ماهان شبکه ایرانیان

سفرهای نوروزی: رعایت نکات ایمنی سفر در مقصد

فصل بهار بهترین زمان برای گردش و رفتن به طبیعت است و عید نوروز یک آغاز دوباره برای آشتی با آن محسوب می‌شود. اما متأسفانه ما خیلی با طبیعت مهربان نیستیم و در مقابل زیبایی‌ها و سلامتی که طبیعت به ما ارزانی می‌دارد، آن را به‌سمت نابودی می‌بریم. ایمنی سفر در مقصد را در روزچین بخوانید.

سفرهای نوروزی: رعایت نکات ایمنی سفر در مقصد

فصل بهار بهترین زمان برای گردش و رفتن به طبیعت است و عید نوروز یک آغاز دوباره برای آشتی با آن محسوب می‌شود. اما متأسفانه ما خیلی با طبیعت مهربان نیستیم و در مقابل زیبایی‌ها و سلامتی که طبیعت به ما ارزانی می‌دارد، آن را به‌سمت نابودی می‌بریم. ایمنی سفر در مقصد را در روزچین بخوانید.

با یادآوری تجربۀ سال‌های گذشته از سفرهای نوروزی می‌توانیم به خاطر بیاوریم که تا به امروز رفتار خیلی از ما با محیط‌زیست نه‌تنها در جهت دوستی با آن نبوده،  بلکه جلوه‌هایی از رفتار خصمانه نیز در برابر طبیعت داشته‌ایم. می‌توان با رعایت نکات امنی سفر در مقصد تا حد ممکن از تخریب محیط‌زیست جلوگیری کرد.

اهمیت ایمنی سفر در مقصد

دوستداران طبیعت
به فرزندان خود از سنین پایین دوستدار طبیعت بودن را آموزش دهید

در نوشته‌های پیشین به نکات ایمنی اتومبیل قبل از سفر و ایمنی در طول سفر اشاره شد. حال می‌خواهیم ایمنی سفر در مقصد را بیان کنیم. چون بسیاری از اتفاقات مسافرتی در محل مقصد روی می‌دهند؛ از‌این‌رو در این نوشته به این مهم پرداخته‌ایم.

برای همه ما پیش آمده که حین سفر با منظره ناخوشایند زباله‌های کنار جاده، رودخانه‌های آلوده، بوته‌های سوخته و… مواجه شده‌ایم. انبوه زباله‌هایی که در طبیعت رها شده‌اند، آب‌های آلودۀ رودخانه‌ها و چشمه‌ها، شاخه‌های شکستۀ درختان و گل‌های لگدمال‌شده. اینها بازمانده و پاسخ ما به طبیعت در قبال زیبایی‌هایی است که در اختیار ما قرار می‌دهد. هر سال پس از پایان تعطیلات نوروزی در سراسر کشور شاهد این تصاویر نازیبا هستیم. در‌حالی‌که می‌توان با رعایت نکات ایمنی سفر در مقصد ضمن حفظ میراث گران‌بهای طبیعت و محیط‌زیست کشور، سفر نوروزی دلپذیرتری را تجربه کرد.

رعایت نکات ایمنی سفر در جنگل

کودکان در طبیعت
کودکان را با طبیعت جاندار آشنا کنید

اگر می‌خواهید تعطیلات نوروزی خود را در یک محیط سرسبز و در دشت یا جنگل بگذرانید، حتماً به فکر یک «سفر سبز» به طبیعت باشید. سفر سبز یعنی به‌کارگیری و تمرین روش‌هایی که در عین ارزانی، ساده نیز هستند. این سفر برای جلوگیری از ایجاد آلودگی و همچنین صرفه‌جویی در هزینه و انرژی است. در صورت امکان به جای استفاده از خودروی شخصی، با دوچرخه یا وسایل حمل‌و‌نقل عمومی سفر کنید.

آتش سوزی در جنگل‌ها
سالانه هزاران هکتار از جنگل‌ها در آتش بی‌توجهی مسافران طبیعت می‌سوزد.

از محصولاتی استفاده کنید که زبالۀ کمتری تولید کنند. یکی دیگر از مهم‌ترین نکات ایمنی سفر در مقصد، درختان هستند. به درختان آسیب نزنید. شاخه‌های آن را برای درست‌کردن آتش یا تاب نشکنید. به کودکان توصیه کنید با گل‌ها و گیاهان مهربان باشند، آن‌ها را نچینند و لگدمال نکنند، به پرندگان سنگ پرتاب نکنند و حیوانات ریز و کوچک را نکشند. از مواد بهداشتی و پاک‌کنندۀ قابل‌تجزیه مانند صابون استفاده کنید.

جمع‌آوری زباله‌های طبیعت
بخشی از سفر خود را به جمع‌آوری زباله‌هایی اختصاص دهید که در آن گردش می‌کنید

قبل از ترک محل حتماً زباله‌ها و پسماندهای مواد غذایی را جمع‌آوری کنید. همیشه یک کیسه زباله همراه خود داشته باشید تا زباله‌های تجزیه‌نشده یا دیر‌تجزیه‌شونده را جمع‌آوری کنید. با بالا‌بردن صدای بلندگوهای پخش‌کننده‌ها، آلودگی صوتی ایجاد نکنید. باعث ترس و وحشت مردمان بومی و حیوانات طبیعت نشوید. همراه خود گازهای کوچک مسافرتی داشته باشید تا مجبور به شکستن درختان برای روشن‌کردن آتش نشوید. روی درختان و سنگ‌ها یادگاری ننویسید. با نابودگران محیط‌زیست برخورد کنید.

رعایت نکات ایمنی سفر به کنار رودخانه‌ها

زباله‌های شناور
زباله‌های خود را در آب دریاها و رودخانه‌ها نریزید

صدای آب همیشه برای انسان آرامش‌بخش بوده است. خیلی‌ها معتقدند چون صدای آب تداعی‌کننده محیط آبی جنین در داخل رحم مادر است، برای انسان دوست‌داشتنی است. اما باید با رعایت نکات ایمنی سفر در مقصد و این بار در کنار طبیعت آبی برای حفظ آن بکوشیم. به‌عنوان‌مثال از آلوده‌کردن آب‌های سطحی و ریختن زباله‌ها داخل رودخانه‌ها بپرهیزید. از مناطقی که توسط متخصصین برای شنا تعیین شده، استفاده کنید. اگر در کنار رودها و دشت‌ها زیرانداز یا سفره پهن می‌کنید، مراقب رُستنی‌های زیر پای خود باشید.

آلودگی صوتی در طبیعت
با ایجاد آلودگی صوتی باعث ترس حیوانات جنگل نشوید

همۀ ما ماهی‌های قرمز نوروز را دوست داریم و دوست داریم بیشتر زنده بمانند. اما ماهی‌های قرمز را در آب‌های جاری رها نکنید. این ماهی‌ها، گونه‌های بومی کشور را از بین می‌برند و همچنین در هر آبی نمی‌توانند زنده بمانند. برای جلوگیری از تولید زبالۀ پلاستیکی، بهتر است به جای خرید بطری‌های آب، از قمقمه استفاده کنید و در صورت نیاز آن را پر کنید. آب‌های روان موجود در طبیعت محل رها‌سازی و دفع زباله و فضولات انسانی نیستند. این آب‌ها محل تأمین آب آشامیدنی برای شهروندان و ساکنان پایین‌دست محسوب می‌شوند. ما نباید زباله‌ها و فضولات خود را در مسیر جریان این آب‌ها رها کنیم.

 

و در انتها…

حیوانات در جنگل
به کودکان یاد دهید با حیوانات کوچک جنگل مهربان باشند

تعطیلات عید نوروز بهترین روز برای آشتی واقعی با طبیعت است. بیایید سعی کنیم همان اندازه که ما از دیدن طبیعت خوشحال می‌شویم، طبیعت نیز با مشاهده ما احساس خطر نکند. به خاطر داشته باشید که بر‌جای‌گذاشتن هیچ زباله‌ای پسندیده نیست. پس طبیعت را پاکیزه‌تر از آنچه یافته‌اید ترک کنید. به طبیعت احترام بگذارید و در حفظ این امانت کوشا باشیم. یادمان باشد از گذر هر انسانی در طبیعت باید تنها جای پا و عکس به یادگار بماند، نه چیز دیگری.

دیگر پست‌های مربوط به ایمنی سفر را در روزچین بخوانید و چنانچه گمان می‌کنید نکته‌ای از قلم افتاده است، آن را با ما در میان بگذارید.

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
Share
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان