رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع امگا6 می‌تواند احتمال بروز دیابت را تا حدود یک سوم کاهش دهد، نتایج یک مطالعه جدید این موضوع را نشان می‌دهد. نتایج یک تحقیقات گسترده در بین چهل هزار فرد بالغ نشان می‌دهد که در بین افرادی که سطح لینولییک اسید در خون آنها بالاتر بوده است شیوع بیماری دیابت در مقایسه با سایرین کمتر است.

دیابت نوع 2 چیست؟

بیماری دیابت نوع 2 زمانی به وجود می‌آید که هورمون انسولین در خون (اصلی‌‌ترین هورمون مسئول تنظیم قند خون در بدن) عملکرد طبیعی خود را از دست می‌دهد؛ یا اینکه به دلایل گوناگون پانکراس نمی‌تواند انسولین کافی‌ تولید کند، در این شرایط قند خون بالا رفته که به این حالت بیماری دیابت گفته می‌شود.
در کشور ما ایران نیز مثل سایر نقاط جهان شیوع بیماری دیابت بسیار بالا است. متخصصین تغذیه و پزشکان بر این باور هستند که داشتن تغذیه سالم بهترین راه پیشگیری از  بروز بیماری دیابت در فرد است. در این بین اسیدهای چرب چند زنجیره‌ مثل امگا 6 و
امگا 3 می‌توانند نقش مهمی‌ داشته باشند. نتایج این تحقیقات در ژورنال Lancet Diabetes & Endocrinology به چاپ رسیده است.

چگونه امگا 6 می‌تواند در بهبود و پیشگیری از دیابت موثر باشد؟

اسید چرب امگا 6 برای حفظ سلامت بدن ضروری است. این اسید چرب نه تنها در حفظ سلامت عملکرد مغز موثر است، بلکه در سلامت پوست و همچنین در زمان رشد نقش بسیار مهمی‌ دارد. از سوی دیگر دانشمندان بر این باور هستند که این اسید چرب در حفظ سلامت استخوان‌ها نیز بسیار مهم است.
از آنجایی که بدن قادر به تولید امگا 6 نیست، تنها راه مصرف امگا 6 از رژیم غذایی است، و از غذاهای اصلی می‌توان به محصولاتی مثل سویا، روغن آفتابگردان، روغن ذرت و برخی‌ دانه‌ها و مغزها اشاره کرد.
توصیه کنونی‌ انجمن تغذیه آمریکا بر این است که در حدود 10 درصد از انرژی دریافتی روزانه باید از امگا6 باشد و مصرف بیشتر از آن ممکن است در بدن سبب افزایش التهاب شود. اگرچه که هیچ مطلالعه تا کنون اثر منفی‌ از امگا 6 نشان نداده است.

اما نتیجه تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف کافی‌ از منابع غذایی این اسید چرب و سطح اسید سطح لینولییک خون که با مصرف اسید چرب امگا 6 در ارتباط است خطر بروز دیابت نوع 2 را تا حدود 35 درصد کم می‌کند.
اگرچه مکانیسم این اثر کاملا مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که اثرا ضد التهابی این ویتامین نقش مهمی‌ در این واکنش دارد. از سوی دیگر امگا 6 در بدن به آراشیدونیک نیز تبدیل می‌شود که می‌توان در تنظیم انسولین خون موثر باشد.

به نظر متخصص تغذیه سایت تولینک دکتر عیسی‌نژاد، ساده‌ترین روش افزایش مصرف اسیدچرب امگا 6 عوض کردن نوع روغن مصرفی است. روغن‌هایی مانند روغن سویا، ذرت و روغن گلرنگ مصرف کنید، یا دانه سویا در تهیه سالاد استفاده نمایید.