قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ چه کاربردها و چه عوارض جانبی دارد

قرص آلفن ایکس ال ۱۰۰ به عنوان یک ضد درد قوی شناخته می شود و در رفع درد ناشی از دیسک کمر بسیار کاربرد دارد. همچنین برای درمان دردهایی مانند سردرد، درد های دوران قاعدگی به کار می رود و درد های بعد از جراحی بویژه زایمان نیز با این دارو تسکین می یابد. در ادامه این مطلب با نحوه صحیح مصرف این دارو, تداخل هایی دارویی و عوارض جانبی آن آشنا می شوید.

قرص آلفن ایکس ال 100 به عنوان یک ضد درد قوی شناخته می شود و در رفع درد ناشی از دیسک کمر بسیار کاربرد دارد. همچنین برای درمان دردهایی مانند سردرد، درد های دوران قاعدگی به کار می رود و درد های بعد از جراحی بویژه زایمان نیز با این دارو تسکین می یابد. در ادامه این مطلب با نحوه صحیح مصرف این دارو, تداخل هایی دارویی و عوارض جانبی آن آشنا می شوید.

همانطور که گفته شد عمده موارد تجویز قرص آلفن ایکس ال 100 برای تسکین درد و کاهش طب است. همچنین این دارو به عنوان ضد التهاب قوی برای کاهش دردهای مفصلی, خشکی و تورم مفاصل, بیماری رومانتیسم و نقرس کاربرد دارد.مصرف قرص آلفن ایکس ال 100

نحوه مصرف قرص آلفن ایکس ال 100

این دارو به طور کامل جذب بدن شده و از راه ادرار دفع می شود. قرص آلفن ایکس ال را بهتر است که بعد از غذا به همراه آب فراوان و یا یک لیوان شیر میل کنید. همچنین بعد از مصرف این قرص تا نیم ساعت از دراز کشیدن خودداری کنید.

عوارض جانبی

هر دارویی در کنار فواید درمانی, مضراتی را نیز برای بدن دارد. از شایعترین عوارض قرص آلفن ایکس ال 100 می توان به احساس سرگیجه, سردرد, تحریک پذیری, حالت تهوع و استفراغ, خواب آلودگی, ناراحتی های گوارشی مانند درد معده, یبوست, اسهال, حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد. اما در مواردی خوردن این دارو عوارض شدیدی مانند اختلال در تنفس, خارش غیر طبیعی پوست و ناراحتی های پوستی, تغییر رنگ پوست, ورم دست و پا, تب شدید, زرد شدن چشم, وزوز گوش, مشاهده خون در ادرار, اسهال و استفراغ خونی را نیز در پی داشته باشد. در صورت مشاهده هر کدام از موارد گفته شده حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.



نحوه مصرف قرص آلفن ایکس ال 100

تداخل دارویی

مصرف همزمان قرص آلفن ایکس ال 100 با بعضی دارو ها از جمله داروهایی مانند مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین ممکن است مشکلاتی را برای بعضی اندام های بدن بوجود آورد به عنوان نمونه ممکن است سبب شود تا تاثیر این داروها بر روی کنترل فشار خون کم شده و خطر بروز نارسایی ها کلیوی را در پی داشته باشد. همچنین مصرف همزمان داروی آلفن ایکس ال 100 با داروهای ضد میکروبی باعث بروز تشنج می شود.

موارد مصرف

نکات قابل توصیه

افرادی که سالمند هستند و همچنین کودکان نباید از این دارو استفاده کنند. مصرف این دارو در کودکان زیر 13 سال ممکن است باعث فلج عضلانی شود.

بیمارانی که دچار هرگونه ناراحتی های قلبی, اختلال کلیوی و کبدی هستند باید قبل از مصرف داروی آلفن ایکس ال حتما با پزشک مشورت کنند تا عوارض و خطرات احتمالی آن به حداقل برسد.

در صورت مصرف قرص های آلفن ایکس ال در افرادی که ناراحتی دستگاه گوارش از جمله زخم معده یا مشکلات روده ایی دارند ممکن است باعث صدمه به معده آنها شود. بنابراین در مصرف این دارو باید جانب احتیاط را رعایت کنند.

همچنین افرادی که سابقه حمله آسم و حساسیتهای تنفسی دارند با احتیاط مصرف شود. در پایان لازم به ذکر است این نکته گفته شود که مصرف و فروش این دارو بدون نسخه و دستور پزشک ممنوع است.

عوارض جانبی

موارد منع مصرف

افرادی که سابقه حساسیت به دارو خصوصا آسپرین, داروهای ضد التهابی مثل ایندومتاسین, پیروکسیکام و ایبوپروفن دارند نباید تحت درمان با قرص آلفن ایکس ال 100 قرار گیرند. همچنین افرادی که سابقه حساسیتهای پوستی و غذایی دارند نیز باید قبل از مصرف این دارو نظر پزشکشان را جویا شوند. افرادی که مبتلا به کم خونی بوده و ناراحتی های دستگاه گوارشی خصوصا زخم معده دارند نیز نباید از این دارو مصرف کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان