کمبود منیزیوم یکی‌ از مشکلات شایع سلامتی است که کمتر به آن پرداخته شده. اگرچه که کمبود شدید منیزیوم زیاد شایع نیست ولی‌ دریافت منیزیوم در حدود 70 درصد از افراد از میزان کافی‌ که توسط متخصصین تغذیه توصیه می‌شود بسیار پایین تر است. علائم کمبود منیزیوم معمولا ندیده گرفته می‌شود و علت آن توسط فرد شناخته شده نیست چرا که کمبود شدید آن دیر در فرد بروز می‌کند. اما مهم است بدانید که کمبود منیزیوم حتی در میزان کم آن می‌تواند در طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت، کاهش جذب سایر مواد مغذی، اسهال و بیماری سلیاک و حتی مشکلات استخوانی را افزایش دهد. در این مقاله به تعدادی از شایع‌ترین علایم کمبود منیزیوم پرداخته شده است.

1 .گرفتی و درد عضلات

درد ناگهانی و گرفتگی عضلات یکی از شایع‌ترین علائم کمبود منیزیوم  است. محققین بر این باور هستند که کمبود منیزیوم در بدن سبب ورود بیش از حد کلسیم به بافت ماهیچه می‌شود و نتیجه آن این است که میزان انقباض ماهیچه با افزایش سیگنال انقباضی افزایش پیدا می‌کند، این عمل سبب انقباض بیش از حد ماهیچه می‌شود که می‌تواند دردناک باشد. یکی‌ از عواملی که می‌تواند جذب کلسیم را در بدن تحت اثر قرار دهد نوشیدن زیاد چای و قهوه و در کل کافئین است. در افرادی که زیاد قهوه و چای می‌نوشند معمولا انقباض ناخواسته و دردناک عضلات بیشتر رخ می‌دهد.

2 . مشکلات تمرکزی

مشکلات ذهنی‌ و تمرکزی از دیگر علایم کمبود منیزیوم در بدن است. از سایر علائمی‌ که در فرد بروز می‌کند؛ حالتی است به نام اپاتی که در آن فرد به احساسات بیرونی کمتر یا اصلا واکنش نشان نمی‌دهد. همینطور مطالعات علمی‌ نشان داده است که افرادی که کمبود منیزیوم دارند در ریسک بیشتری از افسردگی هستند. دانشمندان همینطور حدس می‌زنند که کمبود این ماده معدنی می‌تواند سبب افزایش اضطراب و تشویش در فرد شود.

3. پوکی استخوان

کمبود طولانی‌ مدت منیزیوم می‌تواند فرد را در خطر پوکی استخوان و همینطور شکستگی استخوان قرار دهد. کمبود منیزیوم به ویژه در کنار سایر عوامل خطرزای پوکی استخوان مثل تغذیه نامناسب، عدم فعالیت بدن و کمبود ویتامین d در ارتباط است.

4. خستگی‌ و ضعف عضلات

اگرچه که تشخیص  خستگی ناشی‌ از کمبود این ماده معدنی  یا عوامل دیگر بسیار دشوار است اما یکی‌ از علایمی که معمولا در افراد دچار کمبود منیزیوم  مشاهده می‌شود خستگی‌ است؛ به ویژه زمانی که علت خاصی‌ وجود ندارد، این افراد از نبودن میزان کافی‌ انرژی در عضلات برای انجام کارهای روزانه شکایت می‌کند.