ماهان شبکه ایرانیان

راه های جلوگیری از کم‌ خونی در دوران بارداری [قسمت اول]

فرآیند بارداری در زنان مختلف است

فرآیند بارداری در زنان مختلف است. اما بعضی از مشکلات و بیماری‌ها بیشتر برای زنان باردار اتفاق می‌افتد. یکی از این مشکلات، افزایش خطر کم‌خونی در این دوران است. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که شما به‌اندازه کافی سلول‌های قرمز خونی برای حمل اکسیژن به بافت‌ها در بدن خود ندارید. در کم‌خونی خفیف ممکن است، شما ابتدا احساس خستگی کنید اما اگر شما آن را جدی نگیرید و کم‌خونی در دوران بارداری شدید گردد خطرات جبران‌ناپذیری برای شما (مادر) و نوزاد در‌پی خواهد داشت. در واقع، کم‌خونی در دوران بارداری می‌تواند روی سلامتی نوزاد تأثیر داشته باشد. تولد نوزاد نارس و تولد نوزاد با وزن کم و حتی در مواقعی مرگ‌ومیر مادران از پیامدهای کم‌خونی است. اطلاعات و درک بیشتر در مورد انواع مختلف کم‌خونی، علائم رایج این بیماری و گزینه‌های درمان به زنان باردار کمک خواهد کرد که علائم هشداردهنده کم‌خونی را تشخیص دهند. بنابراین، شما می‌توانید با پیشگیری، به‌راحتی با کم‌خونی مقابله کنید. با بنیتا همراه باشید.

مصرف بیش‌ازحد مکمل‌ها برای جلوگیری از کم‌خونی می‌تواند خطرات بسیاری برای بدن داشته باشد. آیا دکتر برای شما دوز یا مقدار مشخص و مناسب را توصیه کرده است؟

 آزمایش خون برای تشخیص کم‌خونی بخشی از مراقبت‌های معمول در دوران بارداری است.

 کم‌خونی یا فقر آهن در دوران بارداری بسیار شایع است. همچنین شما می‌توانید دچار کمبود ویتامین‌های (B12) و اسیدفولیک یا فولات گردید.

1- علائم کم‌خونی در بارداری

کم‌خونی خفیف در دوران بارداری در بسیاری از زنان رایج است. کم‌خونی خفیف ممکن است به یک مشکل جدی منجر گردد و نیاز به درمان داشته باشد. هنگامی که شما به‌اندازه‌ی کافی گلبول‌های قرمز خونی ندارید، اکسیژن قادر نیست به تمام اعضای بدن به حرکت برسد. این مشکل خود می‌تواند سبب اختلال در فعالیت‌های بدن گردد. بیش از 400 نوع کم‌خونی توسط پزشکان تشخیص داده شده است و همچنین، علل مختلفی برای کم‌خونی وجود دارد اما اغلب آنها، به تولید سلول‌های قرمز خونی بستگی دارد.

کم‌خونی - فقر آهن

در ایالات‌متحده آمریکا فقدان آهن، قبل و در دوران بارداری، منجر به کم‌خونی یا فقر آهن می‌گردد. فقر آهن شایع‌ترین کم‌خونی است. بین 15 تا 20 درصد از زنان باردار این شرایط را تجربه می‌کنند. در این نوع کم‌خونی،  هموگلوبین کمتر از اندازه معمولی و استاندارد در خون وجود دارد و به‌ اندازه کافی آهن در دسترس بدن نیست. در طول دوران بارداری، بدن شما برای ارائه تغذیه مناسب برای کودک در حال رشد سخت کار می‌کند. بین 30 تا 50 در صد حجم خون افزایش پیدا می‌کند. این افزایش در تولیدات و تغییرات خونی اجازه می‌دهد اکسیژن و مواد مغذی حیاتی در بدن تولید و مصرف گردد.

کم‌خونی - کمبود اسیدفولیک (فولات)

کم‌خونی - کمبود اسیدفولیک یکی دیگر از عوامل شایع کم‌خونی در دوران بارداری است. زنان به مقدار بیشتری اسیدفولیک یا فولات در دوران بارداری نیاز دارند. مکمل اسیدفولیک حتی قبل از بارداری به زنان باردار توصیه می‌گردد. اسیدفولیک یک ویتامین محلول در آب است که در دوران بارداری باعث جلوگیری از نقص لوله‌ی عصبی می‌گردد. به همین دلیل به‌ عنوان مکمل توصیه می‌گردد.

کمبود ویتامین (B12)

ویتامین (B12) نیز توسط بدن در تولید سلول‌های قرمز خون استفاده می‌گردد. بعضی از زنان ممکن است در تولید ویتامین (B12) در بدن دچار مشکل گردند. کمبود فولات یا اسیدفولیک در بدن در دوران بارداری، اغلب با هم اتفاق می‌افتد. مراجعه به یک پزشک و تشخیص کم‌خونی بهترین راه برای زنان باردار است.

2- راه‌هایی برای جلوگیری از انواع شایع کم‌خونی در دوران بارداری

در اغلب موارد کم‌خونی در دوران بارداری قابل پیشگیری است. برای اینکه مطمئن شوید بدن شما در حال دریافت و جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی قرار دارد، لازم برای حفظ پایداری سلول‌های قرمز خونی در سطحی مناسب و استاندارد این سه توصیه را رعایت کنید.

ویتامین‌های دوران بارداری

ویتامین های دوران بارداری

ویتامین‌های دوران بارداری معمولاً دارای آهن و اسیدفولیک است. استفاده از ویتامین‌های دوران بارداری در یک روز یک راه آسان برای دریافت ویتامین و مواد معدنی ضروری برای تولید کافی گلبول‌های قرمز خون است.

مکمل‌های آهن

مکمل های اهن

اگر آزمایش کمبود آهن شما مثبت تشخیص داده شد، دکتر یک مکمل جداگانه آهن علاوه بر ویتامین‌های دوران بارداری برای شما تجویز می‌کند. زنان باردار حدود 27 میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارند. اما بسته به نوع یا مقدار کم‌خونی، مصرف آهن یا آهن مکمل متفاوت خواهد بود. در این مورد باید با دکتر خود مشورت کنید. شما همچنین باید از خوردن غذاهای با کلسیم بالا هنگام مصرف مکمل‌های آهن خودداری کنید. مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه، محصولات لبنی و زرده تخم‌مرغ باعث می‌گردند که بدن شما قادر نباشد به‌طور مطلوب، آهن را جذب کند. آنتی‌اسیدها نیز، می‌توانند از جذب آهن در بدن شما جلوگیری کنند. توجه کنید که باید، مکمل آهن دو ساعت قبل یا چهار ساعت بعد از آنتی‌اسیدها مصرف گردد.

تغذیه مناسب

تغذیه مناسب

زنان می‌توانند با تغذیه مناسب در دوران بارداری مقادیر کافی از آهن و اسیدفولیک را دریافت کنند. از جمله منابع خوب این عناصر در زیر آمده است:

1- مرغ

2- ماهی

3- گوشت قرمز

4- لوبیا

5- آجیل

6- سبزیجات تیره

7- غلات غنی‌شده

8- تخم‌مرغ

9- میوه‌ها مانند موز و خربزه

می توانید نگاهی هم به «حقایقی در مورد رنگ کردن موها وقتی شما حامله هستید» بیندازید.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان