این روزها همه چیز به سرعت در عرصه ی کسب و کار دچار تغییر می شود و اولویت اول شما به عنوان کارآفرین این است که با جریان حرکت کنید؛ و باید این کار را از طریق صحبت با مشتریان، همرده های خود و متخصصان انجام دهید.
اولویت دوم این است که تغییرات به وجود آمده را دائما با اعضای تیم خود در میان بگذارید، دگرگونی های ضروری را انجام دهید و تمامی مولفه های کسب و کار خود، از جمله شرکا، سرمایه گذاران و فروشنده ها را در یک راستا قرار دهید.
اعمال نکردن تغییرات باعث می شود که از قافله عقب بمانید.
دوره ای که در آن باید پروسه های تکراری را در کسب و کارهای رو به رشد انجام می دادید و یا یک روال همیشگی را پیش می گرفتید، به سر رسیده است. حال زمان آن فرا رسیده که بدانید چطور باید تغییرات بازار، رقیبان و تکنولوژی های جدید را به سرعت شناسایی کرده و تاکتیک های مطابق با آنها را به اجرا بگذارید.
در ادامه به معرفی 8 روش برای موفقیت در اعمال تغییرات می پردازیم؛ با یوکن همراه شوید:
1. به طور منظم باید چشم انداز کسب و کار و اهداف خود را با یکدیگر تطبیق دهید.
کارآفرینان باهوش تقریبا هر ماه تلاش می کنند تا چشم انداز و اهداف جدیدی که با توجه به وضعیت بازار تعیین می شود را در یک راستا قرار دهند. این بدان معناست که به روز رسانی های منظم باید در طرح کسب و کار، پیام های بازاریابی، شبکه های اجتماعی و محتوای وب سایت انجام شود. محتوای ایستا به سرعت به یک محتوای مرده تبدیل خواهد شد.
2. به آرامی آغاز کنید، نیرو محرکه را بسازید و شتاب بگیرید.
بسیاری از کارآفرینان، اعمال تغییرات را به سرعت آغاز می کنند و در میانه ی راه، نیرو محرکه ی لازم و توانایی برای تغییر کردن با سرعت رشد سازمان را از دست می دهند. بهتر است که با دقت گوش کنید، بازار را مورد آزمایش قرار دهید و در آغاز، گام های کوچک تری بردارید.
توانایی برای تغییرات را در پروسه های خود ایجاد کنید؛ در این صورت است که دگرگونی های بعدی، باعث به تعویق افتادن روند رشد کسب و کار نمی شوند.
3. به توصیه های منتور و سرمایه گذاران خود دقت کنید.
سرمایه گذاران و منتورها نسبت به تغییرات بازار، بسیار حساس هستند و شما باید آنها را به عنوان سیستم هشدار زودهنگام در نظر بگیرید. عدم موفقیت در عکس العمل نشان دادن های سریع به توقف جریان منابع مالی و جایگزینی بنیانگذار منجر خواهد شد.
کارآفرینان باهوش، نفس خود را مهار کرده و نسبت به بازخوردها، حالت دفاعی به خود نمی گیرند.
4. سیستم پاداش و فرهنگ شرکتی را به کار بگیرید که تغییرات را برایتان خوشایند می کند.
انگیزه دادن و پاداش برای ابتکارات جدید، توانایی شما برای اعمال تغییرات و روی خوش نشان دادن به آنها را افزایش می دهند.
تیم شما نیز دقیقا همان کاری را می کند که شما انجام می دهید، نه حرف هایی که می زنید؛ بنابراین شما باید الگویی برای بازار و حساسیت مشتری باشید. نسبت به تغییرات خوش بین باشید.
5. هرگز از برقرای ارتباط دست نکشید، حتی در شرایطی که پیام های روشنی را منتقل می کنید.
تقریبا می توان گفت که تمامی مسئولان اجرایی، همیشه یک شکایت مشابه را از زبان اعضای تیم خود می شوند: "چرا هیچ کس به ما نگفت که این تغییرات در راه هستند؟"
یک قانون نانوشته از شما می خواهد که هر پیام مهم را حداقل برای 4 مرتبه تکرار کنید، با لحن های مختلف آن را به اشتراک بگذارید و مطمئن شوید که همه آن را به خوبی شنیده اند.
6. برای سازمان دهی مجدد اعضای تیم آماده باشید تا به روند تغییرات، سرعت ببخشید.
به خاطر داشته باشید که همه ی افراد، توانایی و مهارت لازم برای ابتکارات جدید را ندارند. به کار گیری نیروی کار جدید می تواند به روند اعمال تغییرات سرعت ببخشد؛ علاوه بر این، کنار گذاشتن افرادی که در مقابل تغییرات مقاومت می کنند، یکی از روش های موثر برای رسیدن به موفقیت است.
7. معیارهای بازار را تعریف کرده و از آنها برای کنترل طرح ها و برنامه های خود استفاده کنید.
کسب و کارها اغلب به یک شبکه ی اجتماعی یا کانال های توزیع که بر مبنای آزمون های اولیه هستند، اکتفا کرده و هرگز به پشت سر خود نگاه نمی کنند. این روزها، کانال های جدید هر روزه ظاهر می شوند و نسخه های قدیمی تر، زرق و برق خود را از دست می دهند.
شما برای شناسایی تغییرات به معیارهای قابل قبول و ابتکارات جدید نیاز دارید تا جایگزین های قدیمی و جدید را تست کنید.
8. تکنولوژی و ابزارهای پروسه های داخلی را به صورت منظم، به روز رسانی کنید.
این بدان معناست که فرهنگ پیشرفت استوار را همچون محصولات به اجرا بگذارید. میزان افزایش بهره وری خود را در مقایسه با رقیبان، اندازه گیری کنید؛ تنها مقایسه با روال همیشگی خودتان کفایت نمی کند.
ممکن است که با توجه به استانداردهای خودتان، در حال رشد و پیشرفت باشید، اما با توجه به رفتارها و سرعت رشد رقیبان، در حقیقت عقب مانده اید.
یکی دیگر از عواملی که در سطوح بالاتر قرار دارد، حفظ تمرکز بوده و هنوز هم از نیازهای بسیار ضروری به شمار می رود. هم جریان بودن با تغییرات، تنها یک روند افزودنی نیست. مواردی که دیگر به اجرا گذاشته نمی شوند و یا کاربرد ندارند، باید حذف شوند؛ در غیر اینصورت، پروسه ها پیچیده تر شده و کندتر می شوند.
رئیس سابق و مدیرعامل Netscape، جیمز بارکسدیل در این باره گفته بود: "نکته ی اصلی این است که باید باید نکته ی اصلی را به عنوان نکته ی اصلی حفظ کرد."
نکته ی اصلی در تمامی کسب و کارهای امروزی این است که یک تجربه ی به یاد ماندنی را ایجاد کنند، تجربه ای که تمامی مشتریان را به شما وفادار می کند؛ که می توان این کار را از طریق انتقال اطلاعات و برقراری ارتباط مستقیم، شبکه های اجتماعی و سایت های فراوان بررسی انجام داد.
اگر چنین چیزی برای کسب و کار شما انجام نمی پذیرد، پس بدانید که در واقع از قافله عقب مانده اید. زمان آن فرارسیده که سرعت خود را افزایش دهید، در غیر اینصورت، مسابقه را واگذار می کنید.
منبع: inc