آیا حوزه سلامت در دولت تدبیر هم به بن بست رسیده است؟

تکرار تراژدی مرگ بیماران بر اثر کمبود دارو / آقای روحانی بیماران خاص را فراموش کرده اید؟

امروز میثم رمضانی، رییس هیات مدیره انجمن تالاسمی در گفت‌وگو با ایلنا از مرگ ۹۳ بیمار تالاسمی به دلیل نبود دارو و مصرف داروی بی کیفیت خبرداده است که فاجعه ای برای دولت تدبیر و امید است

امروز میثم رمضانی، رییس هیات مدیره انجمن تالاسمی در گفت‌وگو با ایلنا از مرگ 93 بیمار تالاسمی به دلیل نبود دارو و مصرف داروی بی کیفیت خبرداده است که فاجعه ای برای دولت تدبیر و امید است.

به گزارش ، این روزها اخبار نگران کننده ای از کمبودهای دارویی بخصوص داروی بیماران خاص منتشر می شود که متاسفانه تداعی کننده خاطرات تلخ کمبودهای دارویی سال های 91 و 92 در دولت دهم است. در آن سال ها(سال91 ) نرخ ارز دولتی از 1050 تومان به 1226 تومان رسید و ارز در بازار آزاد از 1900 تومان به 3200 تومان رسید و نوسانات نرخ ارز و عدم تخصیص ارز دارو به وزارت بهداشت منجر به بحران دارو و مرگ بیماران بر اثر کمبود دارو شد و بسیاری از بیماران نیز به دلیل کمبود دارو و دیر رسیدن دارو دچار عوارض جبران ناپذیری شدند.


حالا اما با گذشت سال های نه چندان طولانی سایه شوم بحران دارو بر سر بیماران خاص مجددا سنگینی می کند و متاسفانه تراژدی غم انگیز مرگ بیماران بر اثر کمبود دارو در حال تکرار شدن است و مشخص نیست مسوولان چه می کنند؟
آقای روحانی از بیمارانی که در دولت شما بر اثر کمبودهای دارویی و کیفیت پایین دارو جان خود را از دست داده اند خبر دارید؟ امروز میثم رمضانی، رییس هیات مدیره انجمن تالاسمی در گفت‌وگو با ایلنا از مرگ 93 بیمار تالاسمی به دلیل نبود دارو و مصرف داروی بی کیفیت خبرداده است که فاجعه ای برای دولت تدبیر و امید است.بیماران تالاسمی سه ماه است که دارو ندارند و به اجبار باید از داروی نوع ایرانی که برای برخی از بیماران با عوارض بالا همراه است استفاده کنند که البته گفته می شود نوع ایرانی آن هم در دسترس نیست.


فقط بیماران تالاسمی نیستند که با کمبود دارو مواجه هستند داروی بیماران مبتلا به هپاتیت B نیز نایاب شده است و موجی از ترس و نگرانی بین زنان بارداری که به هپاتیت B مبتلا هستند ایجاد شده و آنها نگرانند که با تولد فرزندشان هپاتیت نیز دامنگیر آنها شود.
قرار بود دولت یازدهم بحران دارویی را برطرف کند و به حق این کار انجام گرفت اما متاسفانه در دولت دوازدهم ورق برگشت و ادامه دار شدن مشکلات کمبود دارو بخصوص داروی بیماران تالاسمی از اواخر سال گذشته تاکنون این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا آقای روحانی بیماران خاص را فراموش کرده است؟ آیا واقعا رییس جمهور قدرت جلوگیری از افزایش بی رویه نرخ ارز را ندارد تا بحران دارویی مجددا دامنگیر بیماران خاص نشود؟ تدبیرها برای رفع مشکلات حوزه سلامت چه شد؟ آیا حوزه سلامت در دولت تدبیر هم به بن بست رسیده است؟ آیا مردم باید به این باور برسند که آقای روحانی به مانند دولت دهم در دوره چهارساله دوم خود عمل به وعده های خود را به فراموشی سپرده است؟


در سال گذشته هشدارهای بسیاری به بدهی های بیمه ها به داروخانه ها و به تبع آن بدهی داروخانه ها به شرکت های دارویی و احتمال بازگشت بحران دارو به این سبب، داده شد اما متاسفانه راهکار جدی برای این امر اندیشیده نشد و حجم بدهی ها افزایش پیدا کرد و متاسفانه نوسانات نرخ ارز و افزایش چندین باره نرخ ارز که از اواخر سال گذشته تاکنون ادامه دار شده است به حادتر شدن این مسئله دامن زده است.


شرکت های دارویی نقدینگی برای خرید مواد اولیه جهت تولید داروهای داخلی و همچنین واردات داروهای خارجی را ندارند.بسیاری از شرکت های دارویی که به صورت اعتباری اقدام به واردات دارو کرده بودند با افزایش نرخ ارز نابوده شده اند و بیشتر شرکت های دارویی جرات واردات دارو با نوسانات نرخ ارز را ندارند و با وجود تهدیدات وزارت بهداشت به واردات و توزیع داروهای دپو شده در انبار و گمرک زیر بار این کار نمی روند.از طرف دیگر برخی داروخانه ها با وجود داشتن دارو ، به دلیل افزایش نرخ ارز داروها را انبار کرده اند تا قیمت دارو افزایش پیدا کند.


البته مسوولین سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به صورت مکرر کمبود دارو و افزایش قیمت داروی بیماران بخصوص بیماران خاص بر اثر افزایش نرخ ارز را تکذیب می کردند اما گزارش های میدانی رسانه ها حکایت از افزایش 15 تا 25 درصدی قیمت داروها بر اثر افزایش نرخ ارز را داشته است.
امیدواریم وازارت بهداشت از تکذیب کمبود دارو دست برداشته و به صورت شفاف رییس جمهور را در جریان مشکلات حوزه سلامت بگذارد و تا دیر نشده راهکار عملی پیدا کنند، تاریخ تکرار می شود اما نه به این زودی، نه بعد از مدت 5 سال، بیماران وعده پایان بحران دارو را جدی گرفته بودند لطفا شما هم در وعده های خود جدی باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان