox One دارای 8 گیگابایت رم DDR3 است که قدرتی معادل 2133MHz دارد. همچنین این سخت افزار 32 مگابایت سرعت بیشتر در ESRAM در داخل APU تولید میکند. شاید بتوان Xbox One را از نظر قدرت سخت افزاری در مقایسه با PS4 ضعیفتر دانست که این مشکل کمی در هنگام معرفی کنسول آن را با مشکلات تبلیغاتی روبهرو کرد.
Atari 2600
- سازنده: آتاری
- تاریخ عرضه: 11 سپتامبر 1977
- میزان فروش جهانی: 30 میلیون دستگاه
- رقبا: Fairchild Channel F، ColecoVision، Bally Astrocade، Magnavox Odysse، Intellivison
- عناوین مشهور: Combat، Pac-Man، Air-Sea Battle، Star Ship، Street Racer، Pitfall، Atlantis،T. the Extra-Terrestrial
کنسول آتاری 2600 در تاریخ 11م سپتامبر 1977 منتشر شد که باعث میشود قدیمیترین کنسول حاضر در این مقاله لقب بگیرد. آتاری 2600 نسل دوم کنسولهای بازیهای ویدیویی محسوب میشود که به سختی توانست 30 میلیون دستگاه طی 15 سال بفروش برساند و سپس در سال 1992 بصورت رسمی از رده خارج شد. این کنسول با قیمت 199 دلار به فروش میرسید و کمک بزرگی به جا افتادن کارتریجها کرد. سخت افزار ساده و سبک آتاری 2600 شامل یک پردازنده 8 بیتی Mos 6507 با قدرت 1٫19MHz به همراه 128 بایت رم میشد. این کنسول قطعا یکی از خاطرهانگیزترین کنسولهای بازی تاریخ برای افرادی که از سالها پیش مشغول تجربه بازیهای ویدیویی هستند محسوب میشود.
Sega Genesis
- سازنده: سگا
- تاریخ عرضه: 29 اکتبر 1988
- میزان فروش جهانی: 30٫75 میلیون دستگاه
- رقبا: Super Nintendo، TurboGrafx-16، Neo Geo
- عناوین مشهور: Earthworm Jim، Sonic series، Altered Beast، Ecco the Dolphin، Joe Montana Football، Mortal Kombat
در تاریخ 29 اکتبر 1989 یکی از مشهورترین کنسولهای تاریخ بازیهای ویدیویی یعنی سگا جنسیس وارد بازار شد. بسیاری از کاربران ایرانی این کنسول را بخاطر دارند چرا که حداقل در هر خانهای که بچهای در آن حضور داشت، یک سگا جنسیس هم پیدا میشد! کمپانی سگا توانست با سومین کنسول خود به فروش بیشتر از 30 میلیون دستگاهی برسد که موفقیت بزرگی برای این کمپانی محسوب میشود. سخت افزار سگا جنسیس با الهام از Arcade Space طراحی شد. این کنسول دو CPU داشت که توسط یک پردازنده اصلی یعنی Motorola 68000 کار میکردند و قدرت آن توسط یک چیپست Zilag Z80 دو برابر میشد. شاید فروش سگا جنسیس طبق پیش بینیها در کشور ژاپن مناسب نبود، اما در سطح جهانی توانست به فروش قابل قبولی دست پیدا کند. سگا جنسیس از بیش از 900 بازی پشتیبانی میکرد و برخی شخصیتها و عناوین مشهور این روزهای کمپانی سگا مانند سونیک / Sonic The Hedgehog کار خود را از این کنسول آغاز کردند.
Nintendo 64
- سازنده: نینتندو
- تاریخ عرضه: 23 ژوئن 1996
- میزان فروش جهانی: 30٫93 میلیون دستگاه
- رقبا: Sony Playstation و Sega Saturn
- عناوین مشهور: Super Mario 64، Turok: Dinosaur Hunter، Donkey Kong 64، GoldenEye: 007، Diddy Kong Racing، Banjo-Kazooie، The Legend of Zelda: Ocarina of Time، The Legend of Zelda: Majora’s Mask، Super Smash Bros.، Star Fox 64، Mario Party series، Wave Race 64، Perfect Dark، Paper Mario
ژاپن در 23م ژوئن سال 1996 میزبان عرضه کنسول نینتندو 64 بود. سپتامبر همان سال این کنسول با قیمت 199 دلار در آمریکای شمالی به فروش رسید و وارد رقابت بزرگی با پلیاستیشن کمپانی سونی شد که یک سال و نیم قبل در ژاپن عرضه شده بود. البته نینتندو 64 نتوانست در این رقابت موفق ظاهر شود و نسبت به رقیب خود فروش کمتری یعنی 30٫93 میلیون دستگاه داشت. همانطور که از نام بازی مشخص است، نینتندو 64 دارای یک پردازنده 64 بیتی بود (NEC VR4300) که قدرتی معادل 93٫75Mhz تولید میکرد. همچنین سخت افزار کنسول مجهز به یک رم 4 مگابایتی Rambus RDRAM بود اما یک ظرفیت خالی به کاربران اجازه میداد تا درصورت نیاز این مقدار را دو برابر کنند و ارتقاء دهند. از جمله بازیهایی که برای اجرا شدن برروی کنسول نیاز به ارتقاء رم داشتند میتوان به Donkey Kong 64 اشاره کرد. برای کارت گرافیک نیز کنسول از پردازنده SGI Reality بهره میبرد که قدرتی معادل 62٫5MHz تولید میکرد. این سیستم قادر بود تا 16٫8 میلیون رنگ را تولید کرده و رزولوشنی بالغ بر 640 در 480 داشته باشد. قدرت بالای پردازنده نینتندو 64 این اجازه را به بازی سازان داد تا برای اولین بار شاهد ارائه گرافیکهای سه بعدی در عناوینی همچون Super Mario 64 و The Legend of Zelda: Ocarina of Time باشیم. درحالیکه نینتندو 64 از بسیاری جهات قویتر از کنسول پلیاستیشن سونی بود، بدلیل استفاده از کارتریجها کمی در رقابت کم آورد و عقب ماند چرا که سونی از دیسکهای 650 مگابایتی استفاده میکرد. برای اینکه متوجه میزان تفاوت شوید باید اضافه کنیم که بالاترین حجم یک کارتریج استفاده شده برای بازیهای نینتندو 64 بالغ بر 64 مگابایت بوده است. درنهایت استفاده از کارتریجها توسط نینتندو باعث شد تا بسیاری از استودیوهای بازی سازی به سراغ نینتندو 64 نروند و عناوین خود را تنها برروی پلیاستیشن عرضه کنند، از این میان میتوان به عناوین مشهوری مانند Final Fantasy VII اشاره کرد که بخاطر ویدیوها و محتوای بسیار زیاد نیازمند فضای زیادی بود. یکی دیگر از مشکلات کارتریجها طولانی بودن پروسه ساخت و قیمت بالای آنها بود که باعث میشد قیمت پایه بازیهای نینتندو در آن زمان 70 دلار باشد. از معدود مزیتهای کارتریج به سیدی میتوان عدم وجود لودینگ را نام برد، که برای کاربران بسیار خوشحال کننده بود. نینتندو 64 اولین کنسولی بود که از 4 کنترلر بطور همزمان پشتیبانی میکرد بدون اینکه نیاز به تبدیلی برای افزایش تعداد بازیکنان باشد. درنهایت نینتندو 64 تبدیل به یک کنسول بازی چند نفره خانگی شد که به همراه بازیهای چند نفرهای مانند Super Smash Bros، Mario Party و GoldenEye: 007 توانست کاربران زیادی را ساعتها و بطور دسته جمعی در کنار یکدیگر جمع کند.
