سال جدید نزدیک است و همگی الان در حال خانه‌تکانی هستید. اما بعد از تمام شدن خانه‌تکانی باید سعی کنید که این خانه را همینطور تمیز و مرتب نگه دارید. با چند عمل ساده در طول روز و هفته می‌توان خانه را همیشه در وضعیتی مناسب نگه داشت و کارها را آسان‌تر کرد. برای تحقق این هدف، در سال جدید به خود قول بدهید که 9 کاری که در این مطلب نام برده شده‌اند را انجام دهید. مطمئن باشید که تفاوت را احساس خواهید کرد.

هر روز صبح تخت خواب را مرتب کنید

شما این نکته را از کودکی شنیده‌اید و این حرف یک دلیل مهم دارد: «یک تخت خواب مرتب به نامنظم‌ترین اتاق‌ها هم کمک می‌کند که مرتب‌تر به نظر برسند. اما یک تخت نامرتب باعث می‌شود که توجه انسان به سمت ریخت و پاش‌ها و گرد و خاک‌های روی لوازم دیگر هم جلب شود.»

خانه تمیز

قبل از بیرون بردن زباله‌ها، یخچال را باز کنید

این عمل ساده را به برنامه کاری هر روزتان اضافه کنید: قبل از بیرون بردن کیسه زباله، یک نگاه سریع به داخل یخچال و آشپزخانه بیندازید و غذاهای مانده و تاریخ گذشته را دور بریزید. در همین حین، لیستی از غذاهایی که در حال خراب شدن هستند تهیه کنید تا در چند روز آینده آنها را مصرف نمایید. با این کار هیچ وقت یخچال‌تان بو نمی‌گیرد و غذاهای هدر رفته هم کاهش می‌یابند.

خانه تمیز

اجازه دهید محصولات شوینده کار خود را در آشپزخانه انجام دهند

باور کنید، نظافت عمیق و کامل آشپزخانه نیازی به زحمت زیاد ندارد. ما معمولاً به محصولات شوینده زمان کافی برای اثرگذاری را نمی‌دهیم. مثلاً برای پاک کردن چربی‌ها کافیست، اسپری تمیزکننده را روی سطوح بپاشید، سپس حدود 10 دقیقه استراحت کنید و بعد برای تمیز کردن برگردید. دیگر نیازی به سابیدن سطوح نیست.

خانه تمیز

حمام را هفته‌ای یک بار تمیز کنید

شستن حمام و دستشویی معمولاً جزء کارهای هفتگی شما نیست، اما باید بدانید که نظافت مرتب آن، این کار را ساده‌ و سریع‌تر می‌کند. نظافت هفتگی حمام و سرویس بهداشتی باعث می‌شود کپک، قارچ، باکتری‌ها و لکه‌های کف روی هم انباشته نشوند.

خانه تمیز

اما سطوح حمام را هرشب قبل از خواب یک دور پاک کنید

با صرف 1 یا 2 دقیقه در شبانه روز حمام و دستشویی را همیشه در وضعیتی مناسب نگاه دارید و نظافت هفتگی را هم ساده‌تر کنید. فقط کافیست هرشب قبل از خواب با یک دستمال مرطوب سطوح را خیلی سریع پاک کنید.  

خانه تمیز

یک ورق سیلیکون نسوز داخل فر قرار دهید

یکی از راه‌های ساده کردن نظافت فر، قرار دادن یک پوشش سیلیکونی نسوز در پایین‌ترین طبقه است که روغن‌ها و خرده‌های غذا بر روی آن بریزند. این ورقه‌ها قابل مصرف مجدد هستند و می‌توانید چند وقت یک بار آن را بیرون آورده، بشویید و دوباره در فر قرار دهید.

خانه تمیز

مواد شوینده را با عطر دلخواه‌تان انتخاب کنید

آیا از بوی شوینده‌ای که برای تمیز کردن حمام استفاده می‌کنید، متنفرید؟ این موضوع کار نظافت را برای شما سخت‌تر می‌کند. اگر از بوی مواد شوینده خود راضی باشید، نظافت مرتب خانه برای شما آسان‌تر خواهد شد.

خانه تمیز

چند کیسه زباله داخل سطل آشغال قرار دهید

این کار را برای هر اتاقی که سطل زباله دارد انجام دهید. در این صورت وقتی که یک سطل پر شد فقط کافیست کیسه آن را بردارید و بیرون ببرید، و دیگر نیازی نیست همه آشپزخانه را دنبال یک کیسه جدید بگردید.

خانه تمیز

قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها را قبل از صرف شام در سینک بخیسانید

فقط 30 ثانیه کافیست که قبل از صرف شام روی اجاق گاز و کمد را بگردید و ظرف‌هایی را که در طول آشپزی کثیف کرده‌اید، در سینک بگذارید و روی آنها آب گرم و کمی کف بریزید. در این صورت بعد از صرف غذا که سنگین شده‌اید، کار شما آسان شده و ظرف‌ها راحت‌تر تمیز می‌شوند. 

خانه تمیز