نشانه‌های کمبود پتاسیم در مردان

پتاسیم مواد مغذی مهم برای سلامت انسان است که عملکرد تنظیم مقادیر مایع در بدن را انجام می‌دهد. کمبود آن می‌تواند عواقب جدی برای سلامتی ایجاد کند

نشانه‌های کمبود پتاسیم در مردان
پتاسیم مواد مغذی مهم برای سلامت انسان است که عملکرد تنظیم مقادیر مایع در بدن را انجام می‌دهد. کمبود آن می‌تواند عواقب جدی برای سلامتی ایجاد کند. برای کسب اطلاعات در مورد علائم کمبود پتاسیم در مردان، مطالب زیر را بخوانید. اطمینان حاصل کنید که غذاهای غنی از پتاسیم بخشی از رژیم غذایی شما هستند.که شامل غذاهای فرآوری شده مانند موز، گوشت بدون چربی، بادام زمینی، بادام و آب پرتقال است. پتاسیم یک الکترولیت است که بدن انسان را در انقباض عضلات، عصب و عملکرد قلب و تنظیم مایع در بدن کمک می‌کند. سطح پتاسیم طبیعی 3.6 تا 5 میلی اکی‌والان بر لیتر است. مصرف توصیه شده برای بزرگسالان 4.7 گرم در روز است. به ورزشکاران توصیه می‌شود که مصرف پتاسیم خود را افزایش دهند، در حالی که پتاسیم در طول تمرین از بین می‌روند، و خوردن غذاهای غنی از پتاسیم بیش از مصرف مکمل توصیه می‌شود. سطح پتاسیم زمانی بسیار کم است که کمتر از 2.5 میلی اکی‌والان بر لیتر باشد، کمبود پتاسیم در بدن یک بیماری است که به نام هیپوکالمی شناخته می‌شود.

علل

موارد زیر باعث کمبود پتاسیم می‌شود:
اختلالات خوردن مانند بی‌اشتهایی.
مصرف پتاسیم ناکافی
برخی داروها مانند استروئیدها، دیورتیک‌ها و ملین‌ها، و همچنین داروهای ضد فشار خون و آنتی بیوتیک‌ها.
اسهال بیش از حد، استفراغ، و ادرار کردن، پتاسیم را از بدن دفع می‌کند.
عدم تعادل هورمونی مانند پرکاری تیروئید.
بیماری‌های مزمن کلیه و اختلالات غده فوق کلیه.

بیشتر بخوانید:کمبود پتاسیوم: تاثیرات فقدان پتاسیوم

 

علائم و اثرات

قسمت‌هایی از بدن که تحت تاثیر هیپوکالمی قرار دارند عبارتند از:

قلب:

یکی از اولین اندام‌هایی که علائم کمبود پتاسیم در مردان را نشان می‌دهد، سیستم قلبی عروقی است. ضربان قلب در سرعت افزایش می‌یابد (که آریتمی‌ها نامیده می‌شود) و فشار خون شروع به افزایش می‌کند. ریتم قلب و سطوح فشار خون می‌تواند از بالا به پایین تغییر کند. اگر سطح مواد مغذی به طور خطرناکی پایین باشد، خطر ابتلا به بیماری قلب وجود دارد.

سیستم عضلانی:

انقباض عضله یکی دیگر از علائم است. ماهیچه ها به خصوص در پاها گرفتار می‌شوند. یک احساس ضعف در سیستم عضلانی وجود دارد، به طوری که بدن شما نمی‌تواند حرکت کند. درد عضلانی نیز رخ می‌دهد. سطوح پتاسیم بسیار پایین می‌تواند سبب کاهش تنگی ماهیچه های اسکلتی (رابدومیولیز) یا عضلانی شود. تکتانیوم عضلانی، جایی که عضلات برای مدتی در حالت انقباض قرار می‌گیرند، یکی دیگر از نشانه‌های شدید کمبود پتاسیم است.

سیستم تنفسی:

با توجه به ضعف عضلات، موجب کم کاری ریه می‌شود که منجر به اختلال تنفس می‌شود.

سیستم عصبی:

پتاسیم به اعصاب شما کمک می‌کند تا سیگنال‌ها را از مغز منتقل کنید. کمبود پتاسیم منجر به اختلال در فعالیت عصبی می‌شود و از این رو شروع به احساس اشتباه و خجالت می‌کنید.
سایر علائم کمبود پتاسیم در مردان عبارتند از:
یبوست
احساس خستگی و کمبود انرژی
تکرر ادرار
مشکل تنفس
نفخ شکم و درد
سرماخوردگی و غش کردن، به خصوص هنگام تلاش برای ایستادن
خستگی یا سوزش در دست و پا
رفلکسها آهسته یا عجیب
پوست غیرطبیعی خشک

درمان و پیشگیری

اگر شما دچار هر کدام از علائم بالا شدید و یا به طور منظم از داروهای دیورتیک استفاده کنید، با یک پزشک مشورت کنید. برای تعیین سطح پتاسیم شما می‌توانید یک آزمایش خون انجام دهید و ببینید آیا کمبود وجود دارد.
اطمینان حاصل کنید که غذاهای غنی از پتاسیم بخشی از رژیم غذایی شما هستند.که شامل غذاهای فرآوری شده مانند موز، گوشت بدون چربی، بادام زمینی، بادام و آب پرتقال است.
برای کمک به افزایش مصرف پتاسیم، با نظارت و راهنمایی پزشک، مکمل‌ها را مصرف کنید.
اطمینان حاصل کنید که عادات روده و ادراری شما منظم است.
ورزشکاران مرد باید مراقبت ویژه‌ای داشته باشند، زیرا عرق کردن مقدار پتاسیم بدن را کاهش می‌دهد.
اگر شما هر کدام از علائم ذکر شده در بالا را مشاهده کرده‌اید، باید مراقب میزان پتاسیم موجود در بدن باشید. بدیهی است که کمبود پتاسیم اثرات مضر و پایدار بر سلامت انسان دارد. بنابراین رژیم متعادل را دنبال کنید. به طوری که سطح پتاسیم برای زندگی سالم و ایده آل را به دست آورید.
منبع مقاله : برگرفته از: سایت بازل
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر