چگونه در سال ۹۶ به قول‌های خود متعهد باشیم

سال ۹۵ به روزهای پایینی خودش می‌رسد و خیلی‌ها قصد دارند تا تمام نیروی اراده‌ی خود را صرف این کنند تا برای سال جدید، اهداف و عادات جدیدی را در نظر بگیرند. اما چه بلایی بر سر قول‌هایی که سال پیش به خود دادیم، آمد؟ بعضی از این قول‌ها چند هفته یا چند ساعت بیشتر عمر نکردند! در ادامه با بنیتا همراه باشید.

سال 95 به روزهای پایینی خودش می‌رسد و خیلی‌ها قصد دارند تا تمام نیروی اراده‌ی خود را صرف این کنند تا برای سال جدید، اهداف و عادات جدیدی را در نظر بگیرند. اما چه بلایی بر سر قول‌هایی که سال پیش به خود دادیم، آمد؟ بعضی از این قول‌ها چند هفته یا چند ساعت بیشتر عمر نکردند! در ادامه با بنیتا همراه باشید.

پروفسور پیتر هرمن از دانشگاه روانشناسی تورنتو می‌گوید: دلیل اصلی شکست قول‌هایی که به خود می‌دهید این است که آن‌ها بیش از حد بزرگ هستند. بهترین روش این است که اهدافی واقع‌بینانه را برای خود در نظر بگیرید. 

با این تفاسیر برای سال جدید چه کار می‌توانیم بکنیم؟ روش‌هایی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند در مسیر موفقیت قرار بگیرید.

سال 96

1- اهداف و وعده‌های سال جدید را آسان بگیرید

اغلب مردم برای خودشان اهدافی در نظر می‌گیرند که زندگی آن‌ها را به کل تغییر می‌دهد و این یک فرمول، برای ناامید شدن و احساس گناه است. موقع تحویل سال شاید با خود فکر کنید که قدرت سوپرمن را دارید و این تغییرات برای زندگی شما ضروری هستند اما تغییر در رفتار شما یک شبه رخ نداده که حالا هم یک شبه آن را تغییر بدهید. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که 1 یا 2 هدف را به عنوان اولویت برای خود در نظر بگیرید.

2- با دقت انتخاب کنید

سوال مهم این است که حالا چه هدفی را انتخاب کنیم؟ شاید بخواهید روی اهدافی تمرکز کنید که بیشترین اثر را روی خوشبختی، سلامتی و کامرانی شما خواهند گذاشت. به عنوان مثال ترک سیگار به طور حتم اثر مثبتی روی سلامتی شما خواهد گذاشت. علاوه بر این کمک خواهد کرد حس غرور و خوشحالی نیز داشته باشید.

اهداف جدید

3- واقع‌بین باشید

اهداف خیلی بالایی را انتخاب نکنید و واقع‌بین باشید. از تجربه‌های قبلی خود درس بگیرید. از خود بپرسید آن موقع چه چیزی باعث شد همه چیز به هم بریزد؟ شاید خواسته‌اید مقدار زیادی وزن از دست بدهید یا مقدار بالایی پول به‌دست بیاورید. به یاد داشته باشید همیشه فرصت‌های بیشتری هست که می‌توانید به‌دست بیاورید پس در مرحله‌ی اول اهداف واقع‌بینانه‌ای را برای خود مشخص کنید. اهداف شما باید شفاف و کوتاه مدت باشند تا منجر به رسیدن به اهداف بزرگ شوند.

4- اهداف خود را کوچک کنید

اهداف بزرگ خود را به بخش‌های کوچک قابل مدیریت تبدیل کنید. این مهم‌ترین بخش رسیدن به موفقیت است. هر چقدر در این قسمت بیشتر فکر کنید، در آینده نتایج بهتری را کسب خواهید کرد. اهداف مثل کاهش 300 گرم وزن در هر هفته یا به‌دست آوردن 50000 تومان بیشتر در هر ماه. این‌ها اهداف کوچک و قابل دسترس هستند. تصمیم بگیرید که دقیقاً چطور می‌خواهید به این اهداف برسید.

ساعت

5- یک چارچوب زمانی برای خود در نظر بگیرید

چارچوب زمانی، یک وسیله‌ی بسیار خوب برای پیدا کردن انگیزه است. زمان وسیله‌ای برای سنجش موفقیت است. مسیری است که راه شما به موفقیت بزرگ را نشان می‌دهد. 

6- یادداشت‌برداری کنید

یادداشت کردن بازه‌ی زمانی برای دسترسی به اهدافتان، می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما کند. اما یک قدم جلوتر بروید و با جزئیات کامل، اهداف کوچک و بزرگ خود را تشریح کنید. برای این منظور می‌توانید از نرم افزار One Note استفاده کنید و یک دفترچه‌ی همراه با عکس برای خود درست کنید. اگر با رسیدن به اهدافتان، خانواده‌ی شما هم از آن‌ها بهره‌مند می‌شوند بهتر است عکس‌های آن‌ها را نیز در این دفترچه قرار بدهید.

پاداش

7- به خودتان پاداش بدهید

در دفترچه مشخص کنید که بعد از رسیدن به اهدافتان چه پاداشی را برای خود در نظر گرفته‌اید. اما هوشیار باشید که در دام این تکنیک نیافتید! چرا که ممکن است اهداف خود را فدای این پاداش‌ها بکنید. به عنوان مثال به خود می‌گویید من چند هفته رژیم داشته‌ام حالا وقتش است که دلی از عزا در بیاورم و این موضوع از کنترل شما خارج می‌شود. یک لغزش می‌تواند پایان راه شما برای رسیدن به اهدافتان باشد.

8- از حمایت دیگران بهره‌مند شوید

زمان‌هایی که از مسیر موفقیت خارج شده‌اید، حضور افرادی که از شما حمایت کنند بسیار ارزشمند است. دوستان خود را با دقت انتخاب کنید چرا که تاثیر زیادی روی شما خواهند گذاشت. شما قصد دارید خود واقعی‌تان را به آن‌ها نشان بدهید پس مهم است که این افراد قابل اعتماد و دلسوز باشند. به آن‌ها توضیح بدهید وقتی اوضاع خراب است چطور به شما کمک کنند و اگر اوضاع واقعاً خراب باشد آن‌ها می‌دانند چطور از شما مراقبت کنند.

تسلیم شدن

9- تسلیم نشوید

لغزش در مسیری که پیش گرفته‌اید تقریباً غیرقابل اجتناب است و نباید اجازه بدهید این مسئله تبدیل به بهانه‌ای شود که تسلیم شوید. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد باید دوباره به خود اعتماد کنید. به قدرت درونی خود اعتماد کنید و روی پرورش آن کار کنید. به دستاوردهای گذشته‌ی خود افتخار کنید و انتقاد از خود را کنار بگذارید. به سرعت خود را ببخشید و بگویید: «من همین الان دوباره شروع می‌کنم!»

10- مسئولیت‌پذیر باشید

دستاوردهای شما در کنترل خودتان است. دیگران می‌توانند به شما کمک کنند اما این رفتارهای شماست که باید تغییر کنند. اینکه بدانید روی زندگی خود کنترل دارید منبع قدرت بسیار زیادی خواهد بود. افرادی که همه چیز به جز خودشان را سرزنش می‌کنند منابع لازم برای تغییر را در اختیار ندارند. 

با خواندن این مطلب و استفاده از این توصیه‌ ها در موقعیت بهتری خواهید بود. خوشبختی شما ارزش وقتی را که می‌گذارید خواهد داشت بنابراین سال جدید را با قدرت آغاز کنید.

منبع: psychcentral و dailymail


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر