ماهان شبکه ایرانیان

بررسی محصول جدید راین خودرو؛ فاو D۶۰ در راه است!

نمایشگاه مشهد به‌عنوان یک فستیوال نمایش شرکت‌های مرتبط با خودرو در ایران، با استقبال خوبی روبرو شده است و اکثر شرکت‌های داخلی در آن حضور پررنگی داشته اند

نمایشگاه مشهد به‌عنوان یک فستیوال نمایش شرکت‌های مرتبط با خودرو در ایران، با استقبال خوبی روبرو شده است و اکثر شرکت‌های داخلی در آن حضور پررنگی داشته اند. راین خودرو که یکی از زیرمجموعه‌های کرمان‌خودرو محسوب می‌شود در گذشته چندان نتوانسته در بازار داخلی خودنمایی کند ولی به نظر می‌رسد این شرکت با عرضه یک محصول با کیفیت قصد دارد شرایط را به نفع خود تغییر دهد. فاو در سال 2014 به‌عنوان برترین خودروسازی چین، یک برند جدید را به محصولات خود اضافه و نام جونپای را بر روی آن نهاد، اما در بسیاری از سایت‌های مرتبط با خودروهای چینی این محصول با نام Jumper D60 شناخته می‌شود. امروز در سایت چرخان قصد داریم کمی دقیق‌تر به این خودرو نگاه کنیم، با ما همراه باشید….

faw-jumper-d60-suv-001

طراحی خارجی D60

چهره ظاهری محصول جدید خودروسازان راین اگر چه شکل‌و شمایلی جدید و خارج از عرف در ایران دارد ولی در بعضی از بخش‌ها چندان قوی نیست. از نمای روبرو که به D60 نگاه می‌کنیم با یک چهره عصبانی روبرو می‌شویم که در خطوط ظاهری آن بسیار اغراق شده است و اگر کمی ملایم تر بودند، D60 جذابیت بیشتری داشت.

اما چیزی که در اولین نگاه به بخش جلویی خودرو متوجه خواهید شد، شباهت جلوپنجره D60 با محصولات کیا است و در این بخش بازهم چینی‌ها کپی‌کاری کرده‌اند. چراغ‌های جلو از نمای روبرو بسیار باریک به نظر می‌رسند که چهره خودرو را تحت تاثیر خود قرار داده و از جذابیت آن کاسته است. اما بیش از هرچیزی فرم نامناسب کاپوت که بخش اعظم نمای جلویی خودرو را تشکیل داده، از لحاظ زیبایی، نا امید کننده بوده چرا که بسیار بزرگ طراحی شده است.

faw_junpai_d60_3

نمای جانبی D60 نیز چندان بی‌نقص نیست. لاستیک‌ها خودرو بسیار کوچک هستند و بسیار زشت دیده می‌شوند. رینگ‌های خودرو طراحی خوبی دارند اما لاستیک‌های 16 اینچی فوق‌العاده کوچک این رینگ ها را نیز تحت تاثیر قرار داده‌اند. طراحان فاو در خطوط جانبی بازهم ضعیف ظاهر شده اند و به‌نظر قلم را دست کودکی داده اند تا چند خط بی‌هدف بر روی کاغذ رسم کند. شما با کمی دقت به این خطوط هر چقدر هم که اطلاعاتی از طراحی خودرو نداشته باشید متوجه ضعف خواهید شد. البته تصویر چراغ‌های جلو و عقب در نمای جانبی، باعث شده کمی این بخش زیبا شود.

faw-d60-15

به قسمت انتهایی خودرو می‌رویم، در این بخش طراحی D60 قابل قبول است. چراغ‌ها فرم خاص و زیبایی دارند و مانند چراغ‌های جلو، فرم عصبانیت خود را حفظ کرده‌اند. شیشه عقب نیز مانند انواع کراس‌اوورهای اسپرت، مناسب است ولی در بخش مشکی رنگ سپر عقب کمی ارتفاع زیاد است و اگر این بخش باریک‌تر طراحی می شد، بهتر بود.

faw-jumper-d60-suv-046

طراحی داخلی D60

در داخل کابین ما شما را دعوت می‌کنیم تا از روبروی داشبورد به بخش وسطی آن نگاه کنید. این قسمت کج طراحی شده و کاملا مشخص است. بخش صفحه نمایش به سمت راننده تمایل دارد و قسمت پایینی داشبورد به سمت شاگر کج شده است. این نوع طراحی اصلا معقول نبوده و به دل نمی‌نشیند. از لحاظ متریال داخلی و تریم کابین خودرو استاندارد خوبی دارد ولی به‌هیچ وجه نمی‌توان با طراحی داشبورد ارتباط برقرار کرد. شاید در این کج بودن، طراحان فاو ایده دیگری برای این کابین نداشتند تا مانند خودروهای دیگر برندها نشود.

faw-jumper-d60-suv-029

در بخش فضای داخلی نیز، فضای پا برای سرنشینان به نظر خوب است اما در قسمت بار، کمبود فضا کاملا مشهود است و البته صندلیهای عقب قابلیت تا شدن دارند و فضای بار بیشتر خواهد شد؛ اما اگر شما یک خانواده 5 نفره هستید باید با همین مقدار فضا کنار بیایید.

faw-jumper-d60-suv-028

پیشرانه D60

فاو D60 در کشور چین با پیشرانه‌های 1.5 لیتری و 1.8 لیتری عرضه شده است. متاسفانه طرف ایرانی عرضه کننده این خودرو ترجیح داده از موتور 1.5 لیتری در کشور استفاده کند و این بسیار ما را نا امید کرد، چرا که موتور 1.8 لیتری D60، نام تویوتا را یدک می‌کشد و علاوه بر کیفیت، قدرت خوبی دارد. خب به هر حال تصمیم گرفته شده است و ما شاهد حضور محصول فاو با موتور 1.5 لیتری 101 اسب‌بخاری در کشور خواهیم بود.

این پیشرانه‌ با گیربکس 5 سرعته دستی عرضه شده است و از آنجا که ایرانیها علاقه زیادی به خودروهای دنده اتومات دارند، این بخش هم چندان جلب توجه نمی‌کند. D60 مجهز به یک مخزن بنزین 48 لیتری خواهد بود و مصرف سوخت آن 6.6 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود. همچنین این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو 4 نیز بهرمند است.

faw-jumper-d60-suv-049

ابعاد D60

از لحاظ ابعادی D60 یک کراس ‌اوور سایز کوچک محسوب می‌شود، این خودرو 4170 میلی‌متر طول، 1765 میلی‌متر عرض و 1625 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن نیز به 2557 میلی‌متر می‌رسد. وزن خالص D60 در حالت بدون سرنشین و با مخزن سوخت پر 1206 کیلوگرم است. ارتفاع کف خودرو از سطح زمین نیز 181 میلی‌متر تعیین شده است.

faw-jumper-d60-suv-015

ایمنی D60

نسخه پایه D60 با دو کیسه هوای ایمنی عرضه خواهد شد ولی از آنجا که راین خودرو قصد دارد این محصول را در مدل های Standard ،Comfort ،MT Delux و Premium عرضه کند، بنابراین در مدل فول شاهد تعداد بیشتری از کیسه‌های هوای ایمنی خواهیم بود. از دیگر امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به سیستم ترمز  ABS+EBD, BA، TCS, ESP, HAC اشاره کرد. D60 توانسته 5 ستاره ایمنی از موسسه CNCAP کسب کند، بنابراین با یک خودرو ایمن با قیمت متوسط روبرو خواهیم بود.

showphoto.php

قیمت D60

فاو D60 در کشور چین 64,900 یوان برای مدل استاندارد و 99,900 یوان برای مدل فول قیمت‌گذاری شده است و به گفته مسئولان شرکت خودروسازان راین قرار است در ایران با قیمت تمام شده 54 میلیون و نهصد هزار تومان عرضه شود. خریداران می‌توانند با پیش پرداخت 22 میلیون تومان در مرحله اول، این خودرو را در اسفند ماه 95 تحویل بگیرند. سرسخت‌ترین رقیب محصول جدید فاو در بازار ایران، لیفان X50 خواهد بود که با توجه به گیربکس اتومات از قیمت کمتری برخوردار است ولی کیفیت ساخت فاو D60 به مراتب بهتر از محصول لیفان است و به‌نظر می‌رسد بتواند فروش بهتری را به خود اختصاص دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان