فرادید؛ نوسانات تولید و وضعیت سینوسی اقتصاد ایران به طور مکرر باعث شده تا کیفیت و کمیت صنعت خودروی ایران و تولیدات سالانه این بخش در معرض افت و خیز شدید باشد ازینرو وقتی به بازار خودروهای کارکرده مراجعه می کنیم با کمال تعجب مثلا می بینیم که پیکان مدل 56 از پیکان مدل 66 گرانتر است یا اینکه پراید کرهای افسانهای است که در پایان سال سوم مونتاژ کیا پراید برای همیشه به دست فراموشی سپرده شد. در یک نگاه کلی میتوان گفت، محصولات کرهای و فرانسوی همواره در شمار اتومبیلهای بادوام بازار ایران بودهاند که هم قیمت قابل رقابتی داشته و هم از ظاهر خوبی برخوردار بودهاند.
به گزارش فرادید، پرس و جو از چند فروشنده مدلهای قدیمی و مکانیکهای نامآشنای محصولات قدیمی صنعت خودرو گویای این موضوع است که تغییر و تحولات بسیاری در جریان تولید هر خودرو از ابتدا تا انتها بروز کرده است. بیایید ببینم باید در میان سیل انبوهی از خودروهای دسته دو و کارکرده کداممدلها را با چه قیمتی بخریم. محصولاتی که انتخاب کردهایم را اغلب میشناسید منتهی ذکر برخی نکات درباره آنها خالی از لطف نیست.
پیکان
پیکان عاشقان بسیاری دارد، حتی الان که مدتهاست تولیدش متوقف شده و در حاشیه بازار روزگار میگذراند. این خودروی ایرانی-انگلیسی از سال 1340 تا 1384 به مدت 44 سال مداوم تولید شد و نمونه وانت آن تا سال 92 روی خط تولید بود. بسته به اینکه عاشق پیکان موتور انگلیسی، با دیفرانسیل ریز و فرم کلاسیکش باشید یا عاشق پیکان سفید یخچالی بعد از انقلاب، هزینه کردن برای نمونه ایدهآلی از این خودرو بسیار متفاوت است و از 3 تا 35 میلیون تومان کش میآید. مثلا پیکان مونتاژ ایران ناسیونال با تزئینات چوبی و صندلیهای چرم که در آن از قطعات انگلیسی بسیاری استفاده شده و از آن استفاده چندانی نشده (یعنی به شکل تایید شده کمتر از 5 هزار کیلومتر کارکرد دارد) حداقل قیمتی 30 میلیون تومانی دارد. همین خودرو اگر تاکسی بوده و چند لایه رنگ روی بدنه داشته باشد و البته کارکردی بیش از 500 هزار تا ، قطعا قیمتی کمتر از 5 میلیون تومان دارد. عاشقان پیکان البته وقتی درباره این اسطوره صنعتی و نماد فرهنگی حرف میزنند به نیکی از پیکان گوجهای 55 به دلیل موتور حیج تر و شتاب بیشتر و ظاهر جذابتر یاد میکنند که به شکلی عادی امروزی بین 4 تا 10 میلیون تومان بسته به فرسودگی یا سلامت ، قیمت دارد. با این حال در بین نمونههای وطنی، همه کارشناسان متفقالقول پیکان کاربراتوری مدل 1378 را محصولی ایدهآل میدانند که با کارکردی 200 هزار تایی اقلا 6 تا 7 میلیون تومان قیمت دارد.
پژو 405
خودروی سال 1988 اروپا که در زمان خود به عنوان سدانی پیشرو توانست بر بسیاری از خودروهای بزرگ و مشهور قاره سبز غلبه کند. این خودرو از اواسط سال 1368 در ایران تولید شده و مونتاژش همچنان ادامه دارد و از قضا پلتفرم آن پایه اصلی برای توسعه صنعت خودروسازی ملی ایران بوده است. طبیعتا هنگام خرید نمونه کارکرده 405 باید به سراغ انواع انژکتوری آن رفت که بنا به گفته اغلب کارشناسان، نمونه مونتاژ 1387 و نیز نمونههای تکسوز مونتاژ 95 خودروهای به نسبت بهتری هستند که کیفیت مونتاژ بالاتری داشته و به مرور زمان کمتر دچار مشکل شدهاند. لازم به یادآوری است که برای خرید یک 405 مدل 87 باید حداقل 10 میلیون و برای خرید 405 مدل 95چیزی نزدیک به 25 میلیون تومان پول کنار بگذارید.
دوو سیلو
یکی از نخستین محصولات کرهای مونتاژ ایران که به نرمی و دوام شهره است و با وجود تولید در حدود 2 دهه قبل، هنوز هم مورد استفاده برخی از اقشار جامعه است. سیلو از جمله خودروهای خوب کرمان موتور است که باعث شد تا نام این مونتاژکار وطنی تا سالها با کیفیت و کارایی و دوام عجین شود. برای انتخاب سیلو باید توجه داشت که موتور در وضعیت مناسبی باشد چرا که یک گونه کاربراتوری کم صدا و ظریف است. بررسی سیستم تعلیق و جعبه دنده از سوی یک مکانیک معتمد هم توصیه میشود تا کمترین دردسر را پس از خرید این سدان متوسط کرهای بکشید.
پراید
خودروی سبک وزن، کوچک و کممصرف کرهای که از سال 1372 در همان بدو ورود به ایران توانست نرمی و کشش مناسبش را به رخ حریفان کشیده و به لطف قیمت ارزان و ظاهر دلربایش (برای آن زمان!) به فاصله چند سال با تیراژ تولید گستردهای به دست خریداران ایرانی برسد. طبعا پیدا کردن یک نمونه سالم و تمیز از کیا پراید مونتاژ ایران با قطعات کرهای زیاد کار بسیار سختی است مخصوصا که استفاده از نمونههای نخستین کیا پراید به دلیل داشتن موتور کابراتوری هم دردسرهای خاص خود را دارد. اگر زیاده از حد نوستالژیک هستید پراید دیام هاچبک مدل 74 با قیمتی 7 میلیون تومانی بهترین انتخاب ممکن است. اما اگر دنبال دردسر پیداکردن قطعات اصل، رنگ و رفتگی بدنه، فرمان مکانیکی و موتور کاربراتوری نیستید بهترین انتخاب را میتوانید از بین پرایدها مونتاژ 88، 92 و 94 انجام دهید و به ترتیب برای نمونههایی با کارکرد متوسط هر سال 20 هزار کیلومتر چیزی معادل 13، 16 و 19 میلیون تومان پرداخت کنید.
فولکسواگن گل
تنها خودروی ارزانقیمت و آلمانی بازار ایران که پس از انقلاب در کشور مونتاژ شد و اتفاقا توانست در مدتی کوتاه به خوبی بدرخشد. به شهادت اغلب خریداران این خودرو، مکانیکها و فعالان بازار این خودرو هنوز هم مثل روز اول کار میکند و جز اندک موارد ایراد کیفی در سیستم تعلیق، گل کمتر مشکلی نگام سواری برای راننده پیش میاورد. این فولکس دو رگه برزیلی-آلمانی در فاصله سالهای 1384 تا 1387تولید شد هم اینک در نمونههای سالم مدل 87 با کارکرد کمتر از 100 هزار کیلومتر به لطف استهلاک پایین حدود 20 تا 25 میلیون تومان هزینه روی دست شما میگذارد اما اطمینان را هم به شما ارزانی میدارد.
پژو پارس
نمونه ایرانی و فیسلیفت پژو 405 که با الهام از پژو 406 طراحی شد و اتفاقا میتوان آن را بهترین خودروی تولید ایران در دو دهه اخیر دانست. پارس از آنجا که به لحاظ فنی تشابهات بسیاری با پژو 405 دارد ، همان معایب و مزایای 405 را دارد و همپای این خودرو افت و خیز داشته است. قطع و یقین خرید یک نمونه از پارس ایالایکس 1800سیسی مدل 89 میتواند حتی بهتر از نمونههای امروز شما را از سواری با پارس مشعوف کنند منوط به اینکه حدود 28 میلیون تومان برای آن خرج کنید.
زانتیا
محصول شرکت سیتروئن فرانسه که از پلتفرمی مشترک با پژو 405 سود برده و به لطف سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی از جمله محصولات پیشرو دوره خود در بازار ایران بود. تغییر ارتفاع به صورت اتوماتیک، ظاهر کشیده و اخمو، فضای گسرده جعبه عقب و کابین در کنار موتوری سرکش باعث میشد تا زانتیا محبوبترین سدان بازار ایران در ابتدای دهه 80 خورشیدی باشد. برای خریدن نمونههای خوب زانتیا باید از بین تولیدات سال 84 و 85 یک نمونه سالم را پیدا کرد که اولا جعبهدنده سالمی داشته و دوما فنرهای گرانقیمت و کمیابش به درستی کار کنند. به گفته فعالان بازار خرید نسخههای ساخت 86 زانتیا در نمونه دولوکس که به موتور2000سیسی مجهز هستند انتخاب بهتری است منوط به اینکه 30 تا 40 میلیون پول بالای این فرانسوی ناایمن ولی تند و تیز بگذارید!
سمند
هنوز هم به یاد آوردن نخستین روزهای تولید سمند با همه تلخکامیهایی که در این دو دهه در اقتصاد ایران بروز کرده برای هر ایرانی شیرین است. ظاهر مدرن و اتاق بزرگ و راحت این خودرو باعث شده بود تا مدتی 405 از رونق بیفتد. سمند از سال 81 تا 83 با قطعات فرانسوی و کرهای بسیاری مونتاژ میشد و کیفیتی مثالزدنی داشت گرچه بعد از ان به واسطه داخلیسازی گسترده سطح کیفیت نسبتا باثباتی داشته و کمتر دچار افت و خیز شده است. برای ابتیاع یک مدل مناسب از این خودروی ایرانی، خرید یک نمونه سمند اسای یا الایکس مدل 94 توصیه میشود چرا که ایرادات برقی آن به حداقل رسیده و به موتور ایاف7 نیز مجهز هستند و به ترتیب چیزی نزدیک 24 و 27 میلیون تومان خرج روی دست شما میگذارند.
پژو 206
از سال 1379 که شاهد مونتاژ پژو 206 در ایران هستیم تا حالا که حدود 17 سال از آن تاریخ میگذرد، این هاچبک فرانسوی تاریخ پرفرازونشیبی را در ایران به خود دیده و البته تا حالا بالغ بر 1.2 میلیون دستگاه فروش داشته تا نام خود را به عنوان یکی از پرفروشترین خودروهای تاریخ پژو در ایران ثبت کند. 206 در این 6 سال اخیر البته چندان روزگار خشی نداشته است و از آغاز تحریمهای بینالمللی هستهای علیه ایران در آغاز دهه اخیر با افت کیفی شدیدی مواجه شده و اعتبار سابق خود را از دست داده است. خریدارانی که پیه خودروی دسته 2 را به تن میمالند باید بدانند که اکیدا خرید 206های وطنی مدل 90 تا 94 توصیه نمیشود. در عین حال مدل 89 و 95 به نسبت به سایر مدلها در اولویت هستند چرا که قطعه چینی کمتری داشته و سطح دوام بالاتری را از خود بروز میدهند.
تندر 90
بیهیچ اغراقی همه مدلهای تندر 90 تولید رنو در ایران با کیفیت و بادوام هستند و مثل یک اتومبیل اصیل، کارکرد بالا هرگز آنها را از تک و تا نمیاندازد. با این حال نمونههای 87، 89 و94 تندر را اغلب کارشناسان محصولات بهتری میدانند که در نمونههایی با کارکرد کم و ماندگاری مناسب به ترتیب 24، 27 و 36 میلیون تومان هزینه در بر دارند.