ماهان شبکه ایرانیان

محمد پارسانسب:

وضع ما در رمان‌نویسی خوب است

محمد پارسانسب می‌گوید: در حال حاضر اگرچه با رمان‌نویسی دنیا فاصله داریم اما باز هم وضع ما در حوزه رمان‌نویسی خوب است، به‌خصوص نویسندگان زن که توفیق‌های خوبی داشته‌اند.

وضع ما در رمان‌نویسی خوب است

عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ادبیات فارسی دامنه وسیعی دارد اما گاهی ممکن است به دلیل نبود روش علمی و دانشگاهی، این حوزه به بن‌بست برسد و به معنا کردن لغات و ابیات محدود شود.

او یکی از راه‌های ایجاد پویایی در ادبیات را مطالعه بین رشته‌ای عنوان و خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه اگر متون ادبی با روش‌های نقد جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار گیرند در این حوزه حرف‌های تازه‌ای برای گفتن خواهیم داشت.

پارسانسب سپس به جایگاه نثر در ادبیات اشاره و تصریح کرد: نثر در ایران از زمان قاجار متحول شد به گونه‌ای که تا پیش از آن شاهد نثر صوفیانه و تخیلی بودیم اما از زمان قاجار به بعد با تغییر در رویکرد، اولین تفاوت‌های نثر معاصر با نثر قدیم شکل گرفت.

او افزود: نمود بارز این تحول در تعلق نثر مشاهده شد؛ در این دوره نثر به جای تعلق به دربار به مردم تعلق پیدا کرد و به عبارتی فضای معمول و روزمره جامعه را به نمایش درآورد.

وی همچنین گفت: تفاوت دیگر نثر پس از پوست‌اندازی از دوره قاجار به بعد، دوری از وجه ادبی و زیبایی‌شناختی و مد نظر قرار دادن وجه ابزاری برای انتقال پیام و مفهومی خاص بود.

این استاد ادبیات دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: ادبیات در آن دوره تا حد زیادی تحت تاثیر اوضاع اجتماعی و سیاسی قرار گرفت و انقلاب مشروطه، ارتباط با کشورهای دیگر، گسترش انتشارات و اعزام دانشجو به خارج نقش زیادی در تحول و تکامل نثر فارسی داشت.

او با بیان این‌که ترجمه مهمترین عامل تغییر و تحول نثر فارسی در دوران معاصر به شمار می‌رود خاطرنشان کرد: مجموع این عوامل باعث شده تا امروز در ادبیات فارسی شاهد نثری خوب و سرزنده باشیم به طوری که حتی نثر در جایگاهی به مراتب بهتر از شعر قرار گیرد.

پارسانسب ادامه داد: قدرت نثر در این دوران باعث شده نقش آن در ایجاد تحول در جامعه و افکار مردم بیشتر از شعر شود، اگرچه نیما سعی کرد افق‌های تازه‌ای پیش روی شعر باز کند و البته در این زمینه هم موفق بود؛ اما در هر حال دنیای معاصر دنیای رمان و داستان است.

او در پاسخ به این‌که نمود ملموس تفاوت نثر گذشته با نثر معاصر چگونه قابل بیان است گفت: اگرچه ما در گذشته هم نثر درخشانی داشتیم اما آن نثر تا حد زیادی محافظه‌کار بود و از ظرفیت کافی برای بیان مفاهیم امروزی برخوردار نبود.

محمد پارسانسب دهه‌های 40 و 50 را درخشان‌ترین دوره نثر معاصر دانست و گفت: در این دو دهه ما شاهد به بار نشستن نویسندگان شاخصی چون غلامحسین ساعدی، هوشنگ گلشیری، جلال آل‌احمد و محمود دولت‌آبادی هستیم.
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان