چرا دست‌هایتان می‌لرزد؟

چرا دست‌هایتان می‌لرزد؟

لرزش دست‌ها یکی از مشکلات شایع در میان بزرگ‌سالان محسوب می‌شود. در ادامه علت و نحوه درمان این مشکل را بررسی خواهیم کرد.
شایع‌ترین علت لرزش دست نوعی بیماری به نام «essential tremor» است که به دلیل اختلال در عملکرد طبیعی مخچه در مغز رخ می‌دهد. این بیماری معمولاً ژنتیکی است.
اگرچه این مشکل خطرناک نیست؛ اما لرزش دست می‌تواند انجام کار‌های روزانه را سخت‌تر کند و اگر تشدید شود، فرد نمی‌تواند به راحتی یک فنجان را بردارد، به طور معمول غذا بخورد، اصلاح کند و بنویسد.
بنابراین بهتر است که این مشکل را جدی بگیرید؛ زیرا می‌تواند نشانه و هشداری در مورد برخی مشکلات عصبی در فرد باشد.
از دلایل دیگر لرزش دست می‌توان به پرکاری تیروئید، اختلالات مخچه، بیماری هانتینگتن، عوارض جانبی داروها به ویژه داروهای آسم، برخی داروهای ضدافسردگی، مصرف بیش‌ازاندازه کافئین، سطح پایین قند خون، ترک مصرف الکل و مواد مخدر، کمبود برخی مواد مغذی، استرس و اضطراب اشاره کرد.
در ادامه به چند روش برای درمان لرزش دست اشاره می‌کنیم:
1. کنترل استرس
استرس یکی از عوامل اصلی و حتی تشدیدکننده لرزش دست است. در واقع اضطراب و عصبانیت می‌تواند شروع‌کننده لرزش دست باشد. از این‌رو باید تا جایی که می‌توانید استرس و تنش را در زندگی خود کاهش دهید.
یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش استرس مدیتیشن است. مدیتیشن ذهن و اعصاب شما را منظم و آرام می‌کند.
تنفس عمیق نیز یکی از روش‌های مؤثر برای مبارزه با استرس است. تنها 10 دقیقه تنفس عمیق می‌تواند سیستم عصبی شما را تا حد زیادی آرام کند.
2. نوشیدن چای بابونه یا استفاده از روغن بابونه
بابونه از گیاهانی است که دارای خواص تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش است. این گیاه می‌تواند به آرام کردن سیستم عصبی کمک کند و استرس و اضطراب را از بین ببرد. همچنین بابونه یک گیاه ضد اسپاسم و گرفتگی عضلات است که باعث کاهش لرزش دست‌ها می‌شود.
روزانه 2 تا 3 فنجان چای بابونه بنوشید. شما می‌توانید یک کیسه چای بابونه یا یک قاشق غذاخوری گل بابونه را داخل آب داغ ریخته، هم بزنید و پس از 5 الی 10 دقیقه بنوشید.
همچنین ریختن چند قطره روغن بابونه در آب وان و استحمام با آن می‌تواند تا حد زیادی باعث آرامش اعصاب شود.
نکته: افراد مبتلا به دیابت قبل از به‌کارگیری این روش حتماً با پزشک خود مشورت کنند.
3. انجام تمرین‌هایی ورزشی برای دست
تمرینات ورزشی دست باعث تقویت آن‌ها شده و از شدت لرزش دست‌ها می‌کاهد.
• یک توپ اسفنجی کوچک بردارید.
• تا جایی که می‌توانید آن را محکم فشار دهید و پس از 5 ثانیه رها کنید.
• این تمرین را چند بار در روز و هر بار 10 مرتبه انجام دهید.
همراه با این تمرین یوگا را نیز وارد رندگی خود کنید. توجه داشته باشد که دو عامل استرس و کم‌خوابی می‌تواند لرزش دست را تشدید کند. یوگا به کاهش استرس و خواب بهتر کمک می‌کند؛ بنابراین روزی بین 10 الی 15 دقیقه را صرف انجام حرکات یوگا کنید تا متوجه تأثیر مثبت این ورزش در سلامتی خود شوید.
4. نوشیدن چای اسطوخودوس یا استفاده از روغن آن
اسطوخودوس یک روش درمانی طبیعی و مؤثر برای کنترل لرزش دست است. این گیاه برای سیستم عصبی که نقش بسیار مهمی را در درمان این مشکل ایفا می‌کند، مفید واقع می‌شود.
بوی آرامش‌بخش این گیاه می‌تواند سطح گاما – آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز را بالا ببرد. GABA یک انتقال‌دهنده عصبی است که با استرس مبارزه می‌کند.
5. مصرف ویتامین‌های گروه ب
ویتامینهای گروه ب می‌توانند باعث حفظ سلامت اعصاب و تقویت عضلات شوند. به عنوان مثال، ویتامین‌های ب 12، ب 1 و ب 6 برای حفظ سلامت اعصاب و حفاظت از آن‌ها در برابر آسیب‌ها ضروری هستند.
کمبود ویتامین‌های گروه ب ممکن است منجر به از دست دادن هماهنگی و تعادل بین اندام‌های مختلف شود که در نهایت باعث لرزش دست‌ها و ضعف عضلانی می‌شود.
برای تأمین ویتامین‌های گروه ب مواد غذایی همچون غلات کامل، زرده تخم‌مرغ، نخود، انواع لوبیا، سبزی‌های برگ‌دار سبز، لبنیات و گوشت ماکیان مصرف کنید.
6. برخورداری از رژیم غذایی غنی از اسید‌های چرب امگا 3
اسیدهای چرب امگا 3 برای سیستم عصبی بسیار مفید است. این اسیدهای چرب برای حفظ و سلامت سلول‌های عصبی و از بین بردن التهاب بسیار ضروری است؛ زیرا حتی التهاب‌های خفیف می‌تواند وضعیت افراد مبتلا به لرزش دست را بدتر کند.
برای تأمین اسیدهای چرب امگا 3، ماهی‌های روغنی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
7. مواد غذایی سرشار از منیزیم بخورید
الکترولیت‌هایی مانند منیزیم به انتقال تکانه‌های الکتریکی از اعصاب به عضلات کمک می‌کنند. از این رو، زمانی که بدن فاقد این ماده معدنی مهم باشد، احتمال بروز اسپاسم‌های عضلانی و لرزش دست بالا خواهد رفت.
موادی مانند دانه کنجد، حبوبات، آجیل و سبزی‌های برگ‌دار سبز سرشار از منیزیم هستند که برای درمان لرزش دست بسیار مفید واقع می‌شوند.
8. از مصرف کافئین خودداری کنید
اگر از لرزش دست رنج می‌برید، بایستی مصرف کافئین خود را به حداقل برسانید یا آن را کاملاً کنار بگذارید.
مصرف بیش از اندازه کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک و لرزش دست را بیشتر می‌کند. علاوه بر لرزش دست، مصرف بیش‌ازاندازه کافئین ممکن است منجر به سردرد، سرگیجه، اضطراب و تپش قلب شود که فعالیت‌های روزانه فرد را دشوار‌تر می‌کند.
نه تنها قهوه، بلکه باید از مصرف تمام نوشیدنی‌ها و مواد غذایی حاوی کافئین نیز خودداری کنید.
9. به سیگار و مشروبات الکلی نه بگویید
مصرف بیش‌ازحد الکل و سیگار تأثیر مستقیمی بر روی سیستم‌ عصبی دارد و می‌تواند سیستم عصبی فرد را به شدت تضعیف کند و لرزش دست را افزایش دهد.
به یاد داشته باشد که ترک الکل و سیگار در ابتدا باعث بروز لرزش دست‌ها می‌شود؛ اما به محض اینکه بدن خود را با تغییرات جدید سازگار کند، این لرزش‌ها از بین خواهند رفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر