مقاومت به انسولین اصلی‌ترین عامل خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 است. اما اگر حتی به مقاومت با انسولین روبه رو هستید هنوز شانس آن وجود دارد تا با رژیم غذایی از ابتلا به دیابت پیشگیری کنید. رژیم غذایی و ورزش منظم در پیشگیری از دیابت دو فاکتور بسیار مهم است.

نکات غذایی مهم

در کّل بهترین روش انتخاب غذاهای کامل  و فرآوری نشده است تا از مضرات غذاهای کارخانجات و فرآوری شده در امان باشید. از سوی دیگر غذاهای مثل کربوهیدرات تصفیه شده مثل بسیاری از انواع نان‌، پاستا و برنج و همینطور نوشابه گازدار سبب افزایش سریع قند خون می‌شود که در نتیجه آن فشار بیشتری به غده پانکراس وارد می‌شود.

مصرف چربی‌های اشباع نیز با افزایش مقاومت به انسولین در ارتباط است. خوردن چربیهای غیر اشباع در نتیجه انتخاب بسیار بهتری است. خوردن غذاهای با فیبر بالا و با قند کم بسیار مهم است. متخصص تغذیه ما با جزئیات بیشتری به این موضوع پرداخته است.

سبزیجات بیشتر

سبزیجات از آن جهت بسیار مهم هستند که اولاً بسیار کم کالری هستند، فیبر بالا دارند و در کنار آن قند بسیار کمی‌ نیز دارند. اگر که زمان خرید سبزیجات را ندارید می‌توانید از سبزیجات یخ زده و فریز شده که بدون نمک و قند هستند خریداری کنید. از سبزیجاتی که به پیشگیری از مقاومت به انسولین کمک می‌کنند می‌توان به اسفناج، فلفل دلمه‌ای، کاهوی سبز تیره و کلم بروکلی اشاره کرد.

میوه

با افزایش مصرف میوه می‌توانید میزان زیاد فیبر، ویتامین و مواد معدنی را وارد بدن کنید. سعی‌ کنید که میوه‌ها را حتما تازه خریداری کنید و سراغ کنسرو آنها نروید چرا که حاوی قند فراوان هستند. خوب است بدانید که ظاهر خوب میوه یا و لک دار بودن آن نشان دهنده بهتر بودن مشخصات غذایی آن نیست و تفاوت زیادی بین آنها وجود ندارد.

لبنیات

لبنیات منبع بسیار مهم از کلسیم و پروتئین برای بدن هستند و به منظور داشتن استخوان و دندان قوی برای بدن ضروری هستند. مصرف لبنیات کم چرب و بدون چربی‌ در جلوگیری از مقاومت به انسولین بسیار با اهمیت است.

غلات کامل

این دسته از مواد غذایی حاوی فیبر، مواد معدنی و ویتامین فراوان هستند و نشان داده شده که در افراد مبتلا به مقاومت به انسولین و بیماران دیابتی نیز بسیار مفید است. غلات کامل همینطور حاوی پروتئین بالا هستند و خوردن آنها در وعده غذایی سبب تثبیت قندخون و همینطورکاهش اشتها می‌شود.

لوبیا و حبوبات

لوبیا حاوی میزان فراوان فیبر است. مصرف غذاهای حاوی پروتئین وفیبر بالا مثل لوبیا باعث می‌شود که قند خون فرد بسیار آهسته افزایش پیدا کند، و در نتیجه بدن نیاز نخواهد داشت تا میزان ترشح انسولین در خون با سرعت بالا ببرد و از ابتلا به مقاومت به انسولین پیشگیری می‌کند.

,