اگر از آن دست افرادی هستید که لبنیات، به ویژه شیر با منشأ غیر حیوانی خریداری می‌کنید، خواندن این مطلب به شما توصیه می‌شود.

دنبال کردن رژیم بدون محصولات لبنی هر روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند، چرا که برخی‌ احتمال می‌دهند که چربی‌ موجود در محصولات لبنی با بالا رفتن سطح کلسترول خون و مشکلات قلبی و عروقی در ارتباط است.
هم‌چنین افراد زیادی به ترکیبات موجود در محصولات لبنی مثل قند و پروتئین شیر، آلرژی نشان داده‌اند. به همین دلیل جایگزین‌های غیرلبنی شیر راه‌کار خوبی‌ برای این دسته از افراد محسوب می‌شود.
تحقیقات نشان داده است که به صورت طبیعی‌ هورمون‌های موجود در محصولات لبنی ممکن است اثر متفاوتی روی سلامت بدن به ویژه تنظیمات هورمون رشد داشته باشد؛ و همچنین هورمون‌های موجود در این محصولات احتمال ایجاد مشکلات روانی‌ را زیاد می‌کند.
اگرچه بسیار از این نگرانی‌ها تاکنون به اثبات علمی‌ نرسیده است و احتمالا محصولات لبنی مضر نیستند؛  اما به هر صورت تعداد زیادی از افراد به خرید محصولات غیر لبنی روی آورده‌اند و داشتن اطلاعات در مورد این نوع از محصولات بسیار مهم است.

بسیاری از محصولات لبنی حاوی مواد مغذی هستند که شبیه مواد موجود در شیر گاو است، اما نکته قابل توجه این است که محصولات غیرلبنی؛ حاوی برخی‌ از مواد هستند که ممکن است برای سلامتی خطرناک باشد. در ادامه به برخی‌ از این ترکیبات شیمیایی اشاره شده است که باید از مصرف آن‌ها پرهیز کنید:

  • شیره فروکتوز:
    این ترکیب (که از نشاسته ذرت به دست می‌آید) در شیرین کردن طعم این محصولات استفاده می‌شود؛ که می‌تواند در افزایش وزن و کلسترول بدن نقش داشته باشد.
  • روغن سویای هیدروژنه شده:
     روغن سویا و سایر روغن‌های هیدروژنه، حاوی چربی‌های اشباع بالا هستند که خطر بروز التهاب در بدن را بالا می‌برد.
  • طعم دهنده طبیعی:
    استفاده از این کلمه در مواد غذایی نشانه خطرناکی است؛ چرا که تعریف مشخصی‌ ندارد.
  • قند مصنوعی:
    تنها منشأ طبیعی‌ و سالم قند، نوعی از آن است که با خوردن میوه و سبزی وارد بدن می‌شود. در غیر این صورت هر ماده غذایی دیگر که قند اضافه شده دارد مضر است. اما برخی‌ ترکیبات موجود در مواد غیر لبنی برای خوش طعم شدن از شکر، فروکتوز، قند جو و و بسیاری دیگر از محصولات برای تغییر طعم محصولات خود استفاده می‌کنند.

کدام محصول بهترین جایگزین برای شیر است؟

شیر نارگیل از بهترین محصولات غیر لبنی که در فروشگاه به وفور وجود دارد. این محصول با ترکیب کردن نارگیل و بسیاری از مواد مفید مثل آهن، فسفر، و پتاسیم تولید می‌شود. شیر نارگیل همچنین حاوی لوریک اسید است، که یک اسید چرب بسیار مفید؛ برای کاهش خطر بیماری قلبی محسوب می‌شود. لازم است بدانید که شیر نارگیل پرچرب حاوی کالری زیاد است و  احتمال می‌رود؛ برای سلامتی‌ خطرناک باشد و همچنین باعث اضافه وزن شود؛ در نتیجه بهتر است که کم مصرف شود.