مراسم رونمایی از کتاب «مردم چرا به سینما می روند» برگزار شد

مراسم رونمایی از کتاب «مردم چرا به سینما می روند» نوشته داوود ضامنی برگزار شد.

مراسم رونمایی از کتاب «مردم چرا به سینما می روند» برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «مردم چرا به سینما می روند» که نگرشی متفاوت به سیاست گذاری سینما در ایران و نوشته داوود ضامنی است، عصر سه شنبه 21 آذر در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی رونمایی شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، عزیزالله تاجیک اسماعیلی، محمدعلی نجفی، امیرحسین علم‌الهدی مدیر گروه سینمای «هنر و تجربه»، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و نویسنده اثر حضور داشتند.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: توسعه گفتمان فرهنگی در سینمای ایران نیازمند گفتگو، مباحثه و بررسی جلسات نقد و بررسی و طرح پرسش‌های نو و اساسی است. چه خوب که منتقدان، روزنامه نگاران، پژوهشگران و اهالی سینما با درک درست از زمانه در بستر شبکه‌های اجتماعی درباره مسایل سینما گفتگو می‌کنند اما ضروری است که این پرسش‌ها و گفتگوها رو در رو و در فضای صمیمی درباره مسایل مهم سینمای امروز و آینده طراحی و برگزار شود.

تابش بیان کرد: بنیاد سینمایی فارابی با همین رویکرد از ابتدای سال جاری جلساتی را تشکیل داد. از جمله 2 جلسه که با کارگردانان فیلم اولی و فیلم دومی و با حضور ریاست سازمان سینمایی برگزار شد در آن جلسات مباحث مهمی حول مسایل سینمای ایران مطرح شد و سینماگران توانستند دغدغه‌ها و سوالات خود را مطرح کنند و در فضایی فرهنگی گفت‌وشنود داشته باشند.

در ادامه عزیزالله تاجیک اسماعیلی داور جشنواره «رشد» و قائم مقام انجمن روانشناسی اجتماعی ضمن تشریح تقابل و رابطه علم و هنر و اثر متقابل این 2 پدیده بر طرز تفکر انسان گفت: من به عنوان یک کاربر سینما یک نگاه تجربی و علمی از حوزه روانشناسی اجتماعی به سینما داشتم. علم و هنر از 2 نقطه حرکت می کنند اما در یک نقطه مشترک به هم می‌رسند، روی اشتراکات و ابتکارات و نوآوری‌ها تکیه می‌کند. علم به هنر ویژگی خاصی می‌بخشد تا مخاطب فکرش را طیران و سیلان دهد.

تاجیک اسماعیلی درباره آنچه که باعث تشویق و ترغیب افراد به فیلم دیدن و سینما رفتن می‌شود، گفت: محصول سینما باید نو و متفاوت باشد تا مردم را به سینما بکشاند و کار هنرمند هم این است تا موضوعات تکراری را با بیانی نو ارایه کند. نوآوری ویژگی اساسی تمامی هنرها است. سینما از نظر شناختی با فعال کردن حس کنجکاوی انسان او را به درک مفاهیم عمیق‌تر زندگی وادار می‌کند.

امیرحسین علم الهدی مدیر اجرایی و دبیر شورای سیاستگذاری سینمای «هنر و تجربه» در ابتدای سخنان خود ضمن قدردانی از تابش به دلیل برگزاری جلسات گفتمان سینمایی، درخواست برگزاری نشست‌های تخصصی در بخش «هنر و تجربه» توسط بنیاد سینمایی فارابی را داد و در ادامه گفت: اعتقاد دارم مردمانی که می‌خواهند موفق شوند چاره‌ای جز متعهد بودن به علم ریاضی ندارند، در غیر این صورت بخشی از کار به نحو احسن پیش نخواهد رفت.

علم‌الهدی ضمن تشریح آمار و اطلاعات سینمای جهان در چند سال گذشته افزود: در سال 2016 بالغ بر 7 میلیارد و 500 میلیون بلیط فروخته شد که حدود شش میلیارد و 400 میلیون بلیط آن مربوط به 10 کشور صاحب سینمای جهان است و در این میان هند با 2 میلیارد و500 میلیون، آمریکا با یک میلیارد و 400 میلیون و کشور چین به ترتیب بیشترین سهم را در فروش بلیط داشته‌اند.

وی در پایان ضمن انتقاد به کسانی که نمایش فیلم‌های خارجی را مناسب نمی‌دانند، گفت: طرفداران فیلم‌های خارجی عمدتا صاحب ماشین ایرانی هستند و مخالفان فیلم‌های خارجی ماشین‌های خارجی دارند که این تضاد سینمای ایران است.

محمدعلی نجفی، تهیه‌کننده، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس درباره ذات هنری سینما و ارتباط بین هنر هفتم و فلسفه مطالبی گفت: سینما هنری متکثر است که ریشه در مدرنیته دارد. درست است که هر فرد در سالن سینما در یک نشست جمعی فیلم را تماشا می‌کند اما از لحظه‌ای که چراغ‌های سالن سینما خاموش می‌شود تماشاگر محکوم به تماشای نگرش کارگردان فیلم درباره زندگی است و در یک جمع به یک نگرش شخصی می‌رسد.

وی افزود: بحث فیلم دیدن و تماشای فیلم در سینما 2 چیز کاملا جدا از هم هستند. اگر مخاطب در سالن سینما فیلم ببیند در این اتمسفر جمعی دچار ذهنیتی خاص می‌شود. نفس سینما با مخاطبان کاری را می‌کند که فلسفه با خواننده انجام می‌دهد. قبل از اندیشیدن به سینما باید به تفکر مدرن فکر کرد. مسئولان باید بدانند که اگر قرار است ما به سینما فکر کنیم پیش از آن باید به مدیریت آن فکر کنیم.

داوود ضامنی نویسنده کتاب «مردم چرا به سینما می روند؟» نیز  در این مراسم اظهار کرد: خوشحالم از این که این آیین رونمایی بهانه‌ای شد تا چند گفتگوی مهم در سینما شکل بگیرد. من نمی‌توانم خود را مولف این کتاب بدانم؛ چرا که مولف این کتاب کسانی هستند که گفتگوها با آنها در کتاب شکل گرفت.

در پایان مراسم که به میزبانی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد از این کتاب رونمایی به عمل آمد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان