برای خواب راحت این غذاها و خوراکی‌ها را نخورید

یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در جوامع شهری بیماری کم‌خوابی و یا بی‌خوابی است. در جوامعی که مردم به علت مشاغل زیاد دیگر وقتی برای سر خاراندن ندارند باید با خوابیدن سر وقت انرژی خود را به دست آورند.

یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در جوامع شهری بیماری کم‌خوابی و یا بی‌خوابی است. در جوامعی که مردم به علت مشاغل زیاد دیگر وقتی برای سر خاراندن ندارند باید با خوابیدن سر وقت انرژی خود را به دست آورند.

هر انسان در شب به شش و یا هشت ساعت خواب نیاز دارد تا بتواند تمام خستگی‌هایی که در طول روز به قول معروف به تن‌شان مانده را از تن بدر کنند. در هنگام خواب بدن شروع به ترمیم بافت‌ها و بر طرف کردن استرس‌هایی می‌کند که به علت کار روزمره و فعالیت‌های گوناگون در بدن‌مان به وجود آمده‌اند اما اگر که ندانیم به چه شکل می‌توان خواب راحتی داشت هرگز نمی‌توانیم هنگام بیدار شدن سر حال شویم.

در گذشته که نیاکان‌مان نسبت زندگی ماشینی امروز زندگی سالم‌تری داشتند همیشه خواب راحت داشتند و سحرخیز بودند. در آن زمان همه به این شکل زندگی می‌کردند و به قول پدر و مادرها کسی تا لنگ ظهر نمی‌خوابید. بعضی‌ها دلیل‌اش را خوردن غذا‌های سالم مغذی می‌دانند چون در آن زمان خبری از فست فود، روغن‌های خوراکی پالم و  آب میوه‌های پر از اسید و مواد نگه دارنده غیرمجاز  نبود. گذشته از این زمان شام خوردن از نظر آنها مهم بود.

غذاهای سنگین و پرکالری خواب را از چشم‌های شما می‌گیرد

برای خواب راحت این غذاها و خوراکی‌ها را نخورید

Credit: makemefeed

اگر می‌خواهید خواب راحت داشته باشید و همیشه سرحال باشید از خوردن بعضی از غذاها حذر کنید. آن قدرها هم سخت نیست و کافی است در برنامه غذایی‌تان کمی تغییر به وجود آورید.

قبل از این که به سمت اتاق خواب بروید غذاهای سنگین و پر کالری میل نکنید. بعضی از مردم فکر می‌کنند به دلیل سالم بودن غذا دیگر ساعت خوردن شام اهمیتی ندارد. این یکی از متداول‌ترین اشتباهات در بین مردم است و این در حالی است که دست کم چهار ساعت قبل از خواب باید غذا را میل کرده باشید چون ساعت بیولوژیکی بدن بعد از ساعت نه شب زنگ اتمام کار و فعالیت معده را به صدا درمی‌آورد و دیگر هیچ غذایی هضم نمی‌شود. مگر نمی‌ندانید که 9چیزی که نباید بعد از ساعت 9 شب بخورید یا بنوشید وجود دارند!؟

مطمئناً شما هم گه‌گاه دچار نفخ معده شده‌اید. دلیل‌اش این است که غذا‌هایی که میل کرده‌اید هضم نشده است. بعضی از نوشیدنی‌ها دارای شکر و کافیئن هستند. مانند: قهوه، چای، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشابه‌های گاز‌دار.

کافیئن و شکر بر روی قسمت هوشیاری مغز تاثیر می‌گذارند. غذاهای نشاسته‌دار مانند برنج، نان گندم و انواع شیرینی‌جات را هرگز در برنامه غذایی شام قرار ندهید. به هر اندازه که سرکه، ترشیجات و دوغ ترش میل کنید باز هم نمی‌توانید به معده‌تان برای هضم غذا کمک کنید. به قول معروف خربزه خورده‌اید و باید پای لرزش هم بنشینید. این غذاها بسیار دیر هضم هستند و تا ساعت‌ها باید منتظر بمانید تا هضم شوند.

اگر احیاناً ناپرهیزی کردید و شب شامی سنگین خوردید شاید خواندن مقاله شش روش برای جبران خواب شبانه بد به کارتان بیاید!

غذاهای تکراری هضم نمی‌شوند

برای خواب راحت این غذاها و خوراکی‌ها را نخورید

Credit: makemefeed

یکی از متداول‌ترین اشتباهات در بین مردم این است که غذایی که در ظهر به عنوان ناهار میل کرده‌اند را باز در شب به عنوان شام میل می‌کنند. بدن بعد از دریافت یک غذای تکراری تا بیست و چهار ساعت نمی‌تواند غذا را هضم کند و در نتیجه شما دچار سوءهاضمه می‌شوید. دلیلش این است که بدن مواد مورد نیاز خود را از غذایی که در ظهر میل کرده‌اید دریافت کرده است و شما با خوردن غذای تکراری معده را خسته می‌کنید. مانند هر چیز دیگر، بدن هم به تنوع نیاز دارد. به گفته آشپزها، بهترین غذا، غذایی است که قبلا تجربه‌اش نکرده‌اید.

راستش را بخواهید ما ایرانی‌ها تنها برای سیر شدن غذا میل می‌کنیم. در صورتی که بدن به غذاهای زیاد و تکراری نیاز ندارد. از این رو وقتی غذایی را میل می‌کنید تا سه روز دیگر آن غذا را میل نکنید.

