یکی‌ از نشانه‌های داشتن دستگاه گوارش سالم، هضم و جذب کامل و بدون مشکل غذا است، متاسفانه به دلایل مختلف بسیاری از افراد از مشکلات گوارشی رنج می‌برند مثل یبوست، اسهال و سؤ هاضمه، یا علایم دیگر مثل نفخ و تولید گاز زیاد در روده.
برخی‌ افراد به دلیل عدم تحمل غذای خاص و همچنین گاهی به دلیل مسمومیت غذایی از سوء هاضمه رنج می‌برند.
در این افراد اولین توصیه مصرف غذاهایی است که به راحتی قابل هضم هستند. این غذاها همینطور به عنوان میان وعده قبل از ورزش بسیار مفید هستند.
از سوی دیگر در یک برنامه غذایی سالم این غذاها اهمیت ویژه دارند چرا که کم کالری هستند و از مواد غذای سالم و مفید تهیه می‌شوند. در این مقاله به تعدادی از بهتری غذاهای که هضم آنها در بدن راحت است اشاره شده است.

معنی غذای با قابلیت هضم ساده چیست؟

هضم غذا از دهان آغاز می‌شود؛ و در ادامه غذا از مری به معده و روده می‌رسد. در طول این مسیر بدن از آنزیم‌ها و واکنش مختلف برای هضم و جذب غذا استفاده می‌کند. زمانی‌ که افراد می‌گویند غذایی به سختی قابل هضم است این به این معنا نیست که غیر قابل هضم است (چرا که دستگاه گوارش ما کار بسیار پربازده در هضم و جذب غذا انجام می‌دهد)؛ بلکه به این معنا است که فرد در نتیجه هضم غذا علائم ناراحت کننده مثل سوزش سر معده، دل درد، یبوست و اسهال را تجربه می‌کند.

 با هم نگاهی مختصر به غذاهایی که هضم ساده‌تری دارند بیندازیم:

غذا

برنج

در افرادی که از بیماری سوء هاضمه رنج می‌برند یا مشکل هضم دارند برای تامین انرژی مورد نیاز برنج می‌تواند انتخاب خوبی‌ باشد. اگرچه که برنج قهوه‌ای از سفید انتخاب بسیار بهتری است؛ اما بدن برنج سفید را به دلیل فیبر کم بسیار سریع‌تر هضم می‌کند. به یاد داشته باشید که سرد کردن برنج بافت نشاسته‌ای آن را بیشتر و هضم را دشوار می‌کند، پس قبل از سرد شدن برنج آن را مصرف کنید.

گوشت بدون چربی‌

گوشت با چربی کم مثل مرغ‌ و بوقلمون فشار کمتری را به دستگاه گوارش شما وارد می‌کنند و حاوی پروتئین با کیفیت هستند. میزان فیبر در این غذاها کم است و در نتیجه انتخاب خوبی‌ در زمان مشکلات سوء هاضمه هستند.

موز رسیده

موز یک میوه محبوب و سرشار از فیبر و مواد مغذی است. موز حاوی مقادیر زیاد قند و نشاسته است. زمانی‌ که موز کاملا رسیده و زرد رنگ می‌شود، میزان فیبر مقاوم به هضم آن به کمتر از یک درصد می‌رسد.

سفیده تخم مرغ‌

تخم مرغ‌ از غذاهای بسیار پر خاصیت است. این ماده غذایی مقادیر فراودن مواد مغذی دارد و میزان پروتئین بسیار بالایی را نیز دارد. تخم مرغ‌ حتی به افرادی که دارای بیماری مزمن گوارشی هستند توصیه می‌شود. به یاد داشته باشید که در زمان سوء هاضمه از مصرف زرده تخم مرغ‌ پرهیز کنید؛ چرا که بار زیادی را به دستگاه گوارش شما وارد می‌کند.