برخی‌ از مردان بر این باور هستند که افزایش سطح تستوسترون به کاهش وزن کمک می‌کند. هورمون تستوسترون مسئول بسیاری از مشخصات مردانه است و همینطور به رشد ماهیچه در بدن مردان کمک می‌کند. در این مطلب به نقش احتمالی‌ هورمون تستوسترون در کاهش وزن و چربی‌ سوزی پرداخته شده است.

هورمون تستوسترون چیست؟

تستوسترون یکی‌ از مهمترین هورمون‌ها در بدن مردان است، اما این هورمون در بدن زنان نیز توسط تخمدانها تولید می‌شود. هورمون تستوسترون از طریق این غدد به جریان خون وارد می‌شود و نقش مهم در سرتاسر بدن ایفا می‌کند.

نقش این هورمون در بدن مردان پرورش مشخصات مردانه است مثل صدای بم، افزایش حجم عضلات، استخوان قویتر و رشد مو در بدن. وجود کافی‌ این هورمون همینطور در تولید اسپرم و باروری مردان اهمیت زیادی دارد. این هورمون در بدن زنان نیز فعالیت‌های مختلفی‌ دارد. از مهمترین آن می‌توان به تقویت عضلات اشاره کرد. دانشمندان عقیده دارند که کاهش سطح این هورمون با افزایش سن روی از دست دادن ماهیچه و استخوان نیز موثر است.

کمبود هورمون تستوسترن منجر به افزایش وزن میشود

هورمون تستسترن  در افزایش حجم عضلات و همینطور جلوگیری از ذخیره چربی‌ در بدن مهم است. نتیجه کمبود این هورمون ایجاد یک عدم تعادل است و این ممکن است منجر به افزایش وزن شود چرا که ماهیچه‌ها بسیار بیشتر از بافت چربی‌ در بدن کالری می‌سوزانند و افزایش سطح چربی‌ منجر به افزایش وزن و چاقی می‌شود. 

چاقی با سطح هورمون تستوسترون در رابطه است

به طور میانگین افراد چاق در حدود 30 درصد تستوسترون کمتری در بدن دارند و در حدود 70 درصد مردان خیلی‌ چاق از مشکلات غددی و کمبود این هورمون رنج می‌برند. مکانیسم و علت واقعی این عارضه مشخص نیست‌ اما گمان می‌رود که افزایش سطح چربی‌ در ناحیه شکمی منجر به تولید هورمونهای تجزیه کننده شده که تستوسترون را به استروژن تبدیل می‌کنند که یک هورمون زنانه است. این هورمون در افزایش خاصیت زنانگی و افزایش سطح چربی‌ موثر است.

چگونه می‌توان سطح هورمون تستوسترون را افزایش داد؟

مهمترین عارضه کمبود این هورمون شامل خستگی‌، مشکلات جسنی در مردان، و افزایش احتمال افسردگی است. در شرایط بسیار حاد هورمون درمانی به این افراد توصیه می‌شود که ممکن است دارای عوارض جانبی نیز باشد و حتما باید تحت نظر پزشک معالج انجام گیرد.

اما خوش بختانه روش‌های دیگری نیز می‌تواند به افزایش سطح این هورمون در بدن کمک کند. متخصصان روش‌های زیر را توصیه می‌کنند:

  • افزایش تمرینات مقاومتی و تمرینات با وزنه: رابطه بسیار قوی بین ورزش کردن و افزایش سطح هورمون تستوسترون وجود دارد
  • دریافت مکمل ویتامین d: کمبود ویتامین D در بدن با کمبود سطح این هورمون در ارتباط است
  • دریافت کافی‌ روی از رژیم غذایی: مصرف کافی‌ روی از غذاهایی مثل گوشت و مغزها بسیار مهم است
  • داشتن خواب کافی‌: خواب کافی‌ برای ترمیم ماهیچه و تولید میزان کافی‌ هورمون تستوسترون بسیار مهم است