ماهان شبکه ایرانیان

کابوس به بیرون از بیمارستان‌ها کشیده شد

طبق گزارشاتی که تازه منتشر شده است، ۶ نفر در کلورادو با باکتری کابوس (Nightmare) عفونی شده‌اند. تا کنون این عفونی شدن محدود به افرادی بوده است که مدتی در بیمارستان‌ها حضور داشتند؛ چه به عنوان بیمار، چه پزشک، پرستار یا سایر خدمه. در گزارشات جدید، این طور عنوان شده که باکتری کابوس احتمالاً به خارج از محیط‌های بهداشتی و درمانی سرایت کرده است.

کابوس به بیرون از بیمارستان‌ها کشیده شد

باکتری‌ جدیدی به نام “کابوس” که در برابر آنتی‌بیوتیک مقاوم است در شهرها شیوع پیدا می‌کند.

طبق گزارشاتی که تازه منتشر شده است، 6 نفر در کلورادو با باکتری کابوس (Nightmare) عفونی شده‌اند. تا کنون این عفونی شدن محدود به افرادی بوده است که مدتی در بیمارستان‌ها حضور داشتند؛ چه به عنوان بیمار، چه پزشک، پرستار یا سایر خدمه. در گزارشات جدید، این طور عنوان شده که باکتری کابوس احتمالاً به خارج از محیط‌های بهداشتی و درمانی سرایت کرده است.

باکتری مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک به CRE یا carbapenem-resistant Enterobacteriaceae مشهور است. این خانواده از باکتری به سختی قابل درمان هستند زیرا در برابر آنتی‌بیوتیک‌های قدرتمند هم مقاوم هستند. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تا کنون تمام موارد عفونت‌های CRE در افرادی دیده شده است که مدتی را در مراکز بهداشتی و درمانی سپری کرده،‌ یا آنهایی که درمان‌های پزشکی خاص داشته و‌ یا با ابزار پزشکی خاص کار کرده‌اند.

اما 6 نفری که در گزارش جدید عنوان شده‌اند حداقل تا یک سال قبل از ابتلا به بیماری، در محیط‌های درمانی نبوده‌اند. حتی نه جراحی یا دیالیز شده‌اند، نه از دستگاه‌های تهاجمی مانند کاتتر استفاده کرده‌اند و نه لوله‌های تغذیه در بدن آنها کار گذاشته شده است؛ یعنی همه آن عواملی که ممکن است احتمال ابتلا به عفونت CRE را بیشتر ‌کند.

بنابراین، در این 6 نفر احتمال بروز “عفونت‌های CRE مرتبط به جامعه” وجود دارد. به این معنی که این بیماران باکتری را از افرادی که در طول روز با آنها تماس دارند و بیرون از محیط‌های درمانی و پزشکی هستند گرفته‌اند.

به گفته سارا جانل، محققی که در این مورد در حال مطالعه است، عفونت‌های CRE در خارج از محیط‌های درمانی برای این نوع باکتری غیرمعمول است. احتمال دارد این باکتری از مراکز درمانی به محیط‌های عمومی و اجتماعی منتقل شده باشد. تحقیقات و بررسی بیشتری بر روی CRE به منظور تشخیص ادامه این الگو در کلورادو و در نهایت بروز آن در دیگر مناطق امریکا مورد نیاز است.»

باکتری CRE به این دلیل کابوس نامیده می‌شود که تقریباً در برابر تمامی آنتی بیوتیک‌ها مقاوم است و می‌تواند کشنده باشد. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، 50 درصد از کسانی که به این باکتری آلوده شده‌اند به هلاکت رسیده‌اند.

نوعی از باکتری که می‌تواند عفونت CRE را ایجاد کند در روده انسان پیدا شده است. روده در واقع همان مکانی است که باکتری‌ها و سایر ارگانیسم‌ها معمولاً امن و بی‌ضرر هستند اما اگر این باکتری‌ها وارد دیگر قسمت‌های بدن مانند جریان خون شوند منجر به عفونت می‌شوند. چیزی که در مورد CRE منحصربه‌فرد و خاص است قدرت این باکتری در تولید آنزیم‌هایی است که مقابل آنتی‌بیوتیک سینه سپر می‌کنند و در برابر آن مقاومت می‌کنند.

در میان این 6 بیمار، دو نفر قبل از تشخیص بیماری مسافرت بین‌المللی کوتاه‌مدت داشته‌اند. یک نفر به کشوری ناشناخته در آفریقا و دیگری به باهاما سفر کرده بود.

دو نفر عارضه جسمی داشته‌اند که احتمال خطر CRE را بیشتر می‌کند اما 3 نفر دیگر مشکلی نداشتند. یکی از بیماران در زمان مثبت بودن جواب آزمایش CRE باردار بوده است. بارداری منجر به بروز تغییرات در سیستم ایمنی بدن می‌شود و احتمال خطر عفونت را بالا می‌برد.

علاوه بر این، یکی از بیمارانی که عارضه جسمی داشته، گزارش داده که قبل از مثبت بودن جواب آزمایش CRE،  یکی از اعضای خانواده را که نیاز به درمان‌های پزشکی داشته به چندین مرکز درمانی برای معالجه برده است.

یکی از عوامل خطرآفرین عفونت CRE مصرف آنتی‌بیوتیک است. مطالعات نشان می‌دهد که وقتی محیط طبیعی باکتری روده آشفته شود (کاری که آنتی‌بیوتیک می‌کند)، شخص را در خطر بیماری ناشی از باکتری بد، که CRE هم جزو آنهاست، قرار می‌دهد. همچنین، استفاده از آنتی‌بیوتیک احتمال مقاومت دارویی باکتری را بیشتر می‌کند. این حالت یا از طریق جهش ناگهانی یا اکتساب ژن باکتری دیگر رخ می‌دهد.

سارا جانل می‌گوید: «در زمان استفاده از آنتی‌بیوتیک، فشار بیولوژیک روی باکتری اعمال می‌شود که در نهایت مقاومت ایجاد می‌کند.»

از میان این شش بیمار، دو نفر حدود یک ماه قبل از انجام آزمایش CRE و یکی دیگر 10 ماه قبل‌ از آزمایش، آنتی‌بیوتیک مصرف کرده بود.

این یافته‌ها نشان از این امر دارد که آنتی‌بیوتیک باید متناسب با شرایط بیمار تجویز شود. مطالعات نشان می‌دهد که گاهی اوقات پزشکان، وقتی نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست، آن را تجویز می‌کنند. (مثلاً در افرادی که عفونت ویروسی دارند و می‌توان بدون آنتی‌بیوتیک هم آنها را درمان کرد.)

جانل افزود: «استفاده صحیح و مناسب از آنتی‌بیوتیک می‌تواند مقاومت را در باکتری کاهش دهد و این منبع زندگی‌بخش را حفظ کند.»

طبق این گزارش، شش بیمار مذکور با هم در تماس نبوده‌اند و منبع شیوع عفونت CRE هنوز مشخص نشده است.

برای پیشگیری از عفونت CRE و عفونت‌های دیگر، افرادی که در امکان عمومی هستند باید مرتب دست‌های خود را بشویند و تنها در زمانی که پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند آن را مصرف کنند. بیماران باید از درمانگران خود انتظار داشته باشند که قبل از تماس بدنی با بیماران، دست‌هایشان را شسته و از مواد بهداشتی ضدعفونی‌کننده استفاده کنند. اگر درمانگر (پزشک، پرستار یا بهیار) این کار را انجام ندهد، باید از آنها بخواهید که حتماً انجام دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان