همه شما می‌دانید تخم مرغ‌ یک منبع بسیار عالی‌ از پروتئین است؛ و در عین حال کالری نسبتا کمی‌ دارد.
یک تخم مرغ‌ متوسط پخته دارای 72 کالری انرژی است. 4 گرم از میزان کلی‌ 5 تا 6 گرم از پروتئین موجود در تخم مرغ‌ در سفیده تخم مرغ‌ موجود است و به این معنا است که زرده تخم مرغ‌ پروتئین کمتری نسبت به سفیده تخم مرغ‌ دارد و حاوی 55 کالری انرژی است. به همین دلیل بسیاری از افراد از خوردن زرده تخم مرغ‌ پرهیز می‌کنند. اما نظر متخصصان تغذیه چیست؟ آیا باید زرد تخم مرغ‌ نیز میل کنید؟

جواب بسیار خلاصه ما به شما این است که بله. زرده تخم مرغ‌ حاوی میزان بالا ویتامین و مواد معدنی است که برای سلامتی بسیار مهم است. همینطور در زرده تخم مرغ‌ ترکیباتی به نام لوتین و زئاگزانتین وجود دارد که برای حفظ سلامت چشمان شما و بینایی ضروری است.

مشخصات تغذیه موجود در زرده تخم مرغ‌ در مقایسه با سفیده:

اگر فقط سفیده تخم مرغ‌ را مصرف می‌کنید بسیار از مواد مغذی موجود در زرده را از دست می‌دهید. مواد مغذی که فقط در زرده تخم مرغ‌ موجود است و در سفیده تخم مرغ‌ شامل کولین، ویتامین ب12، ویتامین د، ویتامین آ، ویتامین ب5، آهن، ویتامین ای و روی است. زرده تخم مرغ‌ از معدود مواد غذایی است که حاوی ویتامین د طبیعی است.

نگرانی موجود در مورد زرده تخم مرغ‌ و افزایش کلسترول خون:

احتمالا شنیده‌اید که زرد تخم مرغ‌ می‌تواند باعث افزایش میزان کلسترول خون در فرد شود. این موضوع می‌تواند تا حدودی صحت داشته باشد. زرد تخم مرغ‌ حاوی حدود 185 میلی‌گرم کلسترول است.
به افراد سالم توصیه می‌شود که مصرف کلسترول غذایی را در روز به کمتر از 300 میلی‌گرم در روز کاهش دهند.
محدود کردن کلسترول دریافتی به کمتر از 200 میلی‌ گرم در روز به افرادی که دارای مشکلاتی مثل دیابت و مشکلات قلبی هستند نیز توصیه می‌شوند.

اما بیش‌تر این مطلب فقط تئوری است و رابطه بین مصرف تخم مرغ‌ و افزایش کلسترول خون هنوز ثابت شده نیست. علاوه بر آن مهم است بدانید که فقط 30 درصد از کلسترول خون از رژیم غذایی حاصل می‌شود و بقیه این میزان درون بدن ساخته می‌شود.
بهترین استراتژی در جهت کاهش میزان کلسترول خون داشتن فعالیت بدنی منظم و کاهش وزن است.