مهمترین فواید و خواص عدس و مضرات آن

عدس یکی از گیاهانی است که علاوه بر خواص بی شمار, مصرف بیش از حد آن می تواند مضر باشد. مصرف این گیاه برای مادران باردار و شیرده و کودکان مفید است.

عدس یکی از گیاهانی است که علاوه بر خواص بی شمار, مصرف بیش از حد آن می تواند مضر باشد. مصرف این گیاه برای مادران باردار و شیرده و کودکان مفید است.

عدس یکی از حبوبات های شناخته شده به خصوص در ایران می باشد. از قدیم از این حبوبات برای طبخ عدس پلو استفاده می کردند. این گیاه تنوع زیادی دارد و خواص زیادی برای آن ذکر شده است. از جمله ویتامین های موجود در عدس می توان به A, B1, B2 اشاره کرد.

مهمترین فواید و خواص عدس

خواص عدس

حدود 6 میلی گرم آهن در عدس باعث شده این حبوبات به عنوان یکی از منابع تامین آهن محسوب شود و به همین دلیل مصرف آن به زنان باردار و شیرده و رفع کم خونی توصیه می شود.



عدس دارای مقداری زیادی پتاسیم می باشد که به همین دلیل فعالیت کلیه را زیاد کرده و باعث می شود تا برای دفع سموم از بدن بسیار مفید باشد که یکی از خواص عدس به شمار می رود.

با توجه به این که عدس دارای مقدار زیادی کالری و مواد معدنی و آب است، یک غذای کامل به شمار می رود و انرژی مورد نیاز بدن انسان را تامین می کند.

عدس به دلیل دارا بودن مقداری زیادی پروتئین می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت گاو باشد و از این رو می تواند برای افرادی که به هر دلیل نمی توانند از گوشت گاو استفاده کنند، تجویز شود.

فیبرهای کاهش دهنده چربی بد خون, در عدس موجود است، از این رو مصرف این گیاه به کم کردن کلسترول خون کمک کرده و حتی قند خون را تنظیم می کند و در نتیجه در سلامتی قلب تاثیر زیادی می گذارد.

مصرف عدس یبوست را درمان می کند و تقویت کننده معده و برطرف کننده گاز معده است, از این رو باعث پیشگیری از بیماری های گوارشی می شود.

عدسی و خواص آن

عدس یک منبع بسیار خوبی برای رشد و نمو کودکان و تقویت عضلات آن ها است و همچنین سلول های مغز را افزایش داده و در نتیجه برای افزایش هوش و حافظه بسیار موثر است.

از آن جا که مصرف عدس در دستگاه های داخلی بدن تاثیر مثبت می گذارد، در نتیجه خواص عدس, برای سلامتی پوست نیز بسیار مفید است.

مضرات عدس

از آن جا که عدس حاوی مقدار زیاد و متنوعی از فیبرها است، دیر هضم می باشد و ممکن است نفخ ایجاد کند. مصرف بیش از حد عدس باعث می شود خون غلیظ شود و جریان آن در رگ ها کند شده و در نتیجه میل جنسی را کاهش می دهد.

تاکید می شود مصرف زیاد عدس مضر است و باید کم و در حد اعتدال و با توجه به نیاز بدن استفاده شود. عدس را می توان به شیوه های مختلف مصرف نمود. این گیاه سریع پخته می شود و دارای آب لعاب داری است که خواص عدس در آن نیز موجود است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر