به خاطر سبک زندگی‌ این روزها و اینکه اکثرا در طول روز نشسته‌ایم، عضلات بدن به ویژه در ناحیه کمر و باسن بسیار ضعیف می‌شود. اکثر تمرینات ورزشی معمولا روی ماهیچه‌های جلویی بدن و بالاتنه تمرکز دارند و توجه به کمر و باسن بسیار کمتر است و از سوی دیگر این عضلات در فعالیت روزانه نیز درگیر نیستند؛ به همین دلیل درد کمر در بین افراد بالغ بسیار شایع است. تقویت عضلات کشاله ران و باسن بسیار پر اهمیت است چون این عضلات می‌تواند بار بالا تنه را تحمل کند و از بهترین روش‌ها برای انجام این کار ورزش کششی است.

کشش باسن

روش‌های ساده را برای کشش عضلات باسن انتخاب کنید، این تمرینات در هر مکانی قابل انجام هستند. روی زمین به پشت دراز بکشید، زانوی راست خود را روی زانوی چپ قرار دهید و سپس مچ پای چپ خود را منعطف کنید. این نوع از کشش در عین حال انعطاف مفاصل زانو و مچ پا را نیز تقویت می‌کند که شاید توجه کمتری به آنها داریم. در این حالت که قرار دارید می‌توانید با دست خود پای راست را به داخل شکم نزدیک کنید و در همین شرایط برای 1 تا 2 دقیقه صبر کنید. حالا جای پای چپ و راست را با هم عوض کنید. 

همین حرکت را می‌توانید کمی‌ دشوارتر کنید. برای این کار نزدیک به دیوار روی زمین دراز بکشید، زانوی چپ خود را خم کرده و با زاویه 90 درجه به دیوار تکیه دهد، حالا مچ پای راست خود را روی زانوی چپ در حالت کیه عضلات کشیده شود نگاه دارید.

کشش

حرکت لگد زدن به کنار

یکی دیگر از حرکت‌های ساده که برای رفع درد کمر و باسن بسیار موثر است حرکت لگد زدن به کنار است که حتی در هنگام تماشای تلویزیون نیز می‌توانید انجام دهید. روی زمین به پهلو دراز بکشید و دست خود را زیر سر قرار دهید و سعی کنید که به روبه رو نگاه کنید. حالا پاهای خود را کشیده روی هم قرار دهید. به آهستگی و به نحوی که کشش را در عضلات باسن و کمر احساس کنید پای خود را به کنار و به سمت بالا بکشید؛ در این حالت یک دقیقه صبر کنید. این کار را تا جایی که احساس ناتوانی کنید انجام دهید، سپس همین حرکت را با پای مخالف تکرار کنید.

کشش