ماهان شبکه ایرانیان

الفبای مراقبت از پوست – U برای محافظت در برابر UV [قسمت بیست و یکم]

وقتی برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی به داروخانه می‌روید، روی بسته‌بندی محصولات را می‌خوانید؟ به مواد تشکیل دهنده محصولی که انتخاب کرده‌اید هم دقت می‌کنید؟ آیا می‌دانید کدام ترکیب‌های شیمیایی برای پوست شما مفید و کدامیک مضر است؟ پاسخ همه این سوالات را در الفبای مراقبت از پوست بخوانید

 وقتی برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی به داروخانه می‌روید، روی بسته‌بندی محصولات را می‌خوانید؟ به مواد تشکیل دهنده محصولی که انتخاب کرده‌اید هم دقت می‌کنید؟ آیا می‌دانید کدام ترکیب‌های شیمیایی برای پوست شما مفید و کدامیک مضر است؟ پاسخ همه این سوالات را در الفبای مراقبت از پوست بخوانید. در این سری مقالات بنیتا با ترکیبات شیمیایی پرکاربرد در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی آشنا می‌شوید. با خواندن این مقالات، خودتان مشاور زیبایی خودتان خواهید شد و می‎‌توانید بهترین محصول را برای پوست‌تان انتخاب کنید. پس اگر می‌خواهید یک مشاور مراقبت از پوست بشوید، با بنیتا همراه باشید.

این قسمت الفبای مراقبت از پوست به معرفی ترکیبات مقاوم در برابر اشعه UV یا ماوراء بنفش می‌پردازد که در انواع محصولات آرایشی و بهداشتی موجود است. این ویژگی در محصولات بهداشتی و آرایشی اهمیت زیادی دارد و شناخت مزایا و معایب آن برای انتخاب محصولات مناسب لازم است.

مراقبت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش

ترکیب مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش چیست؟

قرار بود در سری پست‌های الفبای مراقبت از پوست مواد تشکیل دهنده مهم و رایج محصولات بهداشتی و آرایشی را بررسی کنیم. ما هم می‌دانیم که اشعه ماوراء بنفش به تنهایی یک ماده شیمیایی یا طبیعی نیست اما مواد محافظ در برابر اشعه‌های خورشید (از جمله اشعه‌های UV، UVA و UVB) در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شوند و اهمیت زیادی هم دارند. این مواد محافظ مانع از آسیب رساندن اشعه ماوراء بنفش خورشید به پوست شما می‌شوند.

ترکیب مقاوم در برابر UV چه کاربردهایی دارد؟

ترکیبات مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش فیلترهای ارگانیک (که تابش‌های ماوراء بنفش مضر را جذب، تبدیل و آزاد می‌کنند) را با فیلترهای فیزیکی (که حاوی دی اکسید تیتانیوم یا زینک اکساید هستند و تابش‌ها را از سطح پوست بازتاب می‌دهند) ترکیب می‌کند تا از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند.

UVA نوعی تابش خورشید است که با پیری پوست و سرطان پوست ارتباط دارد و حتی از پشت شیشه هم می‌تواند به پوست برسد. UVB تابشی است که بیشتر منجر به آفتاب سوختگی و ملانوم بدخیم می شود. ترکیبات SPF از پوست در برابر تابش‌های UVB و در نتیجه آفتاب سوختگی محافظت می‌کنند (راهنمای انتخاب ضدآفتاب با SPF مناسب را در بنیتا بخوانید).

بخاطر همین اثرات مخرب و بلندمدت است که استفاده از محصولات مراقبت از پوست مقاوم در برابر اشعه‌های خورشید اهمیت زیادی دارد. استفاده از ترکیبات مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش حتی در هوای سرد و ابری هم ضرورت دارد چون این اشعه خورشید در هر آب و هوایی می‌تواند در پوست نفوذ کند. 

ترکیب مقاوم در برابر UV چه فواید و مضراتی دارد؟

مزایای استفاده از ترکیبات مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش به صورت روزانه بی‌شمار است و به شما کمک می‌کند از پوست‌تان در برابر سرطان و نشانه‌های پیری محافظت کنید. تنها ضررر این ترکیبات برای پوست‌های چرب و پرآکنه است چون برخی از ضدآفتاب‌ها منافذ پوست را مسدود و سطح پوست را چرب می‌کنند. با این حال فرمولاسیون این ترکیبات روز به روز پیچیده‌تر می‌شود. امروزه لوسیون‌های سبک و ژل‌های مات جای کرم‌های گچی و ضخیم گذشته را گرفته‌اند. این پیشرفت به این معنی است که محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش ساده‌تر و بی‌ضرر شده است. اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید، هنگام خرید محصولات مقاوم در برابر UV فرمول‌های ضدجوش و متناسب با نوع پوست خودتان را انتخاب کنید.

ترکیبات مقاوم در برابر UV در کدام محصولات موجود است؟

ترکیبات مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش روز به روز بیشتر در تولید مرطوب‌کننده‌ها و محصولات آرایشی استفاده می‌شود. با این حال استفاده از ضدآفتاب مقاوم در برابر اشعه‌های مضر خورشید بهترین راه برای محافظت از پوست در برابر این تابش‌هاست. توصیه ما این است که خرید ضدآفتاب با درصد SPF مناسب و ترکیبات مقاوم در برابر UV را در اولویت قرار بدهید. اگر مشکلی برای هزینه بیشتر نداشته باشید، بهتر است سایر محصولات بهداشتی و آرایشی‌تان را هم با این ترکیبات بخرید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان