ماهان شبکه ایرانیان

رژیم گیاهی؛ کوفتۀ بدون گوشت ولی خوشمزه

کوفتۀ بدون گوشت یک غذای خوشمزه برای گیاه‌خواران است. برای گیاه‌خواران، پیدا‌کردن غذای گیاهی همیشه بسیار دشوار است. اگر می‌خواهید بیرون غذا بخورید، همه جا پر است از رستوران‌هایی کبابی یا انواع گوشت حیوانات با سس‌های ویژه. خیلی سخت است که شما یک ظرف غذای گیاهی را به‌راحتی نوش جان کنید.

رژیم گیاهی؛ کوفتۀ بدون گوشت ولی خوشمزه

کوفتۀ بدون گوشت یک غذای خوشمزه برای گیاه‌خواران است. برای گیاه‌خواران، پیدا‌کردن غذای گیاهی همیشه بسیار دشوار است. اگر می‌خواهید بیرون غذا بخورید، همه جا پر است از رستوران‌هایی کبابی یا انواع گوشت حیوانات با سس‌های ویژه. خیلی سخت است که شما یک ظرف غذای گیاهی را به‌راحتی نوش جان کنید.

منوی رستوران‌ها پر است از غذاهای گوشتی مثل مرغ و ماهی و دیگر گوشت حیوانات. غذای گیاهی اصولاً به‌عنوان پیش‌غذای اصلی یا سالاد استفاده می‌شود. یک فرد گیاه‌خوار همچنان بین پیتزا، پاستا و غذاهایی که با روغن زیتون تهیه می‌شوند، در حال چرخش برای خلاص‌شدن از شر خوردن گوشت است. اما روزچین اکنون یک گزینۀ بسیار خوشمزه برای این افراد دارد.

گیاه‌خواران و غذاهای گیاهی

رژیم گیاهی
گیاه‌خواری رژیم غذایی سالم

آیا شما هم جزو کسانی هستید که معتقدند غذای بدون گوشت، بی‌مزه و بدون طعم است؟ این افراد اگر از نزدیک با غذاهای گیاهی و بدون گوشت vegetarian‌ها آشنا شوند، حتماً نظرشان تغییر می‌کند. گیاه‌خواری فقط شامل غذاهای بدون گوشت نیست. این رژیم غذایی انواع مختلفی دارد. وقتی کسی می‌گوید که من گیاه‎‌خوارم، از او بپرسید: «کدام نوع؟ لاکتووجترین (Laktovejetaryen)، لاکتووو وجترین (Lakto-ovo vejetaryen)، اوو وجترین (Ovo vejetaryen) یا وگان (Vegan)». هر کدام از این‌ها رژیم گیاه‌خواری متفاوتی را دارند.

یک رژیم غذایی درست و برنامه‌ریزی‌شده می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای افراد در تمام سنین را برآورده کند. تغذیه برای کودکان، نوجوانان، زنان باردار و مخصوصاً مادران شیرده حیاتی است. خیلی آسان نیست که بدانید چه چیزی را و در چه زمانی باید بخورید. با حذف گوشت یکی از منابع اصلی پروتئین، ویتامین B و آهن  را کنار می‌گذارید. به همین دلیل گیاه‌خواری بسیار مشکل است.

دستور پخت کوفتۀ بدون گوشت

غذای گیاهی خوشمزه
کوفته بدون گوشت تهیه شده از سبزیجات

مواد لازم

  • عدس: یک پیمانه
  • نخود: یک لیوان
  • فلفل قرمز: یک عدد
  • آرد: دو قاشق غذاخوری
  • کربنات: یک قاشق غذاخوری
  • نعنا و آویشن: به اندازه لازم
  • فلفل گوشتی قرمز: به مقدار لازم
  • نمک: دو قاشق چای‌خوری
  • روغن: برای سرخ کردن

طرز تهیه

غذای گیاه‌خواران
کوفته گیاهی یک غذای خوشمزه و بدون گوشت

برای تهیه کوفتۀ بدون گوشت در ابتدا یک فنجان عدس را خوب می‌پزیم تا به‌صورت حل درآید. سپس نخودهای کامل پخته شده را توسط غذ‌اساز، هاون  یا دست له می‌کنیم. حالا پوره‌های نخود را درون یک ظرف می‌ریزیم. یک عدد فلفل قرمز را که خرد کرده و تفت داده شده است، به پوره اضافه می‌کنیم. آرد را نیز روی مواد می‌ریزیم. برای حجم‌دادن کوفته‌ها کمی کربنات کلسیم به آن اضافه می‌کنیم. حالا نوبت به چاشنی‌های غذا می‌رسد. برای خوش‌طعم‌شدن کوفته‌ها کمی فلفل قرمز یا سیاه و آویشن به ترکیب داخل ظرف اضافه کنید. نعنا خشک هم بریزید. در آخر عدس‌های پخته‌شده را ریخته و مواد را کامل مخلوط کنید.

بعد از اینکه مواد خوب ترکیب شدند، درست‌کردن کوفتۀ بدون گوشت در اندازه‌های گردو را شروع کنید. بعد از اینکه همۀ کوفته‌ها را درست کردید، روی آن‌ها پودر سوخاری بریزید و همۀ قسمت‌های کوفتۀ بدون گوشت را به سوخاری آغشته کنید. حالا کوفته‌های ما آمادۀ سرخ‌شدن هستند. ظرف را (که ترجیحاً یک تابه باشد)، روی اجاق گاز گذاشته، داخل آن روغن بریزید و منتظر بمانید روغن داغ شود. حالا کوفته‌ها را داخل روغن بگذارید و اجازه دهید خوب سرخ شوند.

کوفتۀ بدون گوشت ما آماده است. می‌توانید آن را با انواع سبزیجات سرو کنید.

نوش جان

 

امیدوارم گیاه‌خواران عزیز و طرفداران غذای گیاهی این غذای ما را پسندیده باشند. در ویدئوی زیر می‌توانید مرحله به مرحلۀ پخت کوفتۀ بدون گوشت را مشاهده کنید.

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان