با پنج سریال برتر علمی تخیلی نماوا آشنا شوید

بهترین داستان‌های علمی تخیلی و سریال‌های فانتزی نه تنها تخیلات ما را تحریک می‌کند، بلکه بازتابی از زندگی واقعی ما در دنیای امروز نیز هستند. همراه با داستان‌هایی که ما درباره نژادهای بیگانه٬ هیولاها، تکنولوژی‌های آینده٬ سفر در زمان و… می‌گویم، به مشکلات جامعه امروزی درزمینهٔ سیاست، اخلاق، فرهنگ و مذهب نیز می‌پردازیم. در هر صورت آن‌ها تفسیری از جامعه خودمان ارائه می‌دهند.
در این مقاله به معرفی پنج‌تا از بهترین سریال‌های علمی تخیلی روز دنیا می‌پردازیم که در نماوا در اختیار شما قرار گرفته.
«اتفاقات عجیب» Stranger Things:داستان سریال در سال 1983 در شهری خیالی به نام هاوکینز در ایندیانای آمریکا رخ می‌دهد. پسر نوجوانی به نام ویل بایرز شبی در مسیر برگشت از خانه دوستش و پس از جدا شدن از دیگر دوستانش با موجود ترسناکی روبرو می‌شود. ویل تلاش می‌کند که فرار کرده پنهان شود اما درنهایت به دام می‌افتد. دوستان ویل، مایک، داستین و لوکاس سعی در یافتن او می‌کنند و شروع به تحقیق بر روی شواهد ناپدیدی او می‌کنند. هنگامی که در جنگل دنبال او می‌گردند به دختری با سر تراشیده و قدرت‌های ذهنیِ فرا طبیعی برخورد می‌کنند که خود را الوِن (یازده) معرفی می‌کند. به زودی آن‌ها متوجه می‌شوند که الوِن با ویل برخورد داشته و به احتمال از جای او خبر دارد.
جویس مادر ویل با اتفاقات فرا طبیعی که بر روی سیستم برق خانه تأثیر می‌گذارد روبرو می‌شود و به این باور می‌رسد که ویل سعی دارد از این طریق با او ارتباط برقرار کند. او به همچنین با موجودی که ویل را گرفته است برخورد می‌کند. در همین حال جیم هاپر رئیس پلیس شهر که در حال تحقیقات برای یافتن ویل است به آزمایشگاه ملی که نزدیک شهر است مشکوک می‌شود و شروع به تحقیق بر روی تاریخچه مشکوک این آزمایشگاه می‌کند…
سریال اورجینال نتفلیکسیِ Stranger Things «چیزهای عجیب» یا «اتفاقات عجیب» سریالی آمریکای در ژانر ساینس فیکشن/ ترسناک / فرا طبیعی است که فصل اول آن (شامل هشت اپیزود) در جولای 2016 و فصل دوم آن (9 اپیزود) در اکتبر 2017 منتشر شد. «اتفاقات عجیب» توسط برادران دافر The Duffer Brothers(به نام‌های مت و راس دافر) نوشته و کارگردانی شده است.«تاریک» Dark:داستان در شهری کوچک می‌گذرد که در زیر سایه‌ی نیروگاه هسته‌ای قرار دارد و شامل کودکانی است که در بُعدی دیگر از زمان گم شده‌اند، جستجوی شبانه، راه‌های زیرزمینی و نقشه‌ی استادانه و دقیقی است که با دست کشیده شده. داستان با خودکشی توضیح داده نشده‌ی یک پدر در سال 2019 شروع می‌شود و در زمان به جلو و عقب می‌رود و به معرفی زندگی درهم و پیچیده‌ی اهالی شهر جنگلیِ ویندِن می‌پردازد. خیانت‌های رخ می‌دهد، رازهای برملا می‌شود و خانواده‌ها در سلسله مراتب شهر بالا و پایین می‌شوند و در مرکز همه این‌ها یک نیروگاه هسته‌ای قرار دارد. ناپدید شدن‌های سریالی افراد، اتفاقاتی از 33 سال قبل را بازتاب می‌دهد و پسر نوجوان بی‌باکی به نام یوناس برای حل این معماها به غارهای زیر نیروگاه هسته‌ای می‌رود…
به‌راحتی می‌توان گفت که سریال جدید شبکه “نت‌فلیکس” Netflix،  «تاریک»Dark ورژن آلمانی سریال«اتفاقات عجیب» Stranger Things است. به همچنین می‌توان به شکلی گستاخانه اما نه اشتباه، گفت که این سریال برای کسانی است که «اتفاقات عجیب» Stranger Things برایشان کمی زیاده از حد سرخوش و کودکانه بوده.
سریال «تاریک» در سال 2017 منتشر شد، از محصولات اورجینال نت‌فلیکس است و توسط همین شرکت ساخته و توزیع شده است.همچنین «تاریک» اولین سریال نت‌فلیکس است که به زبان آلمانی و توسط کشور آلمان ساخته شده است.
«مردی در رأس قلعه» The Man in the High Castle:بررسی سریال «مردی در رأس قلعه»: آنگاه که متحدین پیروز شدنداکنون نزدیک هفتاد سال از بزرگ‌ترین و خونین‌ترین جنگ در تاریخ بشریت می‌گذرد؛ اما بیایید تصور کنیم نتیجه متفاوتی برای این جنگ رقم می‌خورد. اگر قضیه برعکس می‌شد و متحدین پیروز جنگ می‌شدند چه اتفاقی مخصوصاً برای آمریکا می‌افتاد؟ آیا آلمان و ژاپن مانند شوروی که آلمان را پس از جنگ به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم کرد متصرفاتشان را تقسیم می‌کنند؟
داستان در سال 1962 اتفاق می‌افتد که پانزده سال پس از پایان جنگ جهانی دوم است که در این داستان در سال 1947 پایان یافته است. دو قدرت برتر نیروهای متحدین یعنی آلمان و ژاپن ایالات‌متحده را در پایان جنگ به سه قسمت تقسیم کرده‌اند: کشور دست‌نشانده ژاپن با نام کشور پاسیفیک آمریکا که از غرب کوه‌های راکی ایالات‌متحده تشکیل شده است؛ کشور دست‌نشانده نازی که از قسمت‌های شرقی ایالات‌متحده تشکیل شده است و منطقه حائل بین این دو ناحیه که کشور کوه راکی خوانده می‌شود.
بخش میانی منطقه بی طرف بین این دو کشور تعریف شده است تا مرز مشترک نداشته باشند؛ اما آدولف هیتلر پیر شده و سرهنگ‌هایش نگران حکومت رایش پس از وی هستند. این شرایط باعث به وجود آمدن جنگ سردی مابین ژاپن و آلمان نازی شده است. آلمان‌ها که قدرت بیشتری نسبت به ژاپنی‌ها دارند در صدد تضعیف و نابودی رقیب هستند ولیعهد ژاپن را طی مراسمی ترور می‌کنند… از طرف دیگر، یک جبهه مقاومت در برابر اشغالگران تشکیل شده است که بسیار مرموز است و فیلم‌هایی توسط این گروه دست به دست می‌شود که واقعیت جنگ جهانی در آن‌ها ضبط شده که نشان می‌دهد متحدین در واقع شکست خورده‌اند اینکه این فیلم‌ها از کجا تهیه شده‌اند حتی برای اعضای مقاومت نیز سؤال بوده و آن‌ها فقط می‌دانند باید این فیلم‌ها را از گزند اشغالگران محفوظ دارند و آن را به دست مردی با نام مستعار “مردی در قلعه بلند ” برسانند…
سریال «مردی در رأس قلعه» The Man in the High Castle یا «ساکن برج بلند» که برداشتی آزادانه از کتابی به همین نام نوشته فیلیپ کِی. دیک Philip K. Dick است به همین موضوع می‌پردازد. این سریال تلویزیونی آمریکایی با ژانر تاریخ جایگزین/ دیستوپیایی (alternative history) است.
«سرگذشت ندیمه» The Handmaid’s Tale:The Handmaid's Tale: واقعیت وحشیانه‌ این دنیای دیستوپیایی لرزه بر اندامتان خواهد انداختدر آینده‌ای نزدیک نرخ کل باروری انسان‌ها به دلیل آلودگی‌های زیست‌محیطی که منجر به بیمارهای آمیزشی شده سقوط می‌کند. با وجود این آشفتگی حکومتی تمامیت‌خواه مسیحی به نام جمهوری گیلاد پس از جنگ داخلی در آمریکا تأسیس می‌شود. جامعه توسط رهبران تشنه قدرت سازمان‌دهی می‌شود. آن‌ها رژیمی جدید پایه‌گذاری می‌کند که یک رژیم نظامی، سلسله مراتبی، متعصب و مذهبی است که طبقات اجتماعی جدیدی را ایجاد می‌کنند. در این حکومت جدید آزادی‌های فردی اکثر شهروندان پایمال می‌شود و همهٔ ادیان به جز دین رسمی کشور، ازدواج مجدد، طلاق، سقط‌جنین، هم‌جنس‌گرایی غیرقانونی اعلام می‌شود. متخلفان مذهبی و سیاسی اگر بخت یارشان باشد به مناطق سمی و خطرناک که کلونی نامیده می‌شوند فرستاده می‌شوند، وگرنه در بیشتر موارد با طناب دار اعدام شده و به “دیوار ” آویخته می‌شوند تا مایهٔ عبرت بقیه باشند.
در این حکومت جدید زنان به طرز وحشیانه‌ای تحت انقیاد درمی‌آیند؛ آن‌ها توسط قانون مجاز به کار نیستند، حق مالکیت ندارند، حق داشتن پول ندارند و به همچنین اجازه خواندن نیز از آن‌ها سلب شده. بر اساس تفسیری افراطی از یکی از بخش‌های کتاب مقدس، به خاطر ناباروری در سراسر جهان، تعداد معدود زنان بارور باقی مانده در گیلاد تبدیل به ندیمه می‌شوند؛ آن‌ها به خانه نخبگان حکومت فرستاده می‌شوند و در آنجا طبق رسومی مورد استفاده جنسی اربابان مرد خود قرار می‌گیرند تا برای آن‌ها و همسرانشان فرزندی بیاورند.
داستان از زبان ندیمه‌ای به نام آفرد تعریف می‌شود؛ او پیش از گیلاد همسر و یک دختر داشته ولی از آنجا که همسر او پیش از این با زن دیگری ازدواج کرده بود، ازدواج آن‌ها توسط حکومت گیلاد غیرقانونی اعلام می‌شود و پس از فراری ناموفق او دستگیر می‌شود و به رِد سنتِر که مرکز آموزش ندیمه‌هاست فرستاده می‌شود…
«سرگذشت ندیمه» The Handmaid’s Tale که بر اساس رمانی به همین نام نوشته مارگارت اتوودMargaret Atwood نویسنده کانادایی ساخته شده، سریال تلویزیونی آمریکایی ساخته بروس میلر Bruce Miller و ارائه‌ای از شبکه اینترنتی هولو Hulu است. فصل اول آن‌که پخشش از آوریل 2017 شروع شد شامل 10 اپیزود بود و پخش فصل دوم آن در آوریل 2018 شروع خواهد شد و شامل 13 اپیزود خواهد بود.

«وست ورلد» Westworld: دنیای غرب یک پارک تفریحی است اما نه از آن پارک تفریحی‌های که شما می‌شناسید و به آن عادت دارید. این پارک پیشرفته که برای گردشگران ثروتمند در نظر گرفته‌شده، توسط “میزبانان” رباتیک هایپر رئالیستیم گردانده می‌شود و به بازدید کندگان خود اجازه می‌دهد تا از طریق آگاهی مصنوعی تخیلات و فانتزی‌های خود را به هر طریقی که میل می‌کنند زندگی کنند. مهم نیست که این فانتزی‌ها چقدر غیرقانونی باشد، این هیچ عواقبی برای مهمانان پارک ندارد و این امکان را فراهم می‌کند که هر آرزویی در حد افراط آن برآورده شود؛ اما همه‌چیز همیشه به این شکل پیش نمی‌رود…
سریال علمی تخیلی/ جنایی/ درام «وست ورلد»، ساخته جاناتان نولان و لیزا جوی نولان، یکی از  سریال‌های شبکه “اِچ بی او “ است که اپیزود اول آن در تاریخ دوم اکتبر 2016 به نمایش درآمد، تاکنون یک فصل از این سریال به نمایش درآمده و فصل اول آن شامل 10 اپیزود است. پخش فصل دوم این سریال نیز به تازگی آغاز شده است.
داستان سریال اقتباسی است از فیلمی به همین نام ساخته و نوشته‌شده توسط نویسنده آمریکای مایکل کرایتون (نویسنده پارک ژوراسیک و خورشید تابان). نولان به همراه جوی، جِی جِی آبرام و برایان بورک، تهیه‌کننده اجرای سریال را به عهده دارد. موسیقی این سریال توسط رامین جوادی نوشته و ساخته‌شده (او در سریال «مظنون» نیز با نولان همکاری داشته).
همچنین بخوانید:
با پنج سریال پلیسی/ جاسوسی جذاب و هیجان‌انگیز نماوا آشنا شوید

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان