التهاب هموروئید (بواسیر) و درمان آن

درمان بواسیر سوزش مقعد یک التهاب پوستی است که در ناحیه راست روده یا مقعد مشاهده می‌شود و با احساس خارش همراه است

درمان بواسیر

سوزش مقعد یک التهاب پوستی است که در ناحیه راست روده یا مقعد مشاهده می‌شود و با احساس خارش همراه است.با دلگرم همراه باشید...

بواسیر و درمان ان

بواسیر و درمان ان

بواسیر و درمان ان

هر چند این خارش مقعد می‌تواند واکنشی به مواد شیمیایی موجود در مدفوع باشد، این مشکل اغلب نشان دهنده وجود التهاب در ناحیه مقعد است. در این حالت شدت سوزش مقعد و مقدار التهاب در نتیجه آسیب مستقیم در نتیجه خاراندن و وجود رطوبت یا نم در ناحیه مورد نظر افزایش پیدا می‌کند.

در مواردی که مشکل بسیار جدی باشد، سوزش مقعد می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی‌های غیر قابل تحمل شود که اغلب توسط افراد مبتلا به عنوان احساس سوزش و جراحت تشریح می‌شود.

هموروئید و بواسیر به شرایطی اطلاق می‌شود که در اثر عوامل مختلف به ویژه یبوست شدید و طولانی و حتی اسهال طولانی رگهای خونی مقعد متورم شده و در داخل و یا خارج مقعد به صورت یک زائده ایجاد می‌شود که گاهی با خونریزی و درد و سوزش شدید همراه است.

علاوه بر یبوست، با افزایش سن، حاملگی و فشار زایمان طبیعی، رژیم غذایی کم فیبر و ویژگیهای وراثتی و عدم ورزش و تحرک در ایجاد و تشدید هموروئید نقش دارند. علاوه بر اینکه داروها و پمادهای مختلف برای درمان و کاهش اثرات این بیماری شایع وجود دارد.

هموروئید یا بواسیر یک بیماری شایع است که خیلی ها با مشکلات آن درگیرند.

هموروئید و بواسیر به شرایطی اطلاق می‌شود که در اثر عوامل مختلف به ویژه یبوست شدید وطولانی و حتی اسهال طولانی رگهای خونی مقعد متورم شده و در داخل و یا خارج مقعد به صورت یک زائده ایجاد می‌شود که گاهی با خونریزی و درد و سوزش شدید همراه است.

علاوه بر یبوست، با افزایش سن، حاملگی و فشار زایمان طبیعی، رژیم غذایی کم فیبر و ویژگیهای وراثتی و عدم ورزش و تحرک در ایجاد و تشدید هموروئید نقش دارند. علاوه بر اینکه داروها و پمادهای مختلف برای درمان و کاهش اثرات این بیماری شایع وجود دارد درمان‌های خانگی و طبیعی همیشه بهترین گزینه هستند و به خصوص اینکه اگر شما در خانواده ای هستید که همگی مشکلات هموروئید دارند احتمال ابتلای شما نیز زیاد است و بهترین راه پیشگیری با درمان‌های خانگی است تا هرگز با این بیماری آزاردهنده مواجه نشوید.

بواسیر و درمان ان

در مورد خارش مقعد لازم است به نکات زیر توجه شود:

خارش مقعد مربوط به وجود احساس سوزش در اطراف ناحیه مقعد است.
مثال‌هایی از دلایل خارش و سوزش شامل بواسیر، شقاق مقعد، انگل روده، مصرف غذاها و داروهای خاص و سایر بیماری‌ها و شرایطی است که می‌تواند باعث ابتلا به این مشکل شود.
برخی از علائم دیگر خارش مقعد شامل احساس سوزش و درد به خاطر حساس شدن پوست مقعد به خاطر خارش دادن آن است.
تشخیص دلیل خارش این ناحیه نیازمند معاینه مقعد برای مشکلات معمول همچون بواسیر و شقاق مقعد، بیماری‌های پوستی همچون پسوریازیس، یا بیماری‌های جدی‌تری مثل سرطان، بیماری‌های عفونی همچون کرم روده یا عفونت قارچی و بی اختیاری مدفوع است.
درمان این مشکل بستگی به علت ایجاد آن دارد.


خارش مقعد شرایطی است که بسیاری از افراد با آن مواجه می‌شوند. در این حالت خارش در محل مقعد یا پوست اطراف آن است که گاهی اوقات این خارش شدید و غیر قابل تحمل بوده و فرد را در حالت اضطرار قرار می‌دهد که این شرایط می‌تواند برای فرد احساس ناراحتی یا شرمندگی به همراه داشته باشد.
مشکل خارش مقعد دلایل متعدد دارد که برای مثال در این زمینه می‌توان از مشکلات پوستی، شستشوی بیش از حد یا بواسیر نام برد.


اگر مشکل خارش در ناحیه مقعد به مدت طولانی ادامه داشت، با پزشک در این رابطه صحبت کنید. با درمان مناسب و مراقبت‌های لازم، اکثر افراد می‌توانند به طور کامل از مشکل خارش و سوزش مقعد رهایی پیدا کنند.
وجود احساس سوزش مقعد به دنبال حرکات روده یک تجربه غیر عادی نیست و همه افراد ممکن است با این شرایط در مقاطع زمانی خاص روبرو شوند. گاهی اوقات این مشکل با خوردن غذاهای تند یا در طول و پس از فعالیت سیستم گوارش برای هضم این غذا ایجاد می‌شود. در سایر مواقع احساس سوزش مقعد می‌تواند علامت ابتلا به پروکتیت باشد که مربوط به التهاب مقعد و راست روده می‌باشد. در این حالت بیماری‌های پوستی همچنین می‌تواند در اطراف مقعد گسترش یافته یا حتی به کانال آن وارد شود.

بواسیر و درمان ان

علائم و نشانه های هموروئید

بواسیر و درمان ان

  • خونریزی دردناک در طی اجابت مزاج (ممکن است قطرات خون را در مدفوع و یا دستمال توالت مشاهده کنید)
  • احساس خارش و سوزش در ناحیه مقعد
  • درد و ناراحتی
  • ورم و التهاب اطراف مقعد
  • وجود توده در نزدیکی مقعد که ممکن است دردناک باشد
  • نشت مدفوع
  • استحمام در وان آب گرم یکی از راهکارهای موثر در تسریع بهبودی هموروئید است
  • علائم هموروئید معمولا بسته به محل قرارگیری این بیماری متفاوت است. در هموروئید داخلی توده به سمت داخل روده متورم می شود. در این وضعیت بیمار معمولا نمی تواند این هموروئید را ببیند یا لمس کند. در بیشتر موارد، این نوع هموروئید باعث ایجاد ناراحتی در فرد نمی شود.

از طرف دیگر زور زدن هنگام دفع مدفوع می تواند منجر به خراش توده و خونریزی منجر شود. گاهی گاهی فشار به هموروئید می تواند توده را به سمت بیرون مقعد بیاورد. در این صورت به آن هموروئید بیرون زده می گویند که البته بسیار دردناک است.

هموروئید خارجی در زیر پوست اطراف مقعد قرار می گیرد. این توده نسبت به تحریک و خونریزی حساس تر است و معمولا فرد احساس خارش شدید داشته و این توده با اولین خارش دچار خونریزی می شود. گاهی اوقات خون در کیسه ای در این هموروئید تجمع پیدا می کند. این کیسه خون بسیار دردناک، متورم، ملتهب و البته مستعد پاره شدن و خونریزی است.

بواسیر و درمان ان

چرا به این بیماری مبتلا می شویم؟

عروق (رگ های خونی) اطراف مقعد در اثر فشار به آنها متورم و برآمده می شوند. این عروق ملتهب و برآمده (هموروئید) همچنین می توانند از افزایش فشار داخل رکتوم (راست روده) ناشی شوند.

تصویر کناری، بالشتک مخصوص بیماران مبتلا به هموروئید را نشان می دهد که می تواند موقع نشستن روی صندلی یا زمین زیر باسن خود قرار دهند تا فشار به ناحیه مقعد وارد نشود. این وسیله را می توان از داروخانه یا مراکز فروش لوازم پزشکی تهیه کرد.

بواسیر و درمان ان

تشخیص بواسیر

امکان تشخیص این مشکل با معاینه ناحیه اطراف مقعد توسط پزشک وجود دارد. در این حالت ظاهر این ناحیه با توجه به شدت و مدت زمان وجود مشکل در بین افراد مختلف، متفاوت می‌باشد. سوزش و خارش مقعد ممکن است با قرمزی پوست شروع شده و با خشکی و ضخیم شدن آن ادامه پیدا کند.

این مشکل همچنین می‌تواند باعث ایجاد ترک و باز شدن زخم‌های مختلف در ناحیه مورد نظر شود که می‌تواند در هنگام دستشویی رفتن با خون ریزی کمی همراه باشد. گاهی اوقات نمونه برداری (برداشتن یک مقدار کوچک از پوست برای بررسی‌های میکروسکوپی) برای تشخیص مشکل لازم و ضروری است.

بواسیر و درمان ان

چگونه بواسیر را در خانه درمان کنیم؟

آب تربچه

آب تربچه برای درمان خانگی هموروئید

یک چهارم فنجان آب تربچه را در روز دوبار بنوشید. صبح‌ها و شبها، به مرور میزان آن را به نصف لیوان برسانید.

لیمو تازه

درمان خانگی هموروئید با لیمو

نصف یک لیمو ترش را داخل یک لیوان شیر گرم بچکانید و اگر طعم آن اذیتتان می کند کمی عسل هم بریزید. روزی سه تا چهار بار این ترکیب را بخورید. لیمو دیواره رگ‌های خونی را تقویت می کند. اگر شیر نمی‌توانید بخورید نصف لیمو ترش را با دمنوش زنجبیل و نعنا و عسل ترکیب کنید و روزی یک بار آن را بنوشید همه این ترکیبات برای هموروئید عالی هستند.

علف تازه کدو قلیایی یا کدو تلخ

درمان خانگی هموروئید با کدو قلیایی

آب برگهای کدو قلیایی را بگیرید و سه قاشق چایخوری از آن را صبح‌ها ناشتا با یک لیوان شیر مخلوط کنید و با شکم خالی بنوشید یک ماه این کار را بکنید تا نشانه‌های بواسیر کاملا از بین برود.

آلوئه ورا

درمان خانگی هموروئید با آلوئه ورا

خاصیت ضد التهاب آلوئه ورا آن را یک داروی مفید برای بواسیر کرده‌است. از ژل داخل برگهای آلوئه ورا برای از بین بردن التهاب و سوزش مقعد استفاده کنید. برگ آلوئه ورا را در یخچال خنک نگه دارید و ژل آن را به مقعد بزنید.

انجیر خشک

درمان بواسیر با انجیر خشک

انجیرها را بشویید و شبها در آب بگذارید. صبح با شکم خالی آب انجیر خشک را بنوشید.

حبوبات

خوردن همه نوع حبوبات به علت فیبر زیاد آنها برای از بین بردن هموروئید بسیار مفید است حتما در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سرکه سیب

درمان خانگی بواسیر با سرکه سیب

یک قاشق چایخوری سرکه سیب طبیعی را در یک فنجان آب مخلوط کنید و روزی دوبار بنوشید. اگر تحمل سوزش اولیه سرکه سیب دارید با پنبه سرکه سیب طبیعی را به مقعد بمالید. در آغاز ممکن است سوزش داشته باشد اما خیلی زود خوب می شود.

سیاه دانه

درمان خانگی هموروئید با سیاه دانه

یک قاشق غذاخوری سیاه دانه را روی حرارت تفت دهید و با همین میزان سیاه دانه تفت داده نشده ترکیب کنید و پودر کنید. روزانه نصف قاشق چایخوری از آن ترکیب را با آب بخورید.

زیره

زیره در درمان بواسیر

یک چهارم قاشق چایخوری پودر زیره را با نوک انگشت نمک (خیلی کم) مخلوط کنید و با آب ولرم روزی یک بار بخورید.

روغن بادام

روغن بادام خشکی و پارگی ناشی از یبوست و بواسیر را بهبود می‌بخشد. برای چرب کردن مقعد کمی روغن بادام روی پنبه بزنید. می توانید این کار را هر چند بار در روز که احساس نیاز کردید انجام دهید.

روغن زیتون

روغن زیتون و درمان بواسیر

روغن زیتون هم به علت خواص آنتی اکسیدانی‌اش برای هموروئید بسیار مفید است. همچنین روغن زیتون کمک می کند رگهای خونی راحتتر حالت ارتجاعی داشته باشند و کمتر مانع از خونریزی هموروئید می شود روزانه مقعد را با پنبه و روغن زیتون چرب کنید.

آب گرم

روزی دو بار ناحیه مقعد و باسن را در آب گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه قرار دهید. این کار باعث کاهش درد و التهاب هموروئید می‌شود.

کیسه یخ

برای از بین بردن التهاب و ورم ناحیه مقعد از کیسه یخ استفاده کنید. این کار درد را هم زود آرام می‌کند این کار را روزی 2 تا 3 با ر انجام دهید تا درد را آرام کنید. به ویژه که یخ باعث جمع شدن رگها می‌شود و کمتر رگهای خونی از مقعد بیرون می آیند.

چای کیسه‌ای

چای کیسه‌ای یک درمان سریع ودر دسترس است کافی است چای کیسه‌ای را به مدت 3 دقیقه در آب گرم بگذارید. بهتر است خودتان چای کیسه‌ای درست کنید تا از کیفیت و خواص چایی واقعی برخوردار باشد همین کار را با چای سبز هم می‌توانید انجام دهید. بعد از اینکه چای کیسه‌ای کاملا خیس خورد. آب اضافی آن را بگیرید . از آنجا که چایی ایجاد لکه روی لباس می‌کند آن را روی نوار بهداشتی بگذارید و استفاده کنید مطمئن شوید که چای کیسه‌ای را مقعد تماس دارد. به مدت 30 دقیقه بگذارید بماند این کار را چند بار در روز انجام دهید و هر بار از چای کیسه‌ای تازه استفاده کنید.

ورزش

ورزش و تحرک روزانه تاثیر زیادی در بهبود یبوست که عامل اصلی هموروئید است می‌شود حتما روزی 20 دقیقه حرکات ورزشی انجام دهید تا مشکلات گوارشی خود به خود بهبود یابد.

در کنار درمانهای خانگی، کرم‌های آنتی هموروئید را از داروخانه تهیه کنید و به محض مشاهده علائم بواسیر و هموروئید از آنها استفاده کنید. نگذارید این بیماری طولانی شود چون در این صورت مجبور به عمل‌های جراحی سخت و حتی بیماریهایی مثل سرطان مقعد و روده می‌گردد.

درمان‌های خانگی و طبیعی همیشه بهترین گزینه هستند و به خصوص اینکه اگر شما در خانواده ای هستید که همگی مشکلات هموروئید دارند احتمال ابتلای شما نیز زیاد است و بهترین راه پیشگیری با درمان‌های خانگی است تا هرگز با این بیماری آزاردهنده مواجه نشوید.

بواسیر و درمان ان

چگونه از مبتلا به بواسیر پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از خارش و سوزش مقعد می‌توان به نکات زیر توجه کرد:

  • به طور منظم حمام کنید: ناحیه مقعد خود را با صابون و آب شسته و به طور کامل خشک کنید.
  • تمیز کردن صحیح: پس از اجابت مزاج، به طور دقیق محل را بشورید و سپس با دستمال خشک کنید. می توانید قبل از خشک کردن با از دستمال مرطوب نیز اسستفاده کنید و سپس با دستمال خشک کنید. امروزه انواع مختلف این دستمال‌ها در بازار از داروخانه‌ها قابل تهیه است. به این منظور شما همچنین می‌توانید دستمال دستشویی را مرطوب کرده و به آرامی با صابون آغشته کنید، سپس به آرامی محل را با دستمال مورد نظر شسته و آن را با دستمال دیگری خشک کنید.
  • از پوشیدن لباس‌های زیر تنگ خودداری کنید: سعی کنید لباس‌های زیر گشاد و دارای امکان تنفس پوست ساخته شده از نخ به جای مواد مصنوعی استفاده کنید. این لباس‌های زیر می‌تواند ناحیه مقعد را تهویه کرده و به نسبت خشک نگه دارد.

مشکل خارش و سوزش مقعد به رراحتی درمان می شود. درمان تجویز شده از سوی پزشک بستگی به علت خارش مقعد دارد. توجه کنید به منظور پیشگیری از حاد شدن مشکل بهتر است اگر علائم ذکر شده در مقاله را داشتید به پزشک مراجعه کنید.

بواسیر و درمان ان

پزشکان مربوط به درمان بواسیر

دکتر مهرداد رضایی

متخصص جراحی عمومی

09351325314

بواسیر و درمان ان

دکتر زهرا سعادتی

آدرس : تهران، پاسداران، نبش گلستان 9، پلاک457 ،ساختمان پرنس، واحد10

شماره تماس: 22761600

بواسیر و درمان ان

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان