۱۴ گام برای دوباره مشتعل کردن شعله‌ی خاموش عشق در رابطه

چگونه رابطه‌ی خود را دوباره گرم‌کنیم؟ این‌ یکی از معمول‌ترین سؤال‌هایی است که مردم از روان‌شناس دکتر تری اورباک می‌پرسند

چگونه رابطه‌ی خود را دوباره گرم‌کنیم؟ این‌ یکی از معمول‌ترین سؤال‌هایی است که مردم از روان‌شناس دکتر تری اورباک می‌پرسند. و این سؤال معنی‌داری است که متوجه تمام زوج‌هاست. بله، درست خواندید. تمامی زوج‌ها با مشکل روزمرگی و عدم شادابی در رابطه مواجهند. «عشقی پر حرارت است که تحریک‌کننده، پرهیجان، پر از رمز و راز و تازگی باشد. و این اتفاقی است که در ابتدای رابطه می‌افتد». این را دکتر اورباک نویسنده‌ی کتاب «پنج راه ساده برای تبدیل یک ازدواج خوب به یک ازدواج فوق‌العاده» می‌گوید. او می‌افزاید: «به‌طور متوسط بعد از هجده ماه حرارت عشق رو به کاهش می‌رود». این جمله‌ به این معنی نیست که حرارت عشق به صفر می‌رسد. ولی هنگامی‌که ما معشوقمان را شناختیم، علایقش را دانستیم و عاداتش را از بر شدیم گرمی رابطه رو به افول می‌رود. تازگی و کشف و شهود که خوراک احساسات تند و شدید است، از بین می‌رود. جالب‌توجه است که به لحاظ فیزیولوژیکی، بدن ما نمی‌تواند کثرت شور و شهوت عشق را تاب بیاورد. ولی مصاحبت و تقارن عشق با دوستی، حمایت و صمیمیت آن را ارتقا می‌دهد. ولی راه‌های زیادی وجود دارد که زوج‌ها می‌توانند به کمک  آن‌ها رابطه‌ی خود را بهبود بخشند. در متن زیر، نکاتی را در این راستا ذکر می‌کنیم که نیازی به پول زیاد، وقت یا کار سخت و دشوار ندارند. با بنیتا همراه باشید.

وقتی رابطه‌ی شما گرمای درونش را از دست می‌دهد، لزوماً به این معنی نیست که هر دوی شما برای هم وقت نمی‌گذارید. بلکه تقریباً همیشه، ازاین‌روست که شما جذابیت روز‌های اول را برای یکدیگر ازدست‌داده‌اید. روابط با یک انفجار احساسی شروع می‌شوند، و تمام عشاق می‌دانند که برای خشنود کردن معشوق و زنده نگه داشتن عشق باید چه‌کارهایی بکنند. اما در طول این مسیر مشترک، بیشتر افراد نکات کوچکی که آن‌ها را زمانی به هم رسانده فراموش می‌کنند.

و هنگامی‌که دو نفر فقط برای این کنار هم هستند که زمانی در گذشته هیجانات احساسی عاشقانه‌ای را سهیم بوده‌اند، رابطه‌ی آن‌ها به انتهای خود رسیده‌است. و اگر شما خاطرات پرشور گذشته را از آن‌ها بگیرید، آن‌ها دیگر هیچ دلیلی حتی برای صحبت کردن باهم ندارند.

چرا زوج‌ها نسبت به هم سرد می‌شوند و شراره‌ی عشقشان را از دست می‌دهند؟

سردی رابطه

Credit: progressiveimpact

ساده‌ترین و درعین‌حال سخت‌ترین علتی که شما زوج‌ها شور و شعفتان را نسبت به هم از دست می‌دهید این است که شما در رابطه‌تان، نسبت به این مسئله که یکدیگر را در اختیاردارید اطمینان پیدا می‌کنید. و دیگر دست از تلاش برای اینکه همدیگر را تحت تأثیر قرار بدهید برمی‌دارید. یکی از زوجین خشنود کردن و ارضای طرف مقابل را متوقف می‌کند و دیگری نیز به‌تبع راه او را ادامه می‌دهد. و زندگی تبدیل به پدیده‌ای روزمره می‌شود، فقط به‌این‌علت که اکنون هر دو طرف رابطه نیازی نمی‌بینند و تلاشی هم نمی‌کنند که همدیگر را تحت تأثیر قرار بدهند. و با خود می‌اندیشند که دلیلی برای این کار نیست، چون معشوقشان نیز این کار را نمی‌کند!

چند ماه و یا حتی چند سال می‌گذرد و یک روز شما پی می‌برید اگرچه هنوز عشق و وابستگی در رابطه‌تان وجود دارد، ولی دیگر جذابیتی برای هم ندارید. رابطه‌ی شما خسته‌کننده شده، و شما صرفاً باهم زندگی می‌کنید بدون اینکه هیجانی داشته باشید. و هردوی شما خودتان را این‌طور متقاعد می‌کنید که احساسات فقط تا آن‌جا وجود دارند که دو نفر را کنار هم قرار دهند، و فقط نخستین مراحل عشق است که هیجان‌انگیز است.

ولی این درست نیست. هستی عشق، صرف‌نظر از اینکه در چه مرحله‌ای از آن باشید، بر مبنای هیجان و جذابیت است. هردوی شما به اینکه دوباره احساس طراوت و سرخوشی و شیدایی کنید نیاز دارید. و مهم‌تر اینکه، هردوی شما برای اجتناب از اینکه همدیگر را از دست بدهید، به ایجاد طراوت و شعف و احساسات شورانگیز در رابطه‌تان نیاز دارید!

14 گام برای بازگرداندن شور عشق

1- برای همدیگر وقت بگذارید

هر تغییر بزرگ با گام‌های کوچک آغاز می‌شود. و این‌یکی از همان قدم‌هاست. اولین چیزی که باید یاد بگیرید این است که برای هم وقت بگذارید. این به معنی کنار هم زندگی کردن یا کنار هم خوابیدن نیست. بلکه مستلزم ارتباط روحی و سهیم شدن در لحظاتی سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز است. برنامه‌ریزی کنید که چند ساعت در هفته، مثلاً آخر هفته‌ی تعطیل خود را به انجام کاری بگذرانید که برای هردوی شما جذابیت دارد. مثل نگاه کردن یک فیلم، یا سینما رفتن یا مشارکت در یک فستیوال حیوانات اهلی.

2- با شریک زندگی‌تان در یک فعالیت جدید شرکت کنید

برای گرمی بخشیدن به رابطه، شما باید رفتاری را که در ابتدای آشنایی با همسرتان داشتید را تقلید کنید. یک روش آن، شرکت کردن در یک فعالیت یا سرگرمی جدید به همراه شریک زندگی‌تان است. بازی کردن نقش شخصیت‌های داستان زندگی‌تان، شمارا قادر می‌کند به موقعیت اصلی احساسی عشقتان بازگردید. داستانی که از ابتدای رابطه شما شروع می‌شود.

کوهنوردیCredit: shutterstock

به زبان دیگر، امتحان کردن چیزهای جدید، هیجان و به دنبال آن انگیزش را در پی خواهد داشت. شما می‌توانید هر چیزی را امتحان کنید، ماهی گرفتن در آب‌های عمیق، رقص سالسا، کوهنوردی یا غذا خوردن در یک رستوران جدید. یکی از مراجعان دکتر اورباک٬ خانمی بود که برنامه‌ریزی کرد با شوهرش در سراسر شهر به کشف گنج بپردازند، که آخرسر به میدان اسکیت‌بازی منجر شد.

3- با هم ارتباط برقرار کنید

یکدیگر را ترک نکنید و از یکدیگر دست برندارید. این بزرگ‌ترین اشتباهی است که می‌توانید مرتکب شوید. درست است که نخستین قدم وقت گذاشتن برای دیگری است، اما آن‌چه که شمارا به هم نزدیک‌تر می‌کند رابطه‌هاست. خیلی صریح باهم به صحبت بنشینید، و اگر چیزهای کوچکی در شریکتان هست که باعث آزارتان می‌شود درباره‌ی آن گفت‌وگو کنید.

به همین ترتیب، به حرف‌ها و نقطه‌ی نظرات شریکتان گوش بدهید و ایده‌های او را مدنظر قرار دهید. سعی کنید به خاطر عشقتان رفتارتان را تغییر بدهید و از یکدیگر یاد بگیرید. این مرحله، سخت‌ترین مرحله نیز است. زیرا ممکن است باعث آزار یا ناامید شدن هر یک از طرفین شود. ولی به یاد داشته باشید که انجام آن، قدم مهمی از پروسه‌ی بهبود رابطه است، و به شما کمک زیادی خواهد کرد.

4- زمان خواب باهم صحبت کنید

 نگرانی‌هایتان را با خود به رختخواب نبرید. مقالات و اخبار روزانه را با خود به رختخواب نبرید. این‌یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که زوجین انجام می‌دهند. هنگامی‌که وارد مرحله سوم شدید، عادت کنید بدون هیچ حواس‌پرتی به رختخواب بروید. فقط کنار هم دراز بکشید، حتی اگر حس می‌کنید خسته‌کننده است یا فکر می‌کنید میلیون‌ها کار هست که می‌توانید انجام بدهید.

ممکن است در ابتدا چیز زیادی برای گفتن نداشته باشید، ولی همین‌که چند شب بگذرد، هردوی شما شروع به صحبت و ایجاد رابطه با یکدیگر با یک سبک و سیاق بسیار صحیح‌تر خواهید کرد.

5- ظاهر خود را مناسب و شایسته کنید

بله. ممکن است احمقانه به نظر بیاید، ولی شما باید این کار را انجام بدهید. بسیاری از زوج‌ها بعد از ازدواج یا بعد از روابط طولانی‌مدت ، اضافه وزن پیدا کرده و از شیک‌پوشی دست می‌کشند و دیگر این چیزها برایشان مهم نیست. اگر شما هم‌چنین فردی هستید، باید خودتان را عوض کنید.

خوش تیپ بودن

Credit: highsnobiety

اگر مجرد بودید و می‌خواستید به اولین قرار ملاقات خود بروید، چگونه به ظاهرتان می‌رسیدید و چقدر برای لباس پوشیدنتان وقت می‌گذاشتید؟ آیا همین تلاش را برای شریک زندگی‌تان که عاشق شماست و به شما اهمیت می‌دهد انجام می‌دهید؟ احتمالاً نه. و چرا؟ آیا فکر می‌کنید شریک زندگی‌تان لیاقتش از غریبه‌ای که قرار بود برای نخستین بار ملاقات کنید کمتر است؟ ممکن است این حقیقت را نپذیرید ولی حقیقت این است که شما از اینکه طرف مقابل را در اختیاردارید خاطرجمع هستید و دیگر نظراتش برایتان اهمیتی ندارد. حالا وقتش است که این ماجرا را متوقف کنید.

سعی کنید معشوقتان را تحت تأثیر قرار بدهید و شاهد نتیجه‌اش باشید. خوش‌تیپ باشید. خوب لباس بپوشید. عطر بزنید. ابراز احساسات کنید و سعی کنید توجه او را جلب کنید!

6- یکدیگر را سورپرایز کنید و عنصر شگفتی و رازآلودگی را به زندگی‌تان اضافه کنید

ممکن است حرکات عاشقانه فراموش‌شده باشند، ولی باید دوباره آن‌ها را به رابطه‌ی خود بازگردانید. اگر برایتان مهم است که شعله‌ی عشقتان را روشن کنید، باید از جایی شروع کنید. آیا به خاطر می‌آورید که در ابتدا و شروع رابطه چه‌کارهای دلپذیری برای هم انجام می‌دادید تا یکدیگر را خشنود کنید؟ چرا این رویه اکنون متوقف‌شده؟ آیا دلیلش ایناست که تنبلی و لم دادن روی مبلمان٬ راحت‌تر از این است که قدمی بزنید و از سر خیابان چند شاخه گل بخرید یا حرکت شیرین و دلپذیری برای معشوقتان انجام بدهید؟

هم اتفاقات غیرمنتظره و هم رویدادهای پررمز و راز می‌توانند به روابط، حس و روح ببخشند. البته به این معنی نیست که همسر خود را به گردش در سواحل مدیترانه ببرید یا برای شوهر خود بلیط چند صد هزار دلاری مسابقات لیگ فوتبال را بخرید. دکتر اورباک تأکید می‌کند که حرکات کوچک نیز نتایج خوبی خواهند داشت، برای مثال وقتی همسرتان سرکار است او را برای ناهار به بیرون دعوت کنید یا برایش یک کارت‌پستال ایمیل کنید.

تلاش کنید کارهایی انجام بدهید که مایه‌ی شگفتی و تحسین و تعجب شریک زندگی‌تان بشود. می‌توانید از چیزهای کوچک شروع کنید. و خواهید دید معشوقتان نیز تلاش شمارا بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

7- کاری کنید که باعث تلنگر به آدرنالین خونتان و درنتیجه برانگیخته شدنتان بشود

 رابطه‌ی شما با تغییر ناگهانی و بالا رفتن آدرنالین خونتان جان تازه‌ای می‌گیرد. ضربان قلبتان بالا می‌رود، سرگیجه می‌گیرید، گوش‌به‌زنگ و هیجان‌زده می‌شوید. مطالعات نشان می‌دهد شما می‌توانید برانگیختگی که ناشی از افزایش آدرنالین در بدن است را به رابطه و شریک زندگی خود منتقل کنید.

چتربازیCredit: qazvinpara

این فعالیت‌های تحریک‌کننده می‌تواند شامل ورزش کردن، رفتن به پیاده‌روی سخت و طولانی، سوارشدن ترن هوایی، چتربازی و پایین پریدن از هواپیما، یا حتی تماشای یک فیلم ترسناک باشد. با این شیوه گویا شما مغز خود را فریب می‌دهید که هیجانی که از آن فیلم ترسناک در شما به وجود آمده مرتبط با رابطه‌ی شماست و این به گرمی و ایجاد شور و شوق در رابطه کمک می‌کند.

یک‌بار، زنی که عمیقاً عاشق شوهرش بود به نزد دکتر اورباک آمد و از کمبود شور و وجد در ازدواجش گلایه کرد. دکتر اورباک پیشنهاد کرد که هردوی آن‌ها در خانه شروع به تمرین کنند. آن‌ها یک تردمیل و تعدادی وزنه خریدند. یک هفته از شروع تمرین‌هایشان می‌گذشت که به صمیمیتی تازه در رابطه‌شان رسیدند. او بعداً به دکتر گفت که احساس بهتری نسبت به بدنش دارد، برانگیخته است و بهترین هفته‌ی رابطه‌اش را تجربه کرده است. 

8- باهم به گردش بروید

 به خاطر داشته باشید که سردی رابطه، به خاطر فاصله‌ی مکانی زیاد نیست. بلکه به‌ این‌ علت است که شما فراموش کرده‌اید همدیگر را سرگرم کنید و باهم خوش بگذرانید. پس این کار را انجام بدهید! بروید شهر را بگردید و خوش بگذرانید. بروید و باهم نوشیدنی بنوشید، به مهمانی بروید، باهم برقصید، همدیگر را هنگام رقص ببوسید و بلند بخندید. حتی اگر حس می‌کنید سنتان بالاتر از این است که تمام شب برقصید، تلاش کنید با همسرتان به مکان‌هایی بروید که باهم انرژی بالایی داشته باشید و به‌شدت به هیجان بیایید و اوقات خوشی را سپری کنید.

9- باهم به تعطیلات بروید یا یک سفر کوتاه ترتیب بدهید

 گام‌های قبلی احتمالاً شما را به هم نزدیک‌تر می‌کند و رابطه‌ی شمارا بهتر خواهد کرد. و حالا زمان تغییر بزرگ‌تری است. برای یک تعطیلات یا حتی یک آخر هفته به مسافرت بروید.

ولی فعلأ برنامه‌ی رمانتیکی نچینید. به یاد داشته باشید همیشه ممکن است در پس ذهنتان احساس ناملایمی داشته باشید، زیرا شما همه‌ی این کارها را نه از روی علاقه، بلکه به این دلیل انجام می‌دهید که می‌خواهید عواطف رمانتیک را به رابطه‌ی خود برگردانید. پس فعلاً تمرکز خود را روی این نگذارید که برای عاشقانه رفتار کردن به خود فشار بیاورید.

برنامه بریزید و به یک مسافرت جالب بروید. جایی که هردوی شما بتوانید شب‌ها بیدار بمانید، با آدم‌های جدید و هیجان‌آور آشنا شوید و اوقات خوشی داشته باشید. وقتی باهم سرگرم باشید و خوش بگذرانید، عواطف نیز راه خودشان را برای برگشت به زندگی‌تان بازخواهند کرد. پس فعلاً نگران این موضوع نباشید!

آنچه مهم است این است که زمانی باکیفیت را دور از خانه سپری کنید. مطالعات نشان می‌دهد که برای خانم‌ها بخصوص، دور بودن از خانه امری بسیار مهم است. آن‌ها وقتی از فشار زندگی بسته خارج می‌شوند خیلی بیشتر به هیجان می‌آیند. در خانه، زنان زمان دشواری را برای سروسامان دادن مسائل روزانه می‌گذرانند. آن‌ها باید به شستن لباس‌ها، غذا درست کردن، پرداخت قبض‌ها، تمیز کردن خانه و انجام فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده فکر کنند.

حتی اگر شما بچه‌های کوچک دارید یا غرق در کارتان هستید و یا مسئولیت‌های دیگری به عهده‌تان است، بازهم دکتر اورباک به اهمیت سرمایه گذاری روی گذراندن مدت‌زمانی دور از خانه تأکید می‌کند.

10- باهم صمیمی شوید

 اینکه از هم سؤال‌هایی جالب بپرسید شیوه‌ی خوبی برای مکالمه‌ی مؤثر است و کمک می‌کنند همدیگر را بهتر بشناسید. در یک آخر هفته‌ی ساده، کنار هم دراز بکشید یا روی مبل بنشینید و از هم یک سری سؤال‌های صمیمانه که هنوز درباره‌ی هم نمی‌دانید بپرسید. پرسیدن این سؤال‌ها به هردوی شما کمک می‌کند به هم نزدیک‌تر شوید. و مهم‌تر اینکه هیجان جنسی را به رابطه‌ی شما بر می‌گرداند!

11- بیشتر همدیگر را لمس کنید

طبق نظر دکتر اورباک، لمس کردن و لمس شدن، چه به لحاظ فیزیکی و چه روحی، باعث ایجاد برانگیختگی و تحریک، حس راحتی و حس امنیت می‌شود. لزومی نیست که در این امر زیاده‌روی شود. همین‌که در حال قدم زدن دست‌های همدیگر را بگیرید، در طول روز یک‌بار همدیگر را در آغوش بگیرید یا ببوسید، به یاد شما می‌آورد که شما جسماً باهم پیوند دارید.

قدم زدنCredit: fionasweddingphotography

12- باهم شیطنت کنید

 یک رابطه‌ی عاشقانه‌ی رمانتیک به میزان کافی به عشق و رابطه‌ی جنسی نیاز دارد. پس هیجان را به اتاق‌خوابتان برگردانید. در بستر باانرژی باشید و سعی کنید شیطنت‌هایی را امتحان کنید که قبلاً تجربه نکرده‌ایدولی اگر هنوز هرکدام از شما احساس شهوانی نسبت به دیگری ندارید، رابطه‌ی جنسی را به‌زور وارد رابطه‌تان نکنید چون جواب نمی‌دهد. حتی ممکن است به یک رابطه‌ی دردناک و یک خاطر‌ه‌ی بد منجر بشود.

