تقریبا 90 درصد افراد سالم، به راحتی‌ چهره‌ها را می‌‌شناسند و به یاد می‌‌آورند، یعنی حافظه تصویری آنها به خوبی‌ کار می‌‌کند. اما درست بر عکس، اکثر افراد در به خاطر آوردن اسامی همین چهره‌ها به مشکل برمی‌ خورند. در تحقیقی جدید روانشناسان تفاوت اسامی با دیگر کلمات را برای مغز بررسی کرده اند که مشخص کند چرا فراموش می‌‌شوند.

 

1. اسامی تصادفی‌ هستندبه عنوان مثال وقتی‌ کسی‌ از سیب صحبتی‌ می‌‌کند، مغز به خوبی با ساختار، شکل و حتی طعم آن آشنائی دارد. اما زمانی‌ که صحبت از اسم خاصی‌ مثلا "رویا" به میا‌‌ن می‌‌آید که هیچ برداشت قبلی‌ از او وجود ندارد، حتی با یک یا دو بار دیدن ممکن است اسم او به کلّ فراموش شود. 

 

2. به جز تعدادی محدود، بیشتر اسامی دارای هم معنی نیستند، چرا که یا اسامی خاصی‌ هستند که دارای مفهومی‌ نبوده و به گوش ما نخورده اند یا مشابه آنها بسیار کام است.

 

3. معمولا اسامی با فامیلی یا نام خانوادگی همراهند تا هویت فرد را در ذهن ما ثبت کنند، چرا که ممکن است از یک اسم بیش از چند مورد در اطراف ما باشد و به یاد سپردن بیش از یک اسم مشکل باشد، به خصوص اگر مانند برخی‌ اسامی ‌ایرانی اسم از 2 قسمت هم تشکیل شود، مانند: امیر علی‌ یا علی‌ رضا

 

4. معمولا ترکیب نام و نام خانوادگی به دلیل آنکه کمتر به گوش ما خورده و چیزی را در ذهنمان تداعی نمی‌‌کند، ممکن است در زمان‌های مورد نیاز به ذهنمان خطور نکند. همچنین کمتر مورد استفاده بودن اسامی خاص در زبان محاوره‌ای باعث می‌‌شود از تکرار و حفظ آنها جلوگیری شود.