بیشتر بیماری‌ها بر اثر خوردن غذا در هنگامی که می‌خواهید به خواب طولانی مدت بروید به وجود می‌آیند. روز بهترین زمان برای هضم غذاهای پر کالری و سنگین است چون بعد از صرف ناهار تا هنگام خواب شب زمان زیادی سپری می‌شود و بدن زمان کافی برای هضم غذای سنگین و پر کالری داشته است.

گوشت را شب‌ها به شکل کبابی بخورید

برای خواب راحت این غذاها و خوراکی‌ها را نخورید

Credit: makemefeed

یکی دیگر از اشتباهات متداول در میان مردم این است که مدام به جوان‌ها می گویند: «تو جوان هستی و تا می‌توانی باید غذا بخوری!» درست است که جوان‌ها نسبت به افراد مسن بدن مقاوم‌تری دارند اما بدن با هیچ کس سر شوخی ندارد و برای بدن هیچ اهمیتی ندارد که شما هشتاد سال دارید و یا هجده سال، در هنگام خواب هیچ غذایی را هضم نمی‌کند.

شاید دوست دارید بدانید که خوردن گوشت در شب برای بدن‌تان ضرر دارد یا که خیر؟ همان طور که گفتیم در شب غذاهای سنگین را نباید میل کرد اما تنها راه این است که گوشت را به صورت کباب شده میل کنید. یعنی این که در روغن سرخ نشده باشد. هنگامی که گوشت در روغن پخته شود دیر هضم می‌شود اما فراموش نکنید که نباید با غذای‌تان نان و یا برنج میل کنید چون باز همان آش و همان کاسه می‌شود.

پس از شام پیاده‌روی کنید

برای خواب راحت این غذاها و خوراکی‌ها را نخورید

Credit: makemefeed

بهتر است بعد از میل کردن شام سبک کمی پیاده‌روی کنید تا بتوانید به هضم غذا کمک کنید. نمک یکی از مضرترین چاشنی‌های غذایی است که باعث می‌شود غذای‌ شما دیر هضم شود. پس هرگز در غذای شب‌ نمک نریزید. نمک خود به تنهایی می‌تواند سلامت یک انسان سالم را به خطر بیندازد.

خوردن غذای قورمه سبزی برای ما ایرانی‌ها و احتمالاً همه لذت‌بخش است. درست است که این غذا سالم و مقوی است اما مانند تمام غذاهای پر کالری و سنگین نباید قورمه سبزی را در شب سرو کرد. برای بدن هیچ اهمیتی ندارد که قورمه سبزی جزو غذا‌های پرطرفدار و خوشمزه است. قبل از خوردن هر غذا باید به زمان و شرایط‌ اهمیت بدهید.

کیک، بیسکویت و نوشیدنی‌های گازدار نخورید

برای خواب راحت این غذاها و خوراکی‌ها را نخورید

Credit: makemefeed

«خوردنی مردنی نیست!» شاید بارها این جمله را از زبان بزرگ‌ترها شنیده باشید اما آمارها نشان داده که بیشتر کسانی که در خواب فوت کرده‌اند بر اثر خوردن غذاهای پر کالری و سنگین، دچار ایست قلبی  شده‌اند.

غذاهای پر کالری و سنگین باعث می‌شود که شما در خواب دچار کابوس شوید. دیدن کابوس هیچ ارتباطی به گفتار و رفتار دیگران ندارد. هرگز بد خواب شدن‌ را گردن این و آن نیندازید. هر گاه متوجه شدید که یکی از آشنایان و یا یکی از اعضای خانواده‌ برای خوابیدن دچار مشکل شده است به او توصیه کنید که در خوردن شام بیشتر دقت کند و در انتخاب غذا بیشر وسواس به خرج دهد تا آن جا که ممکن است غذاهای پلویی را از برنامه غذایی شب‌ حذف کنید.

نان جو با قدری پنیر و سبزی بخورید

برای خواب راحت این غذاها و خوراکی‌ها را نخورید

Credit: makemefeed

معده به وزن غذا نیاز ندارد بلکه به خاصیت غذا کار دارد. به جای خوردن غذاهای سنگین می‌توانید نان جو با مقداری پنیر و سبزی میل کنید. هرگز کیک‌ها و بیسکویت‌ها را در شب میل نکنید چون سرشار از کالری، شکر و نشاسته هستند.

تمام کسانی که دچار کم‌خوابی و بی‌خوابی شده‌اند هیچ برنامه غذایی برای شام‌ نداشته‌اند. حتی معده خالی هم می‌تواند باعث بی‌خوابی و کم‌خوابی شود. به قول معروف همیشه ته‌بندی کنید. هرگز بعد از خوردن شام نوشیدنی میل نکنید. نوشابه‌های گازدار هیچ کمکی به شما نمی‌کنند بلکه باعث دیر هضم شدن غذا در معده می‌شوند و اگر رعایت نکنید بعد از چند دقیقه دچار ورم معده می‌شوید. 

کلام پایانی اینکه راز خواب راحت در خوردن و یا نخوردن غذا و به ویژ شام نیست بلکه در انتخاب درست غذا است. در ضمن یادتان باشد که دیر شام خوردن هم از جمله علل بدخوابی است و در این زمینه خواندن مقاله مضرات دیر شام خوردن؛ از افسانه تا واقعیت ضروری به نظر می‌رسد. دیگر این که غذاهایی هستند که به بهتر خوابیدن شما کمک می‌کنند. پس با آنها هم آشنا شوید.

منبع: بنیتا 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان