بادام یک غذای سیرکننده و پر از فایده برای سلامت بدن است. روغنی که از دانه‌های این مغز درختی نیز به دست می‌آید می‌تواند برای بهبود و تقویت استقامت ناخن و مو بسیار موثر باشد، اما کمتر در مورد فواید دیگر روغن بادام اطلاعات داده می‌شود. در این مطالب برخی‌ از خواص بادام و روغن آن برای سلامتی بیان شده است.

روغن بادام 

بادام در واقع هسته حاصل از میوه بادام است که کمی‌ شبیه به هلو می‌ماند. رایجترین شکل مصرفی بادام به صورت مغزبادام و همینطور به شکل محصولات لبنی است. این ماده غذایی سرشار از چربی است که آن را به یک منبع بسیار خوب برای استخراج روغن طبیعی تبدیل می‌کند. بادام شیرین پر استفاده‌ترین نوع از بادام است‌که برای تهیه غذا، روغن و لوازم بهداشتی کاربرد دارد. در مقابل آن بادام تلخ دارای خواص درمانی و پزشکی‌ بیشتری است.

انواع روغن بادام 

در هنگام تولید برخی‌ از روغن‌های بادام این ماده غذایی خرد شده و سپس تحت فشار بالا، حرارت و برخی‌ مواد شیمیایی قرار می‌گیرد تا روغن آن استخراج شود. همین فرآیند سبب می‌شود تا بسیاری از خواص تغذیه بادام از بین برود. این روش روغن بادام تصفیه شده ایجاد می‌کند که معمولا به حرارت بالا مقاومتر است و همینطور ارزانتر اما روغن بادام تصفیه نشده از بادام خام تولید می‌شود بدون استفاده از حرارت و مواد شیمیایی. این فرآیند تولید سبب می‌شود تا بادام خواص تغذیه‌ای خود را بهتر حفظ کند.

خواص تغذیه‌ای روغن بادام

اگرچه که روغن بادام به میزان خود بادام دارای خواص غذایی نیست اما در عین حال دارای شاخصه تغذیه مهمی‌ است. در حدود یک قاشق غذا خوری از روغن بادام. 120 کالری انرژی، 14 گرم چربی‌، 1 گرم چربی‌ اشباع، 30 درصد نیاز بدن به ویتامینE و همینطور مقدار قابل توجهی استرول گیاهی وجود دارد.

روغن بادام یک منابع بسیار خوب از ویتامینE است و همینطور میزان کمی‌ ویتامین k در آن وجود دارد. روغن بادام یک روغن با خواص تغذیه خوب تلقی می‌شود. پروفایل چربی‌ روغن بادام برای کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی می‌تواند موثر باشد. مطالعات فراوانی نشان داده است که مصرف چربی‌ تک زنجیره‌ اشباع که در روغن بادام نیز فراوان است به کاهش وزن کمک می‌کند.

فواید روغن بادام برای سلامتی‌

مصرف روغن بادام در رژیم غذایی می‌تواند فواید مهمی را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. بهترین راه مصرف این روغن افزودن آن به سالاد است. روغن بادام می‌تواند به سلامت عملکرد قلب کمک کند. میزان فراوان چربی‌های تک زنجیره‌ غیر اشباع در روغن بادام می‌تواند سبب افزایش کلسترول خوب خون HDL و کاهش کلسترول بد خون LDL شود.

همینطور روغن بادام حاوی مقادیر فراوان آنتی‌اکسیدان است به ویژه ویتامینE . این ویتامین محلول در چربی‌ دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است که بدن را در برابر آسیب میزان زیاد رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. از خواص مهم دیگر روغن بادام که در مطالعات علمی بیان شده، تاثیر آن در تثبیت قند خون است. به ویژه تناسب انواع اسیدهای چرب در روغن بادام نشان می‌تواند در افراد دیابتی به ثبات قند خون کمک زیادی کند.