نگاهی به آموزشگاه های مجازی در ایران

اگر با جمله «ز گهواره تا گور دانش بجوی» آشنا باشید و البته به آن باور داشته باشید، شما هم با من هم عقیده هستید که برای اینکه بتوان باور خود به این کلام را به صورت عملی نشان بدهیم تنها راه کاربردی در دنیای کنونی استفاده از فناوری آموزش آنلاین است. در ادامه بنیتا همراه باشید.

اگر با جمله «ز گهواره تا گور دانش بجوی» آشنا باشید و البته به آن باور داشته باشید، شما هم با من هم عقیده هستید که برای اینکه بتوان باور خود به این کلام را به صورت عملی نشان بدهیم تنها راه کاربردی در دنیای کنونی استفاده از فناوری آموزش آنلاین است. در ادامه بنیتا همراه باشید.

آموزش آنلاین در کشور ما سابقه‌ای طولانی ندارد و می‌توان به جرات گفت یکی از دلایل اصلی این امر مشکلات عدم توسعه‌ی کافی زیرساخت‌ و البته گران بودن اینترنت بوده است. البته اگر خبرها را دنبال کرده باشید فاز دوم شبکه‌ی ملی اطلاعات به تازگی افتتاح شده است و بنا به گفته‌ی وزیر ارتباطات از هفته‌ی آینده تعرفه‌ی اینترنت در داخل کشور نصف خواهد شد.

جنبه‌ی دیگر آموزش‌های آنلاین، مسئله تولید محتواست. سرویس‌هایی که ما به بررسی آن‌ها پرداختیم، همه از لحاظ تنوع ارائه‌ی محتوا دچار مشکل بودند.

به هر حال آموزش آنلاین به خصوص برای زنان ایرانی که به هر دلیلی کمتر از خانه خارج می‌شوند ابزاری بسیار آسان و تا حدود زیادی ارزان است. در ادامه با بررسی این سرویس‌های آموزشی با بنیتا همراه باشید.
فرانش

1- فرانش

این سرویس با شعار «به راحتی یاد بگیرید» یکی از قوی‌ترین سرویس‌های آموزش آنلاین در کشور است. یکی از دلایلی که سرویس فرانش را بسیار جذاب می‌کند این است که اغلب محتوای تولید شده در فرانش توسط کاربران که خود سابقه‌ی تدریس موضوعات مختلف را دارند ایجاد می‌شود.

مربی می‌تواند از محتوای تولید شده خود درآمدزایی نیز داشته باشد که این خود انگیزه‌ای برای ارائه‌ی محتوا توسط اساتید است.

فرانش

فرانش جز معدود سرویس‌هایی است که نسبت به بقیه سرویس‌ها تنوع بالاتری در محتوا داشت. محتوای ارائه شده بر روی فرانش اغلب در مورد موضوعات: برنامه‌نویسی موبایل، اکسل، امنیت، فوتوشاپ، طراحی وب، راه‌اندازی کسب و کار، انیمیشن و مباحث درسی است.

هزینه‌هایی که بابت این محتوا از کاربر اخذ می‌شود نیز منطقی است. البته همیشه دوره‌های رایگانی را نیز می‌توانید پیدا کنید. یکی از امکانات جالب فرانش این است که شما می‌توانید از مدرس و سایر دانشجویان سوالات خود را بپرسید تا جای هیچ ابهامی باقی نماند.

البته همان‌طور که متوجه شده‌اید جای خالی آموزش‌های مربوط به زنان همچنان خالی است.

وب یاد

2- وب‌یاد

وب‌یاد یا شبکه‌ی یادگیری، یکی دیگر از سرویس‌های شبیه به فرانش است که در آن کاربران به تولید محتوا دست می‌زنند. اما وب‌یاد با فرانش تفاوت‌هایی دارد.

وب یاد

اول اینکه خود وب‌یاد محتوای بیشتری را تولید می‌کند و از همه مهم‌تر اینکه برای خانم‌ها، ویدئوهای آموزشی جالبی در مورد سبک زندگی، زایمان، تربیت کودک و مدیریت استرس دارد. نکته‌ی دیگر اینکه افرادی که در وب‌یاد به تدریس مشغولند به طور کلی از اساتید تایید شده‌ی دانشگاهی هستند.

یک نکته‌ی منفی‌ای که وجود دارد تعامل کمتر کاربران با ویدئوها در بخش نظرات است که البته با توجه به عمر کوتاه این سرویس مسئله‌ای طبیعی است.

آموزشگاه مجازی پارس

3- آموزشگاه مجازی پارس

تا این‌جا به بررسی سرویس‌هایی پرداختیم که به شما آموزش‌ را به صورت آنلاین ارائه می‌دادند اما هیچ‌گونه مدرک رسمی برای شما صادر نمی‌کردند.

حالا نوبت به بررسی یکی از سرویس‌های قدیمی آموزش آنلاین در کشور می‌رسد که علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت آنلاین، مدارک رسمی معتبر را نیز برای شما صادر می‌کند.

دوره‌هایی که در این مرکز آموزش داده می‌شوند عبارتند‌ از: دور‌ی آموزشی مدیریت کسب و کار MBA (بازاریابی)، دوره‌ی آموزشی مدیریت جهانگردی، دوره‌ی آموزشی مدیریت هتلداری، دوره‌ی آموزشی روانشناسی عمومی، دوره‌ی آموزشی طراحی طلا و جواهرات با رایانه، دوره‌ی آموزشی مدیریت ارتباط با مشتری CRM و ...

آموزشگاه مجازی پارس

همان‌طور که مشاهده کردید تنوع دوره‌ها بسیار بالاست و البته رشته‌های خیلی جدی و مهمی در این آموزشگاه تدریس می‌شود. قیمت این دوره‌ها نیز بالاست به طوری که گران‌ترین دوره به مبلغ: 475000 تومان مربوط به دوره آموزشی مدیریت حرفه ای کسب و کار بود.

اگر علاقه‌مند به دریافت مدرک معتبر هستید این آموزشگاه گزینه‌های بسیار خوبی را برای شما دارد.

مکتب خونه

4- مکتب خونه

مکتب خونه یکی از سرویس‌های جوان حوزه‌ی آموزش آنلاین است که به صورت تخصصی بر روی ارائه مطالب آموزشی دانشگاهی تمرکز کرده است. در این سرویس شما دسترسی به مطالب آموزشی دانشگاه‌های مطرح کشور دارید و به نظر من برای افرادی که هم اکنون دانشجو هستند سرویس بسیار مناسبی است چرا که تکمیل‌کننده‌ی مباحث درسی آن‌ها خواهد بود.

مکتب خونه

یک نکته جالب در مورد این سرویس، رایگان بودن آن است که معلوم نیست تا چه موقع ادامه داشته باشد پس پیشنهاد می‌کنم اگر به مباحث دانشگاهی علاقه‌مند هستید فرصت را از دست ندهید.

دانشجویار

5- دانشجویار

این سرویس یکی از تخصصی‌ترین سرویس‌های آموزش آنلاین در رابطه با مسائل برنامه‌نویسی است. پس اگر علاقه‌مند به علوم رایانه هستید دانشجویار بهترین پاسخ برای نیاز شماست.

دانشجویار

البته این آموزش‌ها ارزان هم نیستند به عنوان مثال گران‌ترین پکیج آموزشی آن‌ها، قیمت 1‍،680،000 تومانی دارد! این قیمت‌گذاری بی‌دلیل هم نیست، چرا که بازار کار خیلی خوبی در مورد برنامه‌نویسی در کشور وجود دارد.

کلام آخر

در پایان باید بگویم این آموزشگاه‌ها فرصت بسیار مناسبی را برای هموطنانی که در نقاط دوردست ساکن هستند یا اینکه بنا به هر دلیلی نمی‌توانند و نمی‌خواهند از خانه خارج شوند، ایجاد کرده‌اند. 

توصیه می‌کنم اگر وقت آزاد دارید حداقل 1 ساعت در روز را مشغول یادگیری بشوید. البته اگر خود شما دانشی در هر زمینه‌ای دارید این سرویس‌ها بهترین فرصت برای شما خواهند بود تا بتوانید هم درآمد کسب کنید و هم اینکه به آموزش دیگران بپردازید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر