ماهان شبکه ایرانیان

یادواره پنج شهید گمنام دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد

مشاور عالی فرمانده کل سپاه گفت: انقلاب اسلامی و در ادامه آن مبارزه با استکبار برگرفته از تفکر و سیره حضرت زهرا(س) است.

یادواره پنج شهید گمنام دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد

‌به گزارش ایسنا، سردار خسرو عروج در یادواره پنج شهید گمنام دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) که پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات دانشگاه برگزار شد، با اشاره به ایام فاطمیه، اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) 9 سال در کنار پدر و 9 سال در کنار همسر و فرزندانش زندگی کرد که در این مدت نکات طلایی در زندگی ایشان وجود داشت‌.

وی افزود: در 9 سالی که همراه پدر بود و مادر ازدست‌داده بودند٬ نقش مادری را هم بر عهده داشتند به‌ طوری‌که پیامبر اکرم(ص) نیز در این مورد می‌فرمایند حضور حضرت زهرا(س) مشکلات و سختی‌های زیادی که در برابر من بود را از بین برد.

مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار کرد: تمام اسنادی که ما در دسترس داریم این است که حضرت زهرا(س) 18 سال سن داشته است و تأثیر کم بودن سن ایشان تا ابد باقی‌مانده است، اسناد شرعی ما نشان می‌دهد که سن کم می‌تواند پایین بودن تفکر یا بالا بودن آن را نشان دهد حال سؤال این است که ما از این اسناد چه استفاده‌ای باید کنیم؟


مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار کرد: نکات ظریفی در زندگی ایشان وجود دارد که ما باید تصمیم بگیریم این نکات را از بیرون یا از درون ببینیم. یکی از القاب حضرت زهرا(س) رشیده است که در ادبیات عرب به کسی گفته می‌شود که در بین هزار نفر به‌راحتی قابل‌تشخیص است٬ بااین‌وجود در سن 18 سالگی که به شهادت رسیده بود ایشان طوری پوشیده بودن که انگار در زیر کفن چیزی نبوده است.

وی با اشاره به شهدای دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در جمع شهدای ما ترکیبی از افراد مختلف که ازلحاظ سواد در پایین‌ترین سطح و افرادی که در سطح بالابود وجود داشت؛ اما این افراد ازلحاظ وجودی باهم برابر بودند و در این میان نمی‌شود ارزش کسی را مشخص کرد چراکه این دو قشر در کنار هم قرار می‌گیرند.

عروج اظهار کرد: باید دید که سرچشمه به کجا ختم می‌شود که دانشمندان هنگام شروع جنگ به جبهه آمدند و به خط مقدم رفتند، وجود این افراد از درون توسط حضرت زهرا هدایت‌ شده است، در روز محشر که همه بشریت حاضر می‌شوند نیز حضرت زهرا(س) این افراد را جدا می‌کند و به سمت بهشت هدایت می‌کند٬ این عقیده مختص اهل اسلام نیست بلکه اهل تسنن نیز نسبت به این موضوع اعتقاددارند.

وی تأکید کرد: امروزه دشمنان در سراسر دنیا با اشتراکات بیش از 90 درصد علیه مسیری که امام در جامعه بشری منتقل کرده شروع به فعالیت کردند، در همین زمینه آن‌ها کنفرانس می‌دهند و پایان‌نامه دکتری می‌دهند. برای مثال برای بررسی نامه حضرت امام خمینی(ره) که خطاب به رئیس‌جمهور یک کشور نوشته بود و گفته بود که شما و جامعه جهانی این‌طور می‌شوید، تعدادی از فیلسوف‌های از روسیه آورده بودند.

سردار عروج اظهار کرد: عده‌ای نامه‌ها را اخلاقی دانستند و عده‌ای نامه‌ها را دارای بار سیاسی دانستند، اما این نامه برگرفته از تفکر زهرایی بود. به گفته امام راحل چگونه می‌شود در یک‌خانه محقر زنی کودکانی را تربیت کند که جامعه جهانی برای نابود کردن تفکرشان عزم خود را جزم کنند، تمام افرادی که در جنگ شرکت کردند با تفکر زهرایی به میدان مبارزه رفتند و به شهادت رسیدند.

وی گفت: امروز دنیا اعتراف می‌کند این شعوری که حرکت عظیم ایران را اداره می‌کند شعوری بالاتر از شعور انسانی است، ما این شعور را با آن‌طور که باید با روضه امام حسین(ع) و اشک چشم ترکیب کرده و انتقال دادیم.


عروج یادآور شد: سیستم‌های دولتی دنیا گفتند که به لحاظ جامعه‌شناسی سبک حکومتی ایران عوض‌شده و جنگ دنیا با ما هوشمند است، مسیرهای ما اجباری نیست بلکه اختیاری است اگر از روی اجبار باشد در خلوت برمی‌گردید. ما سر سفره‌ای نشسته‌ایم که تفکر زهرایی را پرورش می‌دهد؛ البته ما نتوانسته‌ایم که آن را به‌ صورت صحیح به مخاطب انتقال دهیم؛ افرادی که با تفکر زهرایی در مقابل دشمن ایستادگی می‌کنند دیه آن‌ها نور خداوند است. حضرت امام خمینی(ره) اعتقاد داشتند که ما نباید کنار ظالم بنشنیم و کمک به کشورهای دیگر از این تفکر گرفته‌شده است؛ تمام کسانی که هم‌اکنون به شهادت می‌رسند بیمه‌شده حضرت زهرا(س) هستند. 

غلامرضا حقایق‌پور مدیرکل بنیاد و امور ایثارگران قزوین در نشست مطبوعاتی که پیش از ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: در 22 اسفندماه سال 58 بنیاد شهید با آینده‌نگری و درایت امام خمینی(ره) تشکیل شد. هدف از تشکیل بنیاد شهید حمایتی و خدماتی نیست بلکه هدف اصلی مباحث ترویجی است؛ چراکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه امروز بسیار اثرگذار است.

حقایق پور خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه محقق کنیم بسیاری از مشکلات موجود در جامعه حل خواهد شد چراکه فرهنگ ایثار به معنی ترجیح منافع گروهی، حزبی به منافع فردی است.

وی ادامه داد: ترویج دامنه‌ی ایثار و شهادت به‌تنهایی توسط بنیاد شهید تحقق پیدا نخواهد کرد بلکه باید در این راستا از ظرفیت تمام دستگاه‌های اجرایی استفاده شود تا بتوان اثرگذار بود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد: آنچه در جامعه امروز داریم ناشی از ایثار و ازخودگذشتگی جوانانی بود که از خون خود برای دفاع از کشور گذشتند.

حقایق پور با اشاره به اینکه باید تلاش شود تا اهداف و آرمان‌های شهدا برای مردم تبیین شود گفت: بسیاری از مردم از روز شهید آگاهی ندارند  و طبق بررسی‌های صورت گرفته در سال 92 تنها یک و نیم درصد مردم از روز شهید اطلاع داشتند.

 وی اضافه کرد: میزان آگاهی مردم از روز شهید در سال 93 به 17 درصد و در سال 94 به 44.6 درصد رسید که پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت یازدهم این رقم به 55 درصد برسد.

مدیرکل بنیاد شهید امور ایثارگران بابیان اینکه هدف از برگزاری روز شهید تنها ارائه‌ی گزارش عملکرد نیست گفت: باید تلاش شود تا فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه نهادینه شود. همچنین باید اقدامات را در راستای مردمی شدن سوق داد چرا که لازمه‌ی ماندگاری یک اقدام  جمعی صورت گرفتن آن است و به‌ تنهایی نمی‌توان انتظار اثرگذاری داشت.

حقایق پور با اشاره به اینکه به مناسبت روز شهید همایش ملی نماد آثار در استان برگزار می‌شود گفت: این همایش به‌منظور تجلیل از نقش بی‌بدیل و ماندگار آیت‌الله باریک‌بین در دفاع مقدس روز 19 اسفندماه برگزار می‌شود.

وی افزود: سال گذشته 1200نهال به یاد شهدا کاشته شد که بازخورد بسیاری خوبی داشت و امسال نیز به یاد 200 شهید مفقودالاثر در منطقه‌ باراجین نهال کاشته خواهد شد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران یادآور شد: اجرای طرح سپاس یکی دیگر از محوری‌ترین اقداماتی است که در جهت تکریم خانواده‌های شهدا توسط مسئولان در هفته‌ی شهید در استان صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: برگزاری جشن تولد شهدا در مهدهای کودک یکی دیگر از برنامه‌هایی است که به‌منظور آشنایی بیشتر کودکان با شهدا برگزار می‌شود.

حقایق پور با اشاره به اینکه بانوان در دفاع مقدس نقش بسیار مؤثری داشتند گفت: تجلیل از بانوان خادم شهدا نیز یکی دگر از برنامه‌هایی است که در روز شهدا صورت خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: برگزاری شب‌های قرآنی در منازل شهدا، برگزاری یادواره شهدا، غبارروبی مزار شهدا و برافراشته کردن پرچم بنیاد شهید از دیگر مراسم‌های آن روز است.تجلیل از کارآفرینان برتر شاهد و ایثارگر ، نواختن زنگ ایثار و بازدید از موزه‌ شهدای قزوین از دیگر اقدامات در روز شهدا است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان