برخی‌ تست‌های هوشی تمام افراد بالای 16 سال را بزرگسال توصیف می‌‌کنند ولی‌ امروزه محققان بر این باورند مغز در تمام دوره ابتدای بزرگسالی‌ به توسعه و تغییر ادامه می‌‌دهد و در طول زندگی‌ عملکرد مغز دچار تغییراتی می‌‌شود. ولی‌ ما بیشتر فکر می‌‌کنیم مغز بزرگسالان ثابت و تغییر ناپذیر است و حتی تصور بر این است که برخی‌ قدرت‌های ذهنی‌ سیر نزولی در دوره بزرگسالی‌ خواهند داشت. تصور عمومی درباره هوش بر این است که مردم خیلی‌ زود در زندگی‌ به حداکثر آن می‌‌رسند و بعد از آن سیر نزولی تا کهنسالی ادامه می‌‌یابد. بر اساس تحقیقات جدید این تصورات خیلی‌ ساده انگارانه هستند و نتایج به دست آماده اطلاعات دیگری را به ما می‌‌دهد:

برخی‌ قدرت‌های ذهنی‌ خیلی‌ دیر به حداکثر خود می‌‌رسند.

هوش سیال (بر اساس دانش قبلی‌ شما از موضوع استوار نیست) در برخی‌ افراد تا 40 سالگی به حداکثر خود نمی‌‌رسد. در هر سنی‌ ممکن است شما در برخی‌ از قوای ذهنی‌ یا بهتر یا بدتر شوید  یا این قوا در شما ثابت بمانند؛ سنّ مشخص و فراگیری نیز برای این موضوع نمی‌‌توان مطرح کرد.

در دیگر مطالعات به این نتیجه رسیدند که حافظه تصویری کوتاه مدت معمولا در میانه دهه سوم زندگی‌ به حداکثر می‌‌رسد و بد از آن سیر نزولی می‌‌گیرد و همچنین قابلیت شناسایی صورت انسان‌ها در ابتدای دهه 3 زندگی‌ به حداکثر می‌‌رسد و بعد از آن به تدریج کاهش می‌‌یابد. در نهایت به این نتیجه رسیدند که سنّ ثابتی برای همه قوای ذهنی‌ انسان‌ها وجود ندارد و هر قدرتی‌ در زمان متفاوتی به حداکثر خود می‌‌رسد.

نمونه‌های عظیم اینترنتی زاویه جدیدی در قوای ذهنی‌ ایجاد کرده است.

با استفاده از سایت‌های تست هوش و بازی فکری محققان به قدرت ذهنی‌ افراد و اطلاعات شخصی‌ آنها به سادگی‌ دست یافتند، انواع مختلف کار‌های ادراکی و وضعیت احساسی‌ مورد بررسی‌ قرار گرفت.

نتایج به عدم هماهنگی‌ زمان به حداکثر رسیدن قوای ذهنی‌ شرکت کننده‌ها اشاره کرد:

در سنین 18-19 سرعت پردازش اطلاعات به حداکثر می‌‌رسد و سپس رو به نزول می‌‌گذارد.

تا سن 25 سالگی حافظه کوتاه مدت بهتر می‌‌شود و ثابت می‌‌ماند تا حدود 35 سالگی که شروع به نزول می‌‌کند.

تا سن 30 سالگی قدرت تشخیص صورت‌ها به حداکثر می‌‌رسد و سپس به تدریج کاهش می‌یابد.

از 40 تا 50 سالگی فهم احساسی‌ به بیشترین حد خود می‌‌رسد.

تا حتی 60 سالگی قدرت یادگیری کلمات افزایش می‌‌یابد.

بین 60 تا 70 سالگی هوش متبلور (وابسته به دانش اکتسابی) همچنان افزایش می‌‌یابد.

این نتایج درباره هوش متبلور با نتایج تحقیقات پیشین تطابق دارد ولی‌ رسیدن به حداکثر را دیرتر ثبت کرده است، دلیل این موضوع در تحصیلات بالاتر، دسترسی‌ به اطلاعات بیشتر و شغل‌های سخت تر نسل‌های امروزی نسبت به سابق است.

این نتایج درباره مغز‌های کهنسال به صورت کمتر آنها اشاره می‌‌کند ولی‌ درستی‌، دانش بالاتر و تشخیص حال و وضعیت احساسی‌ دیگران را در آنها بهتر نشان می‌‌دهد، ولی‌ احتیاج به تحقیقات بسیار بیشتری وجود دارد تا به نتایج گسترده تر و صحیح تری رسید.