استرس و حالت تشویش مشکل بسیاری از افراد است. علائم این مشکل به صورت اضطراب، نگرانی زیاد و گاهی کاهش سلامت مغزی رخ می‌دهد. یکی‌ از موثرترین راه کنترل تشویش و اضطراب تمرینات تمرکز ذهن  و یوگاست. اما علاوه بر این برخی‌ از غذاها هستند که مصرف آنها به کنترل کردن این علائم کمک زیادی می‌تواند داشته باشد. در ادامه به تعدادی از این مواد غذایی که بر اساس شواهد علمی‌ انتخاب شده‌اند پرداخته شده است.

ماهی سالمون

سالمون

ماهی سالمون سلامت مغزی را بهبود می‌دهد، همینطور حاوی مقدری فراوان ویتامین d و امگا 3 است. دو نوع خاص از ترکیبات امگا 3 در ماهی‌ سالمون وجود دارد که در تنظیم و تعادل سیستم عصبی در بدن نقش بسیار مهمی‌ دارند و در ایجاد حس خون سردی در فرد موثر است. علاوه بر آن، نتیجه تحقیقات نشان داده‌اند که این اسیدهای چرب در کاهش عوارض التهابی در بدن موثر هستند و در نتیجه از آسیب رسانی به سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کنند. مصرف یک تا دو وعده ماهی‌ چرب در هفته برای کنترل علائم اضطراب توصیه می‌شود.

بابونه

بابونه

گیاه خوشبوی بابونه می‌تواند به کنترل استرس کمک زیادی کند. گیاه بابونه حاوی میزان فراوان آنتی اکسیدان است که در کاهش میزان واکنش التهابی در بدن نقش دارد، که در نهایت از آسیب رسانی به سلوهای مغزی جلوگیری می‌کند. تحقیقات زیادی روی اثر بابونه در کنترل کردن علائم اضطراب انجام شده است.نتیجه این تحقیقات نشان داده است که در افرادی که از بیماری اضطراب رنج می‌بردند بعد از مصرف بابونه با کاهش چشمگیر این علائم مواجه شده اند. 

شکلات تلخ

شکلات تلخ

وارد کردن کمی‌ شکلات تلخ به رژیم غذایی می‌تواند در کنترل علائم اضطراب موثر باشد. شکلات تلخ حاوی مقادیر بالایی فلاونول است که یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی در پیشگیری از آسیب سلولی به مغز است و همینطور عملکرد ذهنی‌ را بهبود می‌بخشد. مصرف شکلات تلخ باعث افزایش جریان خون به سمت سلول مغزی می‌شود که این اثر با بالا برد نوان و تقویت عملکردی مغز موجب می‌شود که فرد با شرایط استرسی بهتر مواجه شود.