راهکار برای کاهش وزن درست (۱)

اهداف شما برای کاهش وزن باید ملموس، قابل انجام و قابل سنجش بوده و برای کوتاه مدت یا بلندمدت وضع شده باشد. بسیاری از مردم زمانی که شروع به انجام یک برنامه ورزشی می‌کنند، از خودشان انتظار بیجا و نامعقول دارند.

راهکار برای کاهش وزن درست (1)

آذین صحابی 

 

 

آیا دوست دارید کیفیت زندگی خود را بهتر کنید؟ آیا دوست دارید بهتر و زیباتر به نظر بیایید؟ آیا می‌خواهید همیشه در زندگی احساس خوبی داشته باشید؟ نظرتان درباره مصون ماندن همیشگی در برابر بیماری‌ها چیست؟ و آیا دوست دارید عمر طولانی داشته باشید؟

به طور حتم، پاسخ شما به همه این پرسش‌ها مثبت است. در اینجا می‌خواهیم 16 راه را به شما معرفی کنیم تا کیفیت زندگی‌تان بهتر شود و احساس مثبت‌تری نسبت به زندگی پیدا کنید؛ همچنین بدنی سالم‌تر، روانی آسوده و دور از فشارهای عصبی داشته باشید.

رویکردهای کنترل وزن و حفظ سلامتی

1- آهسته شروع کنید

در ابتدای شروع یک رژیم کاهش وزن از خودتان انتظار بیجا نداشته باشید. مشکل بسیاری از افراد این است که در ابتدای رژیم کاهش وزن آنقدر به خودشان فشار می‌آورند که پس از چند هفته به کلی انگیزه خود را از دست می‌دهند، ورزش را کنار می‌گذارند و دوباره به خوردن ناسالم روی می‌آورند. اینکه بخواهید برای به دست آوردن چیزی در مدت بسیار کوتاهی بکوشید، از اینکه اصلا کاری نکنید هم بدتر است! چون در این صورت فکر می‌کنید که این روش مناسب شما نیست و زود آن را کنار می‌گذارید.

آهسته شروع کنید؛ برای مثال، یک یا دوبار در هفته ورزش کنید. وقتی این قسمت از برنامه را با موفقیت پشت سر گذاشتید، مقدار ورزش کردنتان را بیشتر کنید. افزون بر این بیشتر مردم به بیش از 3 یا 4 بار در هفته ورزش نیاز ندارند. البته، این به معنای این نیست که شما نمی‌توانید بیش از این مقدار ورزش کنید، بلکه بیش از این اندازه ضرورت ندارد.

2- همیشه برنامه‌ خود را جزء به جزء یادداشت کنید

برای اینکه به اهداف کاهش وزن و سلامتی برسید، باید نقشه و مسیر راه به خوبی مشخص باشد. اگر هم می‌بینید که خودتان به تنهایی نمی‌توانید این برنامه و اجزای آن را تدوین کنید، از پزشک کمک بگیرید تا یک برنامه غذایی مناسب برای شما درست کند. از مربی ورزش نیز بخواهید که برنامه‌ای مناسب برای ورزش شما تدوین کند. با داشتن یک نقشه و طرح دقیق و حساب شده و علمی شانس موفقیت شما بسیار بیشتر می‌شود.

3- اهداف دست‌یافتنی برای خودتان وضع کنید

اهداف شما باید ملموس، قابل انجام و قابل سنجش بوده و برای کوتاه مدت یا بلندمدت وضع شده باشد. بسیاری از مردم زمانی که شروع به انجام یک برنامه ورزشی می‌کنند، از خودشان انتظار بیجا و نامعقول دارند. برای مثال، می‌خواهند در همان هفته اول چهار کیلوگرم وزن کم کنند که اگر از روش‌های علمی و درست پیروی کنند، امکان‌پذیر نبوده و درست و سالم هم نیست.

بهترین راه برای اینکه بفهمید کدام روش معقول است و کدام نامعقول، این است که از یک کارشناس تغذیه و مربی ورزشی کمک بخواهید و به آنها رجوع کنید.

4- کارهایتان را یادداشت کنید

این یکی از مهم‌ترین و بهترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. اگر حساب و کتاب کارها و فعالیت‌هایتان را نداشته باشید، چگونه می‌توانید آنها را دنبال کنید و میزان پیشرفتتان را بسنجید؟ همچنین، غذاهایی که هر روز می‌خورید را هم روی کاغذ بیاورید تا حساب آنچه می‌خورید را داشته باشید. این کار در جلوگیری از بروز چاقی بسیار موثر است.

5- برنامه‌ریزی کنید

اگر با کس دیگری ورزش نمی‌کنید، با خودتان قرار بگذارید که هر روز سر ساعتی معین و در جایی مشخص حاضر باشید و ورزش کنید. جوری به این زمان نگاه کنید که انگار وقت یک قرارداد مهم است. اجازه ندهید هیچ چیز این قرار مشخص را برهم زند؛ چرا که اگر سلامت نباشید، نمی‌توانید سر کارتان حاضر شوید و کاری مفید انجام دهید.

بسیاری از مادران می‌گویند آنقدر گرفتار همسر و فرزندانشان هستند که وقت ورزش کردن ندارند؛ ولی، مهم این است که هر قدر هم که گرفتار باشید زمانی را برای ورزش کردن اختصاص دهید و از همه مهمتر اینکه الگوی بسیار خوبی برای فرزندانتان خواهید بود و آنها نیز به ورزش تشویق می‌شوند و چه بسا بتوانید به صورت خانوادگی ورزش کنید.

6- فواید ورزش کردن را به یاد داشته باشید

سلامتی جسمی بر همه ابعاد زندگی شما تأثیر می‌گذارد. شما بهتر می‌خوابید، بهتر غذا می‌خورید، بهتر با فشارهای عصبی کنار می‌آیید، در کارتان موفق‌تر خواهید شد و در کل از زندگی‌ بیشتر لذت می‌برید!

7- درست و ایمن ورزش کنید

بسیاری از افراد وقت گران‌بهای‌ خود را برای ورزش صرف می‌کنند؛ ولی، شیوه ورزش درست را نمی‌دانند و چه بسا خود را به خطر بیندازند. به خودتان آموزش دهید که چگونه ورزش کنید. تنها چاره کار این است که به باشگاه ورزش بروید یا با یک مربی ورزش مشورت کنید تا شیوه درست ورزش کردن را به شما آموزش دهد.

ممکن است این یادگیری چند روز طول بکشد یا شاید هم چندین ماه؛ ولی، مهم یاد گرفتن اصول ورزش کردن درست است. انتخاب با خودتان است که به مربی اعتماد کرده یا با روش خودتان ورزش کنید؛ ولی، مطالعات نشان داده کسانی که با الگوی درست ورزش می‌کنند، سریع‌تر و بهتر به نتایج دلخواهشان می‌رسند و این همان چیزی است که شما می‌خواهید.

برای خواندن بخش دوم -راهکار برای کاهش وزن درست- اینجا کلیک کنید. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر