بسیاری از افراد امروزه به جای مصرف لبنیات دامی به سمت مصرف لبنیات بر پایه گیاهان رفته‌اند. علل این انتخاب می‌تواند متفاوت باشد، ولی‌ در کل افراد در انتخاب غذایی خود هوشمندانه تر عمل می‌کنند و سعی‌ بر کنترل وزن خود دارند به سمت انتخاب فرآورده‌های مثل شیر بادام می‌روند. این ماده غذایی معمولا با اضافه شدن برخی‌ ویتامین‌ها مثل ویتامین D، ویتامین e ، و با کلسیم غنی سازی شده است. انواع مختلفی‌ از این محصول وجود دارد و می‌تواند فواید مهم تغذیه‌ای داشته باشد و به همین منظور متخصصین تغذیه مصرف منظم و روزانه آن را به ویزه به افراد حساس به لاکتوز و گیاهخوران توصیه می‌کنند.

1 .کم بودن کالری

شیر بادام در مقایسه با شیر گاو کالری بسیار کمتری دارد. اگرچه که بادام یک مغز پر کالری است اما به دلیل فرآوری خاصی‌ که این محصول یعنی شیر بادام دارد اکثرا بخش چرب و پرکالری آن جدا می‌شود و شیر بادام به نسبت یک ماده غذایی کم کالری است، در نتیجه یک انتخاب خوب برای افرادی است که سعی‌ به کاهش دادن کالری و کم کردن وزن دارند. یک لیوان شیر بادام حاوی حددو 30 تا 60 کالری انرژی است، در برابر آن همین میزان شیر گاو کم‌چرب در حدود 150 کالری انرژی دارد.

2 .حاوی میزان قند کمتر است

شیر بادام میزان بسیار پایین قند دارد. در یک لیوان از این ماده غذایی فقط 1 تا 2 گرم قند وجود دارد و در مقابل آن اکثرا بخش کربوهیدراتی شیربادام از فیبر تشکیل شده است. اما مهم است که در هنگام خرید این محصول از نوع شیرین نشده آن مصرف شود.

3. حاوی ویتامینE بالا است

بادام به صورت طبیعی‌ حاوب ویتامینE بالا است، در 28 گرم بادام در حدود 50 درصد نیاز بدن به ویتامینE وجود دارد. در نتیجه شیر بادام نیز یک منبع خوب از ویتامینE به شمار می‌آید.  در بسیاری موارد این شیر با ویتامینE نیز غنی شده، این در حالی‌ است که در مقایسه شیر گاو از ویتامینE فقیرتر است. مصرف کافی‌ ویتامینE برای محافظت از بدن در برابر مشکلات قلبی و سرطان مهم است.

4. منبع غنی از کلسیم

شیر و لبنیات معمولا اصلی‌ترین منبع کلسیم در رژیم غذایی هستند. شیر بادام به صورت طبیعی‌ حاوی میزان کمی‌ از کلسیم است ولی‌ این شیر معمولا با میزان کافی‌ از کلسیوم غنی شده است. مصرف کافی‌ کلسیم برای حفظ تراکم استخوان و پیشگیری از پوکی وشکستگی استخوان بسیار مهم است.

5. شیر بدون لاکتوز است

عدم تحمل لاکتوز یکی‌ از مشکلات رایج گوارشی است و بسیاری افراد به همین منظور از خوردن محصولات لبنی اجتناب می‌کنند. جایگزین کردن شیر گاو با شیر بادام می‌تواند یک راهکار بسیار خوب برای افراد حساس به لاکتوز باشد.