همه ما با آن لحظه‌‌ای که ناگهان یک حسی به سراغ ما می‌آید که یک غذای خاص را بخوریم آشنا هستیم، بعضی‌ وقت‌ها آنقدر این حس شدید است که جز خوردن این غذا به هیچ چیز دیگر فکر نمی‌کنیم. اما واقعا این حس چیست و از کجا می‌آید؟ جواب این سوال را از متخصص تغذیه سایت تولینک جویا شدیم. بدن شما در حقیقت در حال برقراری ارتباط با شماست اما به هیچ عنوان به شما نمی‌گوید که شدیدا به یک منبع قندی مثل بستنی نیاز دارد، به جای آن به شما پیام می‌دهد که یک عامل عدم تعادل در بدن شما وجود دارد.

هوس به غذا معمولا با کمبود یک ماده مغذی مهم در بدن شما رابطه دارد، اما نه همیشه. به گفته متخصص تغذیه مسعود عیسی‌نژاد هوس به غذا می‌تواند به علل دیگری مثل ترکیبی‌ از شرایط اجتماعی، روانی‌ و احساسی‌ و حتی فرهنگی‌ نیز ارتباط داشته باشد. در ادامه این مطلب به دو مورد از شایعترین هوس غذایی و دلیل احتمالی‌ آن پرداخته شده.

هوس به نمک  یا غذای شور

آیا تا به حال بعد از یک ورزش سخت با بودن در هوای گرم برای چند ساعت  این حس را داشتید که می‌خواهید ‌یک پاکت چیپس را بخورید یا به فکر هندوانه خنک داخل یخچال بیفتید! گرسنگی بعد از ورزش کاملا طبیعی است چرا که کالری سوزی بدن شما را گشنه می‌کند اما هوس به نمک و غذای شور به چه علت است. ورزش کردن موجب می‌شود که میزان زیادی سدیم و پتاسیم از طریق عرق کردن از بدن شما خارج شود و این سبب به هم خوردن تعادل در میزان الکترولیت‌ها در بدن شده و موجب ایجاد این گونه از تمایل به خوردن غذای شور می‌شود.

در این حالت به جای خوردن غذایی مثل چیپس یک نوشیدنی ورزشی بنوشید تا آب و مواد معدنی لازم به بدن شما باز گردد. بهترین روش مخلوط کردن لیمو تازه، توت فرنگی‌  یا هندوانه با آب است. اما اگر این حالت حتی بدون ورزش کردن در شما به دفعات اتفاق می‌افتد حتما با دکتر خود مشورت کنید.

هوس به خوردن شیرینی‌جات

در اکثر افراد بستنی غذای زمان ناراحت بودن است. میل به شیرینی‌جات می‌تواند نشان این باشد که بدن شما در مورد سلامت روانی‌ شما نگران است. نتیجه تحقیقات نشان داده که تمایل افراد به شیرینی‌جات در زمان غمگین بودن، استرس و عصبانیت بسیار بالا می‌رود.  همینطور زنان به این موضوع حساس تر هستند.

برای مبارزه با این مورد، به جای خوردن شیرینی‌ از خانه بیرون بروید و بدوید. تحقیقات نشان داده است که 15 دقیقه دویدن سطح هورمون سروتونین را در خون شما به اندازه خوردن 3 عدد شیرینی‌ بالا می‌برد. از سوی دیگر بودن در فضای آزاد و هوای تازه به آرامش ذهنی‌ کمک می‌کند.