فرادید؛ زمزمه ورود کراساوور نیسان کیکس به خط تولید سایپا با قیمتی کمتر از 140 میلیون تومان شنیده میشود اما آیا جانشین جوک میتواند در ایران موفق شود؟ به نظر میرسد سایپا این خودرو را با هدف رقابت با پژو 2008، سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر به ایران اورده و قرار است در تاسیسات صنعتی شرکت پارس خودرو آن را مونتاژ کند.
به گزارش فرادید، در واقع سایپا با اعلام برنامه تولید خود در سال 97، وعده عرضه خودرو جدید کیکس به ایران را داده است. گویا مسئله مونتاژ این کراساوور کامپکت ژاپنی هم در پارس خودرو حل شده و احتمالا تا اوایل تابستان شاهد عرضه این خودرو به بازار خواهیم بود.
کیکس که به سیاق سدان پژو 301 در هیچیک از بازارهای بزرگ جهان مثل آمریکا یا اروپا عرضه نشده، محصولی است با سطح تکنولوژی و البته قیمت پایینتر که با استفاده از پلتفورم قدیمی نیسان جوک و یک طرح جدید بدنه، تلاش دارد فروش نیسان را در این بخش از بازار بیشتر کند. کیکس که گویا قرار است در محدوده قیمتی 120 تا 140 میلیون تومان به فروش برسد، خودرویی بزرگتر از جوک و کوچکتر از قشقایی است که تنها در بازار کشورهای در حال توسعه عرضه میشود.
کیکس (KICKS) که برای اولین بار در گرماگرم بازیهای المپیک تابستانی ریو 2016 به بازار معرفی شد و فروش آن ابتدا در برزیل و سپس در مابقی بازارهای آمریکای لاتین معرفی شد. این خودرو که گویا در مجموعه آپشن های خود به دو نوع موتور 1600سیسی 108 و 118 اسبی جهت سفارش خریداران مجهز است، به دو نوع گیربکس دستی5 سرعته و سیویتی اتوماتیک مجهز است و مجموعا اتومبیلی راحت و بیدردسر اما ساده در زمینه سواری و هندلینگ است. در مقام نقد، بهتر بود نیسان سدانی از مجموعه تولیداتش را برای ورود به ایران به عنوان جایگزین تویوتا کورولا انتخاب میکرد تا به بهترین شکل ممکن خلا این بخش از بازار را پوشش میداد.
نمای جلوی کیکس آشنا است و به چراغهای مشهور و بومرنگی نیسان و نیز جلوپنجره وی-موشن مزین است. در بخش عقب این خودرو نیز المانهای قدیمی و رادیکال نیسان مورانو کاملا به چشم می آید. عناصری که پیشتر در خودروی کانسپت سوای (SWAY) نیز مشاهده شد. این خودرو بر مبنای پلتفرمجدید نیسان تکوین و توسعه یافته است، پلتفرمی که با مدل جوک همسان و مشترک است.
هرچند ممکن است که نیسان کیکس کراساوور کوچکی باشد، اما کابین آن با توجه وجود حجم فراوانی از فضا برای سر، پا و صندوق عقب، فضای بیشتری را در مقایسه باجوک به سرنشینان خود ارائه میکند. کیکس که در بخش عقب خود از صندلیهای تاشو 60/40، یک تور بارگیری و یک محفظه پلاستیکی یدکی بهره میبرد در کابین خود تنها موادی مثل پلاستیکهای سخت را به سرنشینان ارائه میکند. با این حال جو ناشی از کاربرد مواد خوشرنگ با جزییاتی چون پدهای داخل دربها و القاء حس پارچه گونه باعث می شود تا ظاهر ارزان کابین کمتر به چشم بیاید. طراحان در بخشی از داشبورد خودرو به نحوی جالب تلاش کردهاند تا بافت فرو رفته به شکلی زیبا ساخته شود و در تیپهای بالاتر با وجود تکههای چرمی لوکستر به نظر برسد. در کل این خودرو یک پیشرفت نسبی در مقایسه با مدل جوک است.