با خواندن این تیتر، اولین جمله‌ای که به ذهنمان می‌‌آید این است: "کم بخور همیشه بخور!". ولی‌ از دید متخصصان تغذیه، این جمله در مورد بسیاری از خوردنی‌ها صدق نمی‌‌کند و از زبانی‌ آنها: "خوردن بعضی‌ چیز‌ها ارزش جذب کالری آنها را ندارد!". در این مطلب می‌‌خواهیم دقیقا به مواردی اشاره کنیم که افراد سلامت، از برنامه غذائی خود حذف می‌‌کنند و به حفظ تناسب اندامشان نیز کمک می‌‌کند.

گرانولا

اگر اسم این خوراکی را نمی‌‌دانستید، بهتر است بگوییم همانی که به اسم "سالم یا مفید" می‌‌شناختیم و لذیذ هم بوده، متشکل از جو پوست‌کنده، مغز دانه‌ها، عسل و یا شیرین‌کننده‌های دیگر مانند شکر قهوه‌ای و گاهی اوقات برنج پوست‌کنده است و در واقع منبعی‌ از قند است. گاهی اوقات از شیرین کننده‌های اضافه چون شربت و شیره‌‌هایی‌ چون ذرت و کارامل نیز در آنها استفاده می‌‌شود. 

خوراکی‌های فرآوری شده

هر چیزی که حاوی شربت گلوکز، روغن‌های اشبأع و روغن‌های گیاهی صنعتی (همچون پالم) باشد، یعنی‌ یک خوراکی‌ فرآوری شده، مضر و با آثاری مخرب چون بالا بردن خطر ابتلا به دیابت است. بسیاری از بیسکوئیت یا شکلات‌های موجود در صنایع غذائی سراسر دنیا، فرآوری شده هستند.

نوشابه‌های رژیمی

تنها تفاوت نوشابه‌های معمولی‌ و رژیمی در نوع شیرین کننده آنهاست. آسپارتم شیرین کننده‌ای است که در این دسته مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. هرچند که این ماده فاقد کالری بوده و فقط طعم شیرین به نوشابه اضافه می‌‌کند، ولی‌ حداقل به اندازه گلوکز یا فروکتوز به بدن آسیب رسانده و بر قند یا فشار خون تاثیری منفی‌ می‌‌گذارد.

آبمیوه ها

وقتی‌ که میوه‌ها به شکل فشرده و آب میوه در آیند، تمام فیبر‌های مفید آنها دور ریخته شده و تنها میزان بالایی‌ از شکر به بدن شما وارد می‌‌شود. متخصصان توصیه می‌‌کنند که حتی اگر علاقه به مصرف این نوشیدنی‌ها هستید نوع سبز آن را استفاده کنید که حاوی مقداری کرفس، جعفری یا نعناع باشد.

نوشیدنی‌های گازدار

سعی‌ کنید هرگز آب را با سودا یا هر نوع گازداری جایگزین نکنید. تنها دریافتی شما، میزان بالایی‌ از شکر و کالری در کنار بالا رفتن خطر ابتلا به دیابت نوع دوم است.

نان ها

یکی‌ از مهمترین و مفید‌ترین مواد در تهیه آردها، سبوس است که در بیشتر نان‌های کامل یا فرآوری شده به کل حذف می‌‌شود. تمام ویتامین B، فیبر، آهن و مواد مغذی در سبوس نهفته است. پس هر نانی که با آرد سفید به عمل آمده باشد، کربوهیدراتی بی‌ خاصیت با میزان قند بالاست.

غلات صبحانه

بیشتر موادی که تحت عنوان سریال‌های رژیمی در بازار وجود دارند، غلاتی فاقد ارزش غذائی و فرآوری شده هستند که تنها میزان قابل توجهی‌ از کربوهیدرات را به بدن وارد می‌‌کنند.

شیرینی‌ ها

دونات ها، مافین ها، براونی‌ها یا پیراشکی ها، همه دارای مقدار زیادی از روغن و شکر هستند که خوردنشان جز ضرر پیامدی برای بدن نخواهد داشت.

چیپس ها

حتما می‌‌دانید که خوراکی‌های به اصطلاح "بی‌ ارزش" زیادی می‌‌توانند در این لیست جا بگیرند که شما نیز از ضرر‌های آنها مطلع هستید. ولی‌ شاید یکی‌ از بدترین آنها چیپس (چه از نوع سیب‌زمینی و چه سبزیجات آن) باشد. دکتر یودیم متخصص داروشناس دانشگاه لوس آنجلس می‌‌گوید: این خوراکی‌‌ها نه فقط به دلیل سرخ شدن، بلکه به خاطر روغن‌های کهنه، اشباع و ترانس، سمومی هستند که وارد بدن می‌‌شوند.

غذاهای آماده

حتما به نظر شما هم عجیب است که در قفسه‌ها از خورش‌ها گرفته تا دلمه و همبرگر را می‌‌توانید به شکل بسته بندی، پخته و کنسرو پیدا کنید. تمام این غذا‌ها فاقد ویتامین و خاصیت، با میزان بالایی‌ از مواد نگاه دارنده، پایدار کننده و نمک زیاد هستند که هر 3 در بدن آثار مخربی می‌‌توانند داشته باشند.

"بدون شکر ها"

درست مانند  نوشابه‌های رژیمی، شیرین کننده هر خوراکی که به شکل مصنوعی شیرین شده باشد مضر است. بیشتر اوقات در واقع شیرینی‌ آنها حذف نمی‌‌شود، بلکه فقط شکر با ماده‌ای مضر جایگزین می‌‌شود.

میوه‌های خشک

میوه‌ها زمانی‌ که خشک می‌‌شوند، آب و فیبر‌های خود را از دست می‌‌دهند، بنابراین بسیار پر کالری بوده و نوسانی جدی در سطح انسولین بدن ایجاد می‌‌کند. شاید بد نباشد اشاره کنیم افرادی که از میوه‌های خوش بیشتر استفاده می‌‌کنند، بیشتر مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر می‌‌شوند. همچنین نفخی مزمن را به دنبال دارند.

گوشت حجیم و فشرده شده

هر نوع کالباس، سوسیس، پپرونی یا گوشت فشرده و فرآوری شده، در لیست سیاه افراد سلامت قرار دارد.

فروکتوز و شربت ذرت

این روزها روی بسیاری از خوراکی‌‌ها به جای شکر اسم این شیرین کننده‌ها را می‌‌بینید که تحقیقات ثابت کرده است در کنار تمام ضرر هایشان، اشتهای کاذب و زیاد ایجاد می‌‌کنند.

ذرت‌های بوی داده‌ کارخانه‌ای

احتمالا شما هم شنیده اید که ذرت بود داده یک خوراکی‌ بی‌ ضرر است. ولی‌ دقت کنید که تنها نوع خانگی آن سالم بوده و کارخانه‌ای آنها حاوی مقادیر زیادی کره‌، پنیر، نمک و مواد مضر دیگریست.

مارگارین

این نوع از کره‌ حاوی مقادیر بالای چربی‌ ترانس بوده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بالا می‌‌برد.

بستنی

سعی‌ کنید بستنی‌هایی‌ را انتخاب کنید که روغن، خامه و شربت گلوکز را به صورت هم زمان نداشته باشند. حتی می‌‌توانید بستنی بسیار سالمی در خانه نیز درست کنید.

کوکتل‌های شکر دار

از نوشیدنی‌های مضر تا موهیتو‌ها گرفته، همه دارای کالری بسیار بالا و شکر هستند.

در آخر باید گفت، که این مقاله صرفا برای معرفی‌ خوراکی‌های مضری بود که طبق نظر سنجی ها، در برنامه غذائی افراد تندرست جایی‌ ندارد. ولی‌ یکی‌ از بدترین عادات غذائی، درگیر کردن ذهن به میزان کالری یا نحوه تبدیل آن به سوخت در بدن است. سعی‌ کنید از مضر‌ها دوری کنید ولی‌ در صورتی‌ که گاه گداری هوس کردید، لذت ببرید و از لحاظ روانی‌ خود را عذاب ندهید. همین کار ممکن است با استرسی که ایجاد می‌‌کند سوخت و ساز بدن شما را کند کند، که برای سوزاندن کالری‌ها امری ضروریست.