Super Nintendo Entertainment System
- سازنده: نینتندو
- تاریخ عرضه: 21 نوامبر 1990
- میزان فروش جهانی: 49٫10 میلیون دستگاه
- رقبا: TurboGrafx-16 و Sega Genesis
- عناوین مشهور: Super Metroid، The Legend of Zelda: A Link to the Past، Final Fantasy VI، Donkey Kong Country، Super Mario World، Star Fox، EarthBound، Mega Man X، Super Mario Kart، Street Fighter II، F-Zero، Chrono Trigger، Super Mario RPG
نیتندو کنسول Super Nintendo Entertainment System یا بصورت مختصر SNES را 23م آگوست 1991 در آمریکای شمالی عرضه کرد و با قیمت 199 دلار به فروش رساند. فروش SNES در مقایسه با NES چندان جالب نبود و نتوانست انتظارات نینتندو را در سطح جهانی برآورده کند، اما بازخورد محصول در اروپا و در شرایطی که نینتندو چندان آمادگی فروش محصولات خود را در این محدوده نداشت بسیار خوب بود. درنهایت و با وجود تمام کم و کاستیها SNES توانست پرفروشترین کنسول نسل خود شود و به رقم 49٫1 میلیون دستگاه دست پیدا کند. سخت افزار SNES شامل یک CPU با مشخصات Ricoh 5A22 بود که قدرتی معادل 3٫58MHz را تولید میکرد. این پردازنده به قدری قدرتمند بود که بتواند مدلها و گرافیک 3بعدی را پردازش کند که قابلیتهای حال 7 نینتندو این اجازه را میداد تا پس زمینه بازیها بچرخد و ابعاد و اندازه آن تغییر کند. همچنین این پردازنده قابلیت تولید و نشان دادن 32,768 رنگ مختلف را داشت. برای صدا نینتندو از یک S-SMP استفاده کرد که موجب بوجود آمدن هشت کانال صوتی مختلف میشد. درمقایسه با NES، کنسول جدید SNES از کارتریجهایی استفاده میکرد که توانایی ذخیره اطلاعات بیشتری تا سقف 120 مگابایت را داشتند.
Nintendo Entertainment System
- سازنده: نینتندو
- تاریخ عرضه: 18 اکتبر 1985
- میزان فروش جهانی: 61٫9 میلیون دستگاه
- رقبا: Atari 7800 و Sega Master System
- عناوین مشهور: The Legend of Zelda، Metroid، Super Marios Bros. series، Duck Hunt، Mega Man franchise، Castlevania، Final Fantasy، Contra
با برخی از خصویات Nintendo Entertainment System یا به اختصار NES در قسمت قبلی و هنگام معرفی SNES آشنا شدیم. نینتندو این کنسول را 18م اکتبر 1985 با قیمت 299 دلار وارد بازار کرد که از حیث اولین کنسول نینتندو که در خارج از ژاپن عرضه شد شناخته میشود. NES به تنهایی توانست بحران صنعت بازیهای ویدیویی در آمریکا را پس از دو سال حل کند و تغییری بزرگ در این محدوده ایجاد کند. NES توانست بیش از 61٫9 میلیون دستگاه به فروش برساند و عناوین بزرگی مانند Legend Of Zelda و سری بازیهای Super Mario Bros را به کاربران و دنیای بازیهای ویدیویی معرفی کرد و بدین وسیله تبدیل به پرفروشترین کنسول نسل خود شد.
Playstation 4
- سازنده: سونی
- تاریخ عرضه: 15 نوامبر 2013
- میزان فروش جهانی: 63٫3 میلیون دستگاه
- رقبا: Nintendo Wii U، Nintendo Switch و Xbox One
- عناوین مشهور: Uncharted 4: A Thief’s End، Bloodborne، Infamous: Second Son، Until Dawn، Horizon Zero Dawn
سونی کنسول نسل هشتمی خود یعنی Playstation 4 را در تاریخ 15م نوامبر 2013 در آمریکای شمالی عرضه کرد و این کنسول توانست تنها در روز اول عرضه به فروش یک میلیون دستگاهی دست پیدا کند و از این حیث تبدیل به پرفروشترین کنسول تاریخ در 24 ساعت شد. همچنین تا به امروز PS4 بهترین فروش را درمیان تمام کنسولهای نسل هشتمی از آن خود کرده است. PS4 اولین اقدام کمپانی سونی به ساخت کنسولی با پردازنده X86 است، درواقع این طراحی مشابه طراحیی است که در کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار میگیرد. اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، این سیستم از یک CPU هشت هستهای AMD X86-64 Jaguar با قدرت 1٫6Ghz به همراه 8 گیگابایت رم GDDR5 استفاده میکند. همچنین به عنوان کارت گرافیک کنسول PS4 به یک چیپست ادغامی از سری Radeon کمپانی AMD مجهز است.