سوختن مو با دکلره

اتوهای صاف کننده‌ی مو، رنگ و دکلره‌کردن موها از جمله عواملی هستند که باعث سوختن موها می‌شوند

اتوهای صاف کننده‌ی مو، رنگ و دکلره‌کردن موها از جمله عواملی هستند که باعث سوختن موها می‌شوند. زمانی که هر یک از این کارها به درستی انجام نشوند، کوتیکول مو می‌شکند و پروتئین طبیعی آن از بین می‌رود و در نتیجه موها رطوبت خود را از دست می‌دهند و از میزان براقیت و انعطاف پذیری آن‌ها کاسته می‌شود. موهایی که می‌سوزند معمولا وز و دو شاخه می‌شوند. بسیاری از خانم‌هایی که دچار این مشکل می‌شوند گمان می‌کنند که این پایان راه بوده و به بازیابی سلامتی موهایشان امیدی ندارند اما ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با راه‌های آسان و خانگی که در سایت «ویکی‌هاو» wikiHow برای ترمیم موهای آسیب دیده در اثر دکلره کردن معرفی شده آشنا کنیم پس در ادامه با بنیتا همراه باشید.

1- موهای خود را به‌طور منظم کوتاه کنید

کوتاه کردن موCredit: Beauty.grivy

زمانی که موهای شما به دلیل دکلره کردن دچار سوختگی می‌شوند، اولین قدم برای ترمیم، این است که موهای خود را کوتاه کنید؛ زیرا زمانی‌که نوک موها آسیب ببینند، کوتیکول‌های قسمت‌های انتهایی مو باز می‌شوند و در سراسر موها پخش می‌شوند؛ در نتیجه پروتئین مو کاملا از بین رفته و کل موها دچار آسیب دیدگی می‌شوند. کوتاه کردن حداقل 5 سانتی‌متر از طول موها به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند خودشان را بازیابی کنند. اگر این کار را به‌طور منظم و ماهانه انجام دهید تاثیر آن بیشتر خواهد بود.

2- از محصولات حاوی کراتین استفاده کنید

بعد از سوختن موها، یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های مو به نام کراتین از بین می‌رود. کراتین پروتئینی است که موهای شما را سالم، درخشان و انعطاف پذیر می‌کند. برای کراتینه کردن موها می‌توانید از انواع شامپوها و کرم‌های مو استفاده کنید. معمولا روی بسته‌بندی این محصولات کلمه‌ی کراتین چاپ شده است.

3- از شامپوهای باکیفیت استفاده کنید

شامپوهای باکیفیت که حاوی مواد تشکیل دهنده‌ی فعال هستند برای موهای سوخته و آسیب دیده مناسب‌تر هستند. بنابراین قبل از انتخاب شامپو مقداری زمان صرف کنید و از مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها مطلع شوید. از انتخاب محصولاتی که حاوی ایزوپروپیل الکل، فرمالدهید، و پروپیلن گلیکول هستند خودداری کنید؛ زیرا این مواد موهای شما را خشک‌ کرده و پروتئین طبیعی آن را از بین می‌برند. در عوض به‌دنبال محصولاتی باشید که حاوی ترکیبات ملایم سدیم یا مواد تشکیل دهنده‌ی طبیعی مانند روغن نارگیل هستند. شامپوهای حاوی گلسیرین نیز انتخاب مناسبی هستند؛ زیرا باعث افزایش رطوبت موها می‌شوند. نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که در صورت تهیه‌ی شامپوی مناسب نیز نباید موهای خود را هر روز بشویید؛ زیرا این کار باعث خشک شدن موها می‌شود.

4- مواد غذایی سالم بخورید

مواد غذایی سالمCredit: Cokolniki

یک رژیم غذایی سالم به شما کمک می‌کند که بتوانید سلامتی بدن خود را تامین کنید. مانند دیگر قسمت‌های بدن، موها نیز تحت تاثیر غذاهایی که می‌خورید و مایعاتی که می‌نوشید قرار می‌گیرند؛ پس اگر می‌خواهید موهایی سالم داشته باشید، نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن ویتامین‌های حیاتی را فراموش نکنید. رژیم غذایی سرشار از پروتئین، سبزیجات، میوه و لبنیات کم‌چرب، به شما کمک می‌کند تا موهایی سالم داشته باشید. امگا3 و اسیدهای چرب برای پوست و مو بسیار مناسب هستند و در غذاهایی مانند ماهی سالمون، گردو، بذر کتان و میوه و سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، هویج و آووکادو وجود دارند. 

5- موهای خود را باز بگذارید

سعی کنید حداقل چند ساعت از روز، موهای خود را باز بگذارید تا استراحت کنند؛ همچنین سعی کنید موهای خود را هیچ‌وقت محکم نبندید و هنگام خواب نیز از هیچ‌گونه گیره‌ای استفاده نکنید.

کلاهCredit: Lionesse Flat Irons

6- از موهای خود در برابر نور خورشید و کلر محافظت کنید

اگر موهایتان آسیب دیده و قصد رفتن به استخر را دارید حتما از کلاه شنا استفاده کنید و بلافاصله بعد از شنا، موهای خود را بشویید؛ زیرا کلر موجود در آب استخر باعث صدمه دیدن بیشتر موهای شما می‌شود. همچنین بعد از شنا در زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید و حتما موهای خود را با کلاه بپوشانید.  

7- موهایتان را برای مدتی رنگ نکنید

اگر واقعا می‌خواهید موهای آسیب دیده خود را ترمیم کنید، باید تا جای ممکن از رنگ کردن موهای خود با مواد شیمیایی خودداری کنید تا آسیب بیشتری به موهایتان وارد نشود. اما اگر مجبور هستید و می‌خواهید موهای خود را رنگ کنید می‌توانید از رنگ موهای طبیعی مانند حنا و چای استفاده کنید.

8- استفاده از ماسک‌های آب‌رسان

ماسک موCredit: Wikihow

موهای سوخته و آسیب دیده در طول یک هفته درمان نمی‌شوند؛ بلکه نیازمند رسیدگی مرتب هستند. یکی دیگر از روش‌های ترمیم موهای آسیب دیده، آب‌رسانی کردن به آن‌ها از طریق ماسک‌های خانگی است. در ادامه، روش درست کردن چند ماسک خانگی که از سایت درمان‌های خانگی homeremedies انتخاب کرده‌ایم را به شما آموزش خواهیم داد.

ماسک روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان و ویتامین E بوده و باعث آب‌رسانی به کوتیکول‌های مو می‌شود. 

طرز استفاده: مقداری روغن زیتون را گرم کنید و آن را روی پوست سر و موهای خود بزنید سپس موها را به‌آرامی ماساژ دهید و آن‌ها را به مدت حداقل 30 دقیقه داخل یک حوله‌ی گرم بپیچانید و در انتها موها را شسته و آب‌کشی کنید. این کار را  حداقل هفته‌ای 1 بار انجام دهید. همچنین می‌توانید یک چهارم فنجان روغن زیتون را با نصف فنجان عسل ترکیب کنید و بعد از گرم کردن به موهای خود بزنید. این ماسک را نیز بعد از گذشت 30 دقیقه با آب گرم و شامپو بشورید و هفته‌ای 1 یا 2 بار استفاده کنید.

ماسک روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی مواد مغذی است و به راحتی جذب موها می‌شود. همچنین مانع از آسیب دیدن کوتیکول‌های مو شده و موهای شما را سالم می‌کند.

طرز استفاده: روغن نارگیل را گرم کنید و به مدت 5 دقیقه و حداقل 3 بار در هفته موهای خود را با آن ماساژ دهید. اجازه دهید روغن یک شبانه‌روز روی موهای شما باقی بماند و سپس با شامپو بشورید؛ همچنین می‌توانید 3 قاشق غذاخوری روغن نارگیل گرم را با یک چهارم فنجان عسل ترکیب کرده و به موهای خود بزنید و بعد از گذشت 20 تا 30 دقیقه موهای خود را با آب گرم بشورید. این کار را 1 یا 2 بار در هفته انجام دهید.

ماسک سرکه و تخم مرغ

1 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون و 3 عدد سفیده تخم مرغ ترکیب کنید و به موهای خود بزنید. سپس موهای خود را به مدت 30 دقیقه داخل پوشش پلاستیکی بپیچید تا گرم باقی بماند و در نهایت موهای خود را با شامپو بشورید و آب‌کشی کنید.

منبع: بنیتا

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر