پیام های عاشورا

توبه پذیری و گذشت   از پیام های عاشورا توبه پذیری وقبول عذر از توبه کننده است. وقتی که حر به اشتباه خود پی برد و در صدد جبران خطاهای خود بر آمد، امام حسین (ع) راه بازگشت را به سوی او باز گذاشت و توبه اش را پذیرفت

پیام های عاشورا

توبه پذیری و گذشت
 

از پیام های عاشورا توبه پذیری وقبول عذر از توبه کننده است.
وقتی که حر به اشتباه خود پی برد و در صدد جبران خطاهای خود بر آمد، امام حسین (ع) راه بازگشت را به سوی او باز گذاشت و توبه اش را پذیرفت.
حر از لشکریان عمر سعد جدا شد و به امام حسین (ع) پیوست.

شجاعت
 

شجاعت در نبرد با دشمن و در میدان جنگ، از پیام های عاشوراست.
علاوه بر این که خود امام (ع) فردی شجاع بود، یاران او نیز افرادی شجاع بودند.
درباره عابس نقل می کنند که وقتی به میدان نبرد آمد و مبارز می طلبید، کسی جرأت مبارزه با او را نداشت و عابس که دشمنان را این قدر زبون و ترسو یافته بود، از روی شجاعت زره وکلاه خود، را از تن درآورد و بی لباس جنگی ، به صف دشمن حمله کرد.

عشق به دعا و مناجات
 

از پیام های عاشورا عشق و علاقه وافر به مناجات و راز ونیاز با خداوند است. عصر روز نهم محرم بر اساس دستوری که از ابن زیاد به عمر سعد رسید، وی مأمور شد که عصر تاسوعا کار را یک سره کند. سپاه عمر سعد، به سوی قرارگاه امام حسین (ع) به حرکت درآمدند. امام حسین (ع) از برادرش عباس (ع) خواست تا به سوی سپاه دشمن برود واز آنان بپرسد، برای چه به حرکت درآمدند؟
عباس (ع) نزد سپاه دشمن رفت و از آنان پرسید،چه مسئله ای پیش آمده است؟
آنان گفتند که فرمان از ابن زیاد رسیده که الان امام حسین (ع) یا باید بیعت کند و یا بجنگد. عباس (ع) پیام را به امام (ع) رساند.امام حسین (ع) فرمود، از آنان بخواه یک امشبی را به ما مهلت بدهند تا در این شب نماز بخوانیم و دعا کنیم و به درگاه خداوند استغفارنماییم. او می داند که من نماز خواندن و تلاوت قرآن و کثرت دعا و استغفار را دوست دارم.

موج شکنی
 

از ارزش ها و پیام های عاشورا، موج شکنی و حرکت بر خلاف موج دنیاگرایی در جامعه است. به این معنا که جامعه آن روز، دست خوش موج دنیاگرایی ودور شدن از ارزش های اسلامی بود. بزرگان و شخصیت های بسیاری بودند که یا از روی ترس و یا به طمع دنیا ویا مصلحت گرایی و یا از روی جهالت به توجیه وضع موجود می پرداختند و همانند کاهی روی موج آب، هماهنگ با جریان آب حرکت می کردند. اما امام حسین (ع) خود را تسلیم جریان دنیاگرایی نکرد و در برابر آن ایستاد.
این درسی برای همه آزادمردان است که خود را اسیر امواج انحرافی جامعه نکنند و در برابر آن بایستند و از ارزش های معنوی دفاع کنند.

نظم و انضباط
 

از پیام های عاشورا، رعایت نظم و انضباط است؛ حتی در آن جایی که امیدی به مؤثر بودن آن نیست.
روز عاشورا امام حسین(ع) یاران اندک خودآرایش جنگی داد. زهیر بن قین را در میمنه سپاه قرار داد و حبیب بن مظاهر را در مسیره سپاه گماشت و پرچم جنگ را به دست برادرش عباس (ع) داد وخود در قلب لشکر قرار گرفت. خندقی پشت خیمه ها حفر کرد و آتش در آن بر افروخت، تا دشمن از آن سمت به خیمه حمله نکند.

اهمیت دادن به نماز
 

از ارزش ها و پیام های عاشورا، اهمیت دادن به نماز، آن هم نماز اول وقت است. هنگامی که یکی از یاران امام (ع) به نام ابوثمامه صیداوی- روز عاشورا در بحبوحه جنگ - امام (ع) را به یاد نماز می اندازد، امام (ع) برای او دعا می کند و می فرماید: «خدا تو را رحمت کند».
در همان وضع در برابر دشمن بی آنکه بیمی از دشمن به خود راه بدهد، به نماز می ایستد.

غیرت دینی
 

از ارزش ها و پیام های عاشورا غیرت دینی است. اگر کسی غیرت ملی داشته باشد، در برابر توهین به ملت خود آرام نمی گیرد و از آن دفاع می کند واگر غیرت ناموسی داشته باشد، نمی گذارد بیگانه نظر بدی به حریمش داشته باشد و همین طور اگر کسی غیرت دینی داشته باشد ، به هیچ وجه نمی تواند شاهد هتک حرمت دین و زیر پا گذاشتن مقررات آن و به خطر افتادن هستی آن باشد. این غیرت دینی امام حسین (ع) بود که اجازه نمی داده تا شاهد به خطر افتادن دین اسلام باشد و این چنین او را ناآرام کرده باشد و هیچ توجیهی را که صاحب نظران عصر بر او عرضه می کردند، برای خود قانع کننده نمی دانست.
ارزش ها و پیام های دیگری در نهضت امام حسین (ع) نهفته است، مانند وفا ،کرامت، شرافت، ایثار، محبت،استقامت، عشق به شهادت، و... که به شرح آن ها نپرداخته و به آن چه برای نمونه ذکر شده ، بسنده می کنیم. عزاداری برای امام حسین (ع) یعنی احیا وترویج این ارزش های متعالی در جامعه. مجالس عزاداری به انسان ها درس شهامت، شهادت، کرامت، محبت، انسانیت، عزت، ایثار، وفا، آزادگی و ستیز با ظلم و ظالم می دهد و همین مسائل است که بر پیروان اهل بیت (ع) الزام می کند که هر ساله بر رونق و شکوه این مراسم که حقیقتاً دانشگاه انسان سازی است ، بیفزایند تا جان و روح شان را از ارزش های عاشورا سیراب کنند.
منبع:مجله دیدار آشنا 122
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر