میان افرادی که گیاهخوار نیستند و مصرف انواع گوشت بخشی از رژیم غذایی آن‌ها است معمولا یک سوال رایج وجود دارد: «آیا مصرف گوشت قرمز برای سلامتی مضر است؟ و چه میزان مصرف گوشت قرمز در هفته توصیه می‌شود؟»
به همین منظور از متخصص تغذیه سایت تولینک خواستیم که این مطلب را توضیح؛ و به سوالات احتمالی شما در این رابطه پاسخ دهد.

  • گوشت قرمز اصلی‌ترین منبع حیوانی پروتئین است:

طبق نظر متخصصان تغذیه پروتئین مهم‌ترین بخش از رژیم غذایی هر فرد است. بدن ما به طور روزانه به میزان کافی پروتئین نیاز دارد تا برای ساخت سلول‌های ماهیچه استفاده کند.
همینطور پروتئین در عملکرد طبیعی تمام سلول‌های بدن مهم است. در افراد بالغ و سالمندان مصرف یک گرم پروتئین برای هر کیلوگرم از وزن بدن در روز توصیه می‌شود.

  • میزان پروتئین گوشت قرمز بسیار بالا است:

گوشت قرمز حاوی میزان بالا پروتئین حیوانی است، در واقع در 100 گرم از این ماده غذایی حدود 40 گرم پروتئین وجود دارد. اما این ماده غذایی با وجود این که حاوی پروتئین و آهن فراوان است، به دلیل داشتن چربی اشباع بسیار زیاد باید با احتیاط مصرف شود.
مطالعات علمی انجام شده شواهدی را نشان می‌دهد که در کشورهایی که مصرف گوشت قرمز بالا است میزان بروز بیماری‌های مزمن مثل دیابت و بیماری‌های قلب و عروقی بالاتر است. به همین علت در مورد مصرف گوشت قرمز باید احتیاط شود.

کباب غذای سنتی ایرانی است که متاسفانه روش طبخ آن می‌تواند خطرناک باشد. کباب کردن گوشت قرمز پرچرب به وسیله ذغال علاوه بر مضرات تغذیه‌ای که دارد؛ می‌تواند منجر به ورود کارسینوژن یا همان مواد سرطانزا از ذغال به داخل گوشت کباب شود.

توصیه متخصص تغذیه ما به شما محدود کردن مصرف گوشت قرمز به 1 بار در هفته است. برای دریافت پروتئین با کیفیت در رژیم غذایی می‌توانید مواد غذایی مثل مرغ و ماهی، تخم مرغ و پروتئین‌های گیاهی مثل انواع حبوبات و غلات مصرف کنید.