در عوض، سناریوهایی را طراحی کنید که بتوانید با همسر خود بازی کنید و او به هیجان بیاید، یا در مورد مسائل بازیگوشانه با هم‌صحبت کنید. رابطه‌ی جنسی بالاخره راه خودش را پیدا خواهد کرد!

13- بازی کنید

 در میان زندگی پرمشغله، مسئولیت‌های مالی، بچه‌ها، حفظ خانواده و خانه‌داری، زوجین به‌راحتی تفریح کردن را فراموش می‌کنند. ولی چنانکه دکتر اورباک می‌گوید، روابط به تفریح و سرگرمی نیاز دارند. زوج‌ها می‌توانند به روش‌های مختلف بازی کنند. دکتر اورباک مثال می‌زند: هر یکشنبه به حیات خلوت پر از برف خود بروید و گلوله‌های برفی به هم پرت کنید یا باهم یک آدم‌برفی درست کنید. نه تنها از مصاحبت باهم لذت می‌برید، می‌خندید و خوش می‌گذرانید، بلکه این به تحریک جنسی شما هم منجر خواهد شد.

هنگامی‌که رابطه‌ی شما دوباره از عشق شعله‌ور شد، کلید مهم این است که نگذارید جریانات به رکود و ایستایی برسند. دکتر اورباک می‌افزاید: دفعه‌ی بعد که خواستید قرار شب خود را برنامه‌ریزی کنید، به عناصر «تازگی، شادابی و غیرمنتظره بودن» فکر کنید. مثل امتحان کردن یک رستوران جدید یا دیدن یک فیلم ترسناک.

14- عشق را به زندگی‌تان برگردانید

 حالا که چند مرحله قبلی را پیموده‌اید، هر دوی شما در زندگی‌تان شادتر و احساساتی‌تر هستید. و حالا آن عشق شاد و رابطه‌ی پرشور به زندگی‌تان بازگشته و شما باید یاد بگیرید که از آن نگهداری کنید.

دیگر شریک زندگی‌تان را ملک خود ندانید. او را به هیجان بیاورید، آواز عاشقانه‌ی او را بخوانید، گه‌گاه ایده‌های رمانتیکی را برای خود برنامه‌ریزی کنید، و همیشه در تلاش برای تحت تأثیر قرار دادن او باشید. هر زمان احساس خستگی یا تنبلی کردید و حوصله نداشتید که روی جادوی عشقتان کار کنید، صمیمانه از خود بپرسید آیا باز اطمینان خاطر پیدا کرده‌اید که او متعلق به شماست؟ و از خودتان بپرسید آیا تلاش صحیحی برای اینکه لبخند را به لب معشوقتان بنشانید انجام داده‌اید؟ 

بهترین صفت یک رابطه‌ی شاد این است که نتیجه‌ی هر تلاش شما صد برابر به شما بر خواهد گشت. پس نگران نباشید که در عوض کارهایتان چه نصیب شما خواهد شد، فقط با تمام وجود قلبتان را به روی معشوقتان بگشایید. شما نه تنها احساسات را به رابطه‌ی خود برمی‌گردانید، بلکه شادی را به عشق و زندگی خود هدیه می‌دهید.

ممکن است مثل یک مجاهدت به نظر بیاید؛ ولی این 14 گام را برای مشتعل کردن عشقتان بردارید. یقین داشته باشید که زندگی‌تان به روال بهتری دگرگون خواهد شد، و شمارا به هم نزدیک خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم مقالات 18 راه برای اینکه حسادت شریک زندگیتان را تحریک کنید و 6 گام برای حل اختلافات در روابط، یک بار و برای همیشه را نیز مطالعه کنید.

منبع: lovepanky، psychcentral


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان