تعداد زیادی از رژیم‌های غذایی در طول زمان معرفی‌ شدند که عمر برخی‌ کوتاه و سایرین بلندتر است. اما تعداد کمی‌ از این رژیم‌های غذایی که مبنای درست و علمی‌ داشتند توانستند برای سالهای بیشتریمحبوب باقی بماند. از این رژیم‌های غذایی می‌توان به رژیم کتوژنیک یا همان رژیم غذایی کتو اشاره کرد. این رژیم غذایی برای درمان چاقی توصیه می‌شود اما نخستین بار برای  بیماران دچار اپیلپسی به کار برده شده است.

رژیم غذایی کتوژنیک چیست؟

رژیم غذایی کتوژنیک حاوی کربوهیدرات بسیار کم است و تمرکز آن روی افزایش میزان چربی‌ رژیمی‌ است و به خاطره اثری که  روی کاهش وزن دارد توصیه می‌شود. رژیم کتوژنیک می‌تواند عملکرد ذهنی‌ را بهبود دهد، به تعادل هورمونی کمک کند و از سوی دیگر خطر ابتلا به بیماریهای مزمن را کاهش دهد. دنبال کردن این رژیم غذایی سبب می‌شود تا کلسترول بد در خون و همینطور تری‌گلسیرید خون نیز کاهش پیدا کند.

دنبال کردن رژیم غذایی کتوژنیک سبب می‌شود که بدن وارد فاز کتوز شود که در این فاز می‌تواند از گلوکز که سریعترین منبع انرژی برای بدن است استفاده نماید، پس از آن بدن باید به سراغ ذخیره انرژی دیگر برود چرا که سطح گلوکوز بدن بسیار محدود است و در نتیجه آن بدن چربی‌ سوزی را افزایش می‌دهد. به این مرحله کتوز گفته می‌شود چرا که ماده ناشی‌ از تجزیه یا سوخته شدن بافت چربی‌ در بدن است. در این رژیم غذایی ایده اصلی‌ آن است که بخش مهم از انرژی رژیم غذایی از چربی‌ تامین شود که بدن در فاز کتوز باقی بماند.

اگر می‌خواهید که رژیم کتو داشته باشید بهتر است که به نکات زیر توجه کنید

منبع چربی‌ خود را از غذاهای کامل و فرآوری نشده تامین کنید. جهت جلوگیری از خطرات دنبال کردن رژیم غذایی ناسالم باید توجه ویژه به منبع چربی‌ غذایی داشته باشید و بیشترین میزان چربی‌ می‌تواند از روغن زیتون و همینطور روغن نارگیل تامین شود همینطور ماهی چرب و مغزها، منابع بسیار خوبی‌ از چربی‌ است. از خوردن غذاهایی مانند گوشت فرآوری شده، پنیر غیرطبیعی، ماهی‌های پرورشی و همینطور روغن‌های مایع صنعتی باید پرهیز شوند.

به مصرف کافی‌ سبزیجات توجه داشته باشید

در رژیم غذایی خود می‌بایست میزان کافی‌ از سبزیجات غیر نشاسته‌ای مصرف کنید. سبزیجات تازه و سبز رمز موفقیت شما در تامین کردن ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن شما هستند. علاوه بر آن سبزیجات حاوی میزان فراوان آنتی‌اکسیدان هستند که برای کاهش خطر بیماری‌های مزمن و رادیکالهای آزاد اهمیت فراوان دارند. سعی‌ کنید که در هر وعده غذایی حداقل یک تا دو وعده سبزیجات به بشقاب غذایی خود اضافه نمایید. از خوردن سبزیجات نشاسته‌ای مثل سیب‌زمینی پرهیز کنید.

پروتئین مهم است ولی‌ زیاد مصرف نکنید

برای موفقیت در رژیم کتو مهم است که میزان کافی‌ پروتئین مصرف کنید اما درست نگاه داشتن میزان پروتئین به چربی‌ مهم است. بهترین منابع پروتئین برای بدن می‌تواند از غذاهای دریایی‌ باشد و همینطور منابع گیاهی مثل غلات و حبوبات متنوع. از بین منابع حیوانی گوشت مرغ و بوقلمون را در الویت قرار دهید و در کل می‌توانید گوشت قرمز را حذف کنید و یا مصرف آن را کاهش دهید.