به گزارش ایسنا، فیلمنامه «تیفوس» نوشته ژان پل سارتر با ترجمه قاسم صنعوی در 233 صفحه با شمارگان 500 نسخه و قیمت 25500 تومان در بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.
درباره این فیلمنامه آمده است: در نیمه 1943 موسسه پاته پی برده بود که آزادی قریبالوقوع، اجازه خواهد داد طرحهایی بدون مانع و رادع در نظر گرفته شود. موسسه تصمیم گرفت نوشتن فیلمنامههایی را به نویسندگانی پیشنهاد کند. نظر سارتر را جویا شدند. او هم پذیرفت.
سارتر دیدگاههای خودش را ابراز و در نشریههای زیرزمینی هم چاپ کرد: به فکر واداشتن، در عین عامل تفریح بودن و تأثیرگذاشتن، امری بود که فقط سینما قادر به آن بود، و در مورد جمع کثیری هم میتوانست چنین باشد.
از جمله طرحهای اجمالی کم و بیش غنی فیلمنامههایی که طی ماههای بعد سارتر در اختیار کمیته بررسی موسسه گذاشت، «کار از کار گذشت» و «تیفوس» مورد توجه ژان دو لانوا قرار گرفتند. اثر اول، سرانجام از طرف مدیریت موسسه پاته «خیلی متافیزیک» تشخیص داده شد و کارگردان، به طور موقت، از تهیه آن چشم پوشید؛ تهیهکننده به «تیفوس» بیشتر توجه کرد.
سارتر یک طرح هفتادصفحهای - البته به شکل داستان - از آن نوشته بود. نینو فرانک، فیلمنامه نویس، به مثابه مشاور فنی در اختیار او گذاشته شد و سارتر در طول زمستان 44-1943 با او کار کرد. سارتر به راهنمایی ناقدان و پیشنهادهای فرد اهل تئاتر، سرگذشتش را به صورت سکانسهای گسترده با توضیحهای سمعی و بصری دقیقی که به نیروی تخیل سخن میگویند درآورد. و این همان فیلمنامهای است که به شکل حرفهای آن، و مطابق دستنوشته محفوظ در کتابخانه ملی، اینجا عرضه میکنیم.
سارتر میتوانست امیدوار باشد که اثرش را تقریبا به گونهای که طرحریزی کرده بود و پس از دکوپاژ فشردهتر، بر روی پرده سینما ببیند. ولی ملاحظههای مختلف به مداخله پرداختند.
ژان پل سارتر (1905-1980) فیلسوف و نویسنده فرانسوی است. از دیگر آثار او میتوان به «دستهای آلوده»، «خلوتکده»، «تهوع»، «مردههای بی کفن و دفن» و «زنان تروا» اشاره کرد.
همچنین کتاب، «اسطوره، رویا، راز» نوشته میرچا الیاده با ترجمه مهدیه چراغیان در 292 صفحه با شمارگان 650 نسخه و قیمت 33 هزار تومان در نشر یادشده راهی بازار شده است.
«باورهای معاصر، اساطیر دنیای مدرن»، «اسطوره وحشی اصیل یا اعتبار سرآغاز»، «واقعیتهای کهن: نوستالژی بهشت در روایات مردمان ابتدایی»، «تجربه حسی و تجربه عرفانی در میان انسانهای ابتدایی»، «نمادپردازی صعود و «رویاهای بیداری»»، «قدرت و تقدس در تاریخ ادیان»، «مادر زمین و پیوندهای مقدس کیهانی»، «اسرار نوزایی معنوی» و «رویارویی: مورد نمونه نمادپردازی دینی و اضطراب انسان مدرن» فصلهای این کتاب هستند.
در نوشته پشت جلد کتاب میخوانیم: «اسطوره» و «رویا» واجد تصاویر، نمادها و رویدادهای قابل تفسیرند. اما آیا اسطوره را میتوان همچون رویا تفسیر و رمزگشایی کرد، یا بالعکس؟ الیاده در این کتاب مرزهای عوالم خوابگزارانه (تعبیر خواب) و عوالم اسطورهای را مدنظر داشته و با تشریح آیینها و مناسک انسان سنتی، از نمادپردازی دینی به اضطراب انسان مدرن رسیده است.
میرچا الیاده (1986-1907) اسطورهشناس و دینپژوه رومانیایی، از دانشگاهها و مراکز متعدد علمی دکترای افتخاری دریافت کرد: کالج بوستون، کالج حقوق سیل فیلادلفیا، دانشگاه سوربن و... .
«تاریخ اندیشههای دینی (3 جلد)»، «تصاویر و نمادها»، «اسطوره و واقعیت» و «هنر اسرارآمیز» از دیگر آثار او هستند.