ماهان شبکه ایرانیان

راهکار برای کاهش وزن درست (۲)

اگر می‌خواهید تلاش‌هایتان برای کاهش وزن به نتیجه برسد، مجبورید صبحانه بخورید! اینکه صبحانه نخورید بدترین کاری است که در حق خودتان می‌کنید. این کار باعث می‌شود که در وعده ناهار حسابی پرخوری کنید.

راهکار برای کاهش وزن درست (2)

8- از ورزش کردن لذت ببرید

اگر از ورزش کردن نفرت دارید و مجبورید برای لاغر شدن ورزش کنید، راهی پیدا کنید تا از ورزش لذت ببرید. گروهی ورزش کردن هم لذت‌بخش است و هم به شما انگیزه می‌دهد. اگر می‌بینید که به این ورزش خاص علاقه ندارید، نوع ورزشی که انجام می‌دهید را عوض کنید و به سراغ انواعی بروید که دوست دارید. مهم این است که از ورزشی که انجام می‌دهید، خوشتان بیاید؛ در غیر این صورت خیلی زود از آن دلزده خواهید شد و برمی‌گردید سرخانه اولتان؛ یعنی، پرخوری و بی‌تحرکی.

9- ورزش‌های کششی انجام دهید

این کار وقت کمی می‌گیرد و فواید بسیاری دارد. بسیاری از مردم دردهایی در کمر یا دست و پا دارند که با انجام ورزش‌های کششی از بین می‌رود. پس از هر بار ورزش، 5 دقیقه ورزش کششی انجام دهید و پیش از شروع ورزش هم این کار را انجام دهید.

10- خیال نکنید که لازم است 7 روز هفته ورزش کنید!

برخی افراد فکر می‌کنند که چون ورزش نمی‌کنند چاق می‌شوند؛ ولی، ورزش نکردن تنها عامل چاقی نیست، بلکه عادات غذایی نادرست هم تأثیر مهمی در چاقی دارد. ولی ورزش می‌تواند به سوزاندن چربی‌ها کمک کند و فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

چند نفر را می‌شناسید که 3 تا 5 بار در هفته ورزش می‌کنند؛ ولی نمی‌توانند وزن کم کنند؟ پس مقصر اصلی عادات غذایی نادرست است. اگر شما هم این مشکل را دارید، دقت کنید و ببینید چه وقت غذا می‌خورید، چه می‌‌خورید، چقدر می‌خورید، کجا غذا می‌خورید و هر چند وقت یکبار غذا می‌خورید.

11- هرگز صبحانه را از برنامه غذایی‌ خود حذف نکنید

اگر می‌خواهید تلاش‌هایتان برای کاهش وزن به نتیجه برسد، مجبورید صبحانه بخورید! اینکه صبحانه نخورید بدترین کاری است که در حق خودتان می‌کنید. این کار باعث می‌شود که در وعده ناهار حسابی پرخوری کنید و غذاهای پرچرب و دارای قند فراوان بخورید که نه تنها برای سلامتی مضر هستند، بلکه روند کاهش وزن را کند کرده یا حتی باعث اضافه وزن هم می‌شوند.

12- چربی سالم بخورید

چربی‌های سالم برای بدن ضروری‌اند، چرا که چربی‌های خوب، کارکرد هورمون‌ها را در بدن کنترل می‌کنند، قدرت سیستم ایمنی را بالا می‌برند و از موها، ناخن‌ها و پوست محافظت می‌کنند.

روغن‌های سالم، روغن‌های اشباع نشده هستند؛ مانند: روغن زیتون، روغن کانولا، روغن آفتابگردان و روغن آووکادو. چربی‌های بد چربی‌‌های اشباع و هیدروژنه هستند. بیشتر روغن‌های فرآوری شده از این چربی بد در خود دارند.

13- آب فراوان بنوشید

به احتمال بسیار این مطلب را بارها و بارها شنیده‌اید؛ ولی، به قدری مهم است که تکرار آن ضرورت دارد. شما باید بین 8 تا 12 لیوان آب بنوشید و اگر ورزشکار هستید یا کار فیزیکی انجام می‌دهید که به صرف انرژی فراوان نیاز دارد، باید بیش از این مقدار آب بنوشید. جریان خون و هضم درست غذا به مقدار آبی که می‌نوشید، بستگی دارد. بدن شما هنگام ورزش آب از دست می‌دهد و نوشیدن آب در این موقعیت بسیار مهم است.

هیچ نوشیدنی دیگری؛ مانند چای، قهوه، آبمیوه یا نوشابه‌های گازدار جای آب را نمی‌گیرند و چه بسا مصرف بیش از حد آبمیوه و نوشابه‌های گازدار چاقی و نوشیدن بیش از اندازه قهوه اعتیاد به آن را سبب می‌شود.

14- قند خونتان را متعادل نگه دارید

اگر می‌خواهید چربی بسوزانید و بدنتان دوباره به وضعیت پیش از ورزش نیفتد، قند خون خود را متعادل نگه دارید. برای این کار باید هر 2 یا 3 ساعت یک بار میان‌وعده‌های سبک بخورید. اگر وعده‌های غذایی‌ را حذف کنید یا روزه بگیرید، وزنتان در مدتی کوتاه پایین خواهد آمد؛ ولی دوام نخواهد داشت. آنچه که از دست می‌دهید، آب بدن و توده عضلانی شما است.

وقتی برای مدتی طولانی چیزی نخورید، بدن متابولیسم را پایین می‌آورد و همه چربی‌ها ذخیره شده و سوزانده نمی‌شوند. بنابراین، به جای اینکه 3 وعده غذا بخورید یا یک وعده از این 3 وعده را حذف کنید، در 5 یا 6 وعده غذا بخورید و هر بار مقدار کمتری غذا، روانه معده کنید تا احساس گرسنگی نکنید و متابولیسم بدنتان پایین نیاید و بتواند چربی‌ها را بسوزاند.

15- کاری کنید که بدنتان عضله بسازد

عضلات کالری لازم دارند و اگر می‌خواهید متابولیسم بدنتان افزایش یابد، باید حجم عضلات‌ را افزایش دهید. بهترین راه این است که با وزنه‌ها کار کنید. این به معنای رفتن به سالن ورزشی نیست. می‌توانید لوازم بدنسازی را تهیه کرده و در خانه تمرین کنید. شما می‌توانید 2 یا 3 بار در هفته هر بار به مدت 15 تا 20 دقیقه با وزنه‌ها کار کنید. اگر اصول درست این کار را نمی‌دانید، از یک مربی بدنسازی کمک بگیرید تا با حرکات اشتباه به بدنتان آسیب نرسانید.

16- از کارشناس بپرسید

وقتی از قوانین و اصول کلی کاری آگاه نیستید، مشورت با کارشناس ضروری است، به ویژه اگر آن کار ورزش کردن باشد که با سلامتی روح و جسم شما سر و کار دارد. باید از ورزش کردن و رعایت رژیم غذایی نتیجه بگیرید؛ پس باید مهارت‌های انجام درست این کارها را فرا گیرید. مراجعه به پزشک، متخصص تغذیه یا مربی بدنسازی بیهوده پول خرج کردن نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری مفید و طولانی مدت برای زندگی شماست.

برای خواندن بخش اول -راهکار برای کاهش وزن درست- اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان