تشخیص به موقع سرطان سینه

علاوه بر روش‌های رایجی که توسط خود فرد برای بررسی علائم و نشانه‌های سرطان سینه استفاده می‌شود، یک سری تست برای شناسایی این سرطان قبل از بروز علائم وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

تشخیص به موقع سرطان سینه

علاوه بر روش‌های رایجی که توسط خود فرد برای بررسی علائم و نشانه‌های سرطان سینه استفاده می‌شود، یک سری تست برای شناسایی این سرطان قبل از بروز علائم وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

علائم سرطان سینه کدم‌اند؟

افراد مختلف علائم مختلفی از سرطان سینه را نشان می‌دهند. برخی افراد کلاً هیچ نشانه و علامتی مشاهده نمی‌کنند. ممکن است شخص پس از انجام یک ماموگرافی معمولی متوجه سرطان سینه خود شود.

برخی از علائم هشداردهنده سرطان سینه عبارت‌اند از:

  • مشاهده توده یا قلمبگی جدید در سینه یا زیربغل
  • تورم یا افزایش ضخامت بخشی از پوست سینه
  • تحریک یا گود شدن پوست سینه
  • سرخی یا پوسته‌پوسته شدن اطراف نوک سینه یا سینه
  • تورفتگی نوک سینه یا احساس درد در اطراف نوک سینه
  • ترشحات نوک سینه که شیر نیست و حاوی خون است
  • تغییر اندازه یا شکل سینه
  • درد در سینه

به خاطر داشته باشید که هر یک از این علائم ممکن است ناشی از مشکلات دیگری غیر از سرطان نیز باشد. اگر هر گونه علامتی دارید که شما را نگران کرده، به پزشک مراجعه کنید.


بیشتر بدانیم: ماده غذایی که احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد


یک سینه عادی چه شکلی است؟

نمی‌توان یک شکل کلی را به عنوان شکل عادی سینه برای تمام زنان توصیف کرد؛ زیرا شکل عادی سینه در هر زنی با زن دیگر متفاوت است. بیشتر زنان اظهار می‌کنند سینه‌هایشان قلمبه قلمبه و دارای سطح ناصاف است. شکل سینه ممکن است تحت تأثیر عادت ماهیانه، زایمان، کاهش یا افزایش وزن و مصرف داروهای خاص قرار بگیرد. همچنین شکل سینه‌ها همزمان با افزایش سن تغییر می‌کند.

علل دیگر قلمبگی داخل سینه چیست؟

بسیاری از بیماری‌ها ممکن است منجر به بروز قلمبگی در سینه شوند. دو نمونه شایع از بیماری‌هایی که این قلمبگی‌ها را به وجود می‌آورند، کیست و بیماری فیبروکیستیک سینه است.

عوامل خطرزا برای سرطان سینه کدم‌اند؟

عوامل مختلفی در بروز سرطان سینه تأثیر دارند؛ اما از عوامل اصلی می‌توان به زن بودن و افزایش سن اشاره کرد. سرطان سینه بیشتر در زنان 50 سال به بالا مشاهده می‌شود.

از عوامل خطرزای دیگر می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • افزایش سن: همزمان با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان سینه افزایش می‌یابد.
  • جهش ژنتیکی: جهش‌های ژنتیکی که از خانواده به ارث می‌برید، احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند.
  • آغاز پیش از موعد عادت ماهیانه: زنانی که قبل از سن 12 سالگی عادت ماهیانه را تجربه کرده‌اند، بیشتر در معرض هورمون‌ها بوده‌اند و احتمال بروز سرطان سینه در آن‌ها کمی بیشتر است.
  • بارداری در سنین بالا یا عدم بارداری: اگر اولین بارداری پس از 30 سالگی باشد یا هرگز بارداری کاملی وجود نداشته باشد، احتمال بروز سرطان سینه افزایش می‌یابد.
  • آغاز یائسگی پس از سن 55 سالگی
  • عدم فعالیت فیزیکی
  • وزن بالا یا چاقی مفرط پس از یائسگی
  • تراکم بالای سینه‌ها
  • استفاده از هورمون درمانی ترکیبی
  • مصرف قرص‌های خوراکی ضدبارداری
  • سابقه ابتلا به سرطان سینه
  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه
  • سابقه اشعه درمانی روی سینه‌ها یا قفسه سینه
  • مصرف داروی DES برای پیشگیری از سقط در زنان باردار
  • مصرف الکل

تست شناسایی سرطان سینه چیست؟

تست شناسایی سرطان سینه به معنی بررسی سینه‌ها برای شناسایی سرطان قبل از بروز هر نوع علامت و نشا‌نه‌‌ است. اگرچه تست شناسایی سرطان سینه نمی‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند؛ اما به تشخیص سریع‌تر و در نتیجه درمان راحت‌تر آن کمک می‌کند؛ بنابراین با پزشک خود در مورد بهترین روش تست شناسایی سرطان سینه مشورت کنید.

توصیه‌هایی در مورد تست شناسایی سرطان سینه

سازمان USPSTIF آمریکا توصیه می‌کند که زنان بین سنین 50 تا 74 سال که احتمال بروز سرطان سینه در آن‌ها در حد متوسط قرار دارد، باید هر 2 سال یک بار ماموگرافی انجام دهند. زنانی که بین 40 تا 49 سال سن دارند، باید با پزشک خود در مورد زمان آغاز تست شناسایی و دفعات آن مشورت کنند. زنان در سن 40 سالگی باید فواید و خطرات تست شناسایی سرطان سینه را برای شروع ماموگرافی بسنجند.

تست شناسایی سرطان سینه

ماموگرافی

ماموگرافی همان عکسبرداری با اشعه ایکس از سینه است. ماموگرافی بهترین روش برای تشخیص به موقع سرطان سینه، قبل از رشد سرطان و بروز علائم است. انجام ماموگرافی به طور منظم می‌تواند خطر مرگ ناشی از سرطان سینه را کاهش دهد.

MRI سینه

در MRI سینه از آهنربا و امواج رادیویی برای گرفتن عکس از سینه استفاده می‌شود. در زنانی که احتمال ابتلا به سرطان سینه در آن‌ها زیاد است، MRI همراه با ماموگرافی انجام می‌شود؛ بنابراین MRI برای زنانی که احتمال ابتلا به سرطان سینه در آن‌ها در حد متوسط است، استفاده نمی‌شود.

روش‌های دیگر

در حال حاضر بهترین راه برای شناسایی سرطان سینه، ماموگرافی است.

معاینه بالینی

در یک معاینه بالینی سینه، پزشک از دست خود برای پیدا کردن توده یا هر نوع تغییر دیگری در سینه استفاده می‌کند.

خودآگاهی از سینه

آشنایی با ظاهر و شکل سینه خودتان به شما کمک می‌کند علائمی مانند توده، درد یا تغییر اندازه را به راحتی تشخیص دهید.


بیشتر بدانیم: 5 سرطان شایع در میان زنان


فواید و مضرات تست شناسایی سرطان سینه

هر تست شناسایی دارای مزایا و معایبی است و قبل از انجام تست‌هایی مانند ماموگرافی باید با پزشک خود صحبت کنید. مزایای تست شناسایی یافتن سریع سرطان در مراحل اولیه و در نتیجه درمان آسان‌تر است.

اما مضرات این تست‌ها می‌تواند شامل نتایج نادرست باشد؛ بدین معنا که پزشک چیزی شبیه سرطان را در بدن می‌بیند؛ در حالی که چنین نیست. این نتیجه غلط می‌تواند منجر به تست‌های بیشتر، صرف هزینه و زمان بیشتر و بروز اضطراب شود. تست شناسایی می‌تواند به تشخیص زیادی نیز منجر شود؛ بدین معنی که ممکن است پزشکان چیزی را پیدا ‌کنند که می‌تواند تبدیل به سرطان شود یا سرطانی است که بزرگ‌تر نمی‌شود و ممکن است به‌خودی‌خود از بین برود. این مسئله می‌تواند باعث به‌کارگیری درمان‌هایی شود که به آن لازم ندارید. درمان کاذب می‌تواند شامل درمان‌های توصیه شده برای سرطان سینه مانند جراحی یا اشعه درمانی باشد. اگر جلوی این درمان‌های کاذب گرفته نشود، می‌تواند منجر به عوارض جانبی غیرضروری و ناخواسته شود.

دیگر مضرات بالقوه تست شناسایی سرطان سینه شامل درد قرار گرفتن در معرض اشعه رادیویی به هنگام تست ماموگرافی است.


در همین رابطه بیشتر بدانیم:

تشخیص به موقع سرطان خون

تشخیص به موقع سرطان ریه

تشخیص به موقع سرطان پوست

تشخیص به موقع سرطان سینه

تشخیص به موقع سرطان پروستات


برخی اوقات تصمیم‌گیری در مورد انجام تست شناسایی سرطان سینه دشوار است. به منظور درک بهتر فواید و خطرات تست بهتر است که